V České republice dolo v minulém roce k 92 038 dopravním nehodám, při kterých bohuel zahynulo 443 osob a 1353 osob si přivodilo těká zranění. I proto cítíme bezpodmínečnou nutnost zlepit systém vzdělávání v oblasti správného chování řidičů, předcházení dopravních nehod a správného postupu v případě jejich vzniku, vysvětluje filozofii nového projektu Luká Hutta z Asociace Záchranný kruh.
Proč jste pro vzdělávání veřejnosti zvolili právě formu multimediální aplikace?
Chtěli jsme vytvořit něco, co by fungovalo ve virtuálním prostředí, ve světě mobilních telefonů a tabletů a zároveň aby to mělo i velký vzdělávací efekt. Existuje spousta výukových videí, sami jsme jich spoustu vytvořili, proto bylo tentokrát naím úkolem vytvořit něco, kde by si kadý mohl vyzkouet nejrůznějí situace a při tom trénovat své znalosti a dovednosti.
Co znamená, e si mohu situace vyzkouet?
Pokud navtívíte aplikaci www.prvniunehody.cz, nabídnou se vám tři situace. Zraněný cyklista, hromadná nehoda a řidič pod vlivem. Člověk si následně jednu ze situací vybere a spustí se mu interaktivní film. Podobně jako kdysi v Kinoautomatu bude postupně zasahovat do děje a rozhodovat se, co se bude dít dál. Například jak označí místo nehody, jak poskytne první pomoc a podobně. Doplňkem aplikace je Stres test, který prověří uivatele ze správného jednání u simulovaných dopravních nehod. Jak napovídá název testu, člověk bude zároveň během jeho vyplňování pod tlakem. Na odpovědi toti není moc času, zároveň je uivatel vizuálně i zvukově informován o tom, e se limit na odpověď rychle blíí ke konci. Pokud následně člověk zjistí, e jeho výsledek v testu není dobrý, má monost si v aplikaci své znalosti doplnit.
Take vyvolání stresu je součást tréninku?
Přesně tak, pokud by měl člověk na odpovědi dostatek času, velmi pravděpodobně by zvolil správně odpovědi. My se ale snaíme vyvolat v lidech napětí a tím tak trochu navozujeme atmosféru, která bývá také u dopravních nehody.
Pro koho je aplikace určena? Máte například ambici ji dostat do středních kol?
Aplikaci kategorizujeme pro věkovou skupinu patnáct plus. Mladí lidé si často během střední koly dělají řidičské oprávnění, take jsou ideálními uivateli, kteří by měli aplikaci vyzkouet. Mladí řidiči patří mezi nejohroenějí skupiny. Zároveň je tato věková skupina zdatná v pouívání technologií. Často jsou na mobilech a tabletech a hrají hry. Nae aplikace by jim proto mohla být blízká a zaujmout je. V podstatě se formou hry mohou dostat k něčemu, co jim nebo někomu jinému zachrání třeba i ivot.
Na vývoji aplikace se podíleli hasiči, záchranáři i policisté. Co vám spolupráce dala?
Je potřeba zmínit, e nae organizace sama sdruuje záchranářské subjekty a dalí instituce. Společně vyvíjíme a realizujeme systém informování, vzdělávání a prevence v oblastech běných rizik a mimořádných událostí. Nejcennějí na spolupráci s nejrůznějími slokami integrovaného záchranného systému je určitě to, e nae materiály, videa a nyní i aplikace vycházejí z reálné praxe. V aplikaci není nic, co by bylo vymylené od stolu. Vycházíme z toho, co se skutečně na silnicích a při nehodách děje.
Zmínil jste, e v aplikaci jsou tři situace. Chcete scénáře do budoucna roziřovat?
Celý systém je postavený jako modulární. To znamená, e je moné ho doplňovat. Nyní jsme na začátku, určitě plánujeme aplikaci roziřovat. Můeme do ní také implementovat i spoustu ji realizovaných výukových videí či dalích osvědčených projektů, které jsme vytvořili v minulosti. Pokud si aplikaci otevřete třeba za půl roku, najdete tam určitě něco nového.
Aplikace funguje u dva týdny. Jaká je zpětná vazba?
Pozitivní je určitě to, e nám lidé u ohledně aplikace píou a ptají se na různé situace. Spustili si scénář a zajímá je, proč byla správná odpověď ta první, a nikoliv ta druhá a podobně. Máme radost, e s námi uivatelé komunikují a píí dotazy. Evidentně je to zajímá. Není to tak, e aplikaci jen zkusí a jdou od toho.