Obce chtěly docílit zrušení rozhodnutí krajských zastupitelů o aktualizaci zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, tedy krajské obdoby územního plánu. Pokud by se tak stalo, významně by to ovlivnilo další přípravu stavby.
„Dospěli jsme k závěru, že námitky nejsou důvodné,“ uvedl soudce Martin Jakub Brus s tím, že aktualizace zásad územního rozvoje byla dostatečně odůvodněná.
Starostka Chlumce na Ústecku Veronika Srnková (Šance pro Chlumec) i starostka Hrobců Kateřina Hlaváčová (Pro lepší budoucnost) po jednání soudu uvedly, že se budou proti rozhodnutí bránit podáním kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu.
Srnková už dříve uvedla, že se neprověřovaly žádné další varianty, pouze jediná, u které Krušnohorský tunel ústí mezi městskými částmi Chlumec a Stradov.
„Jsem velmi zklamaná. Od soudu jsme se dozvěděli, že se nás to vlastně vůbec nedotkne. Soud nevzal v potaz hlavní argument našeho advokáta, že nebyla vůbec prověřena realizovatelnost projektu jako takového. Nebyl proveden geologický průzkum. Argument soudců, že trať povede pouze v tunelu a na našem území pod zemí, je trošku vágní. To nikdo neví. Počkáme na schválení zastupitelstvem a podáme kasační stížnost,“ uvedla po zaznění verdiktu starostka pětitisícového Chlumce Srnková.
Obec Hrobce, kde žije 715 lidí, podala žalobu společně se spolkem Rozvrtaná krajina. Na Litoměřicku byly předloženy tři varianty. Podle starostky Hrobců Hlaváčové byl výběr jen naoko, protože dvě z nich odmítlo již dříve ministerstvo obrany.
Obce se obávají také prašnosti a hlučnosti rychlodráhy i samotné výstavby.
A co když přijdeme o vodu? Obce mají obavy z rychlotrati, obracejí se na soud![]() |
„Co se týká vlivu jednotlivých variant koridoru, máme za to, že byly dostatečně posouzeny,“ podotkl soudce a doplnil, že v případě Chlumce, který v žalobě upozorňoval na neúnosné zatížení lokality, k ničemu takovému nedojde. „Nedojde ani k nějakému narušení terénu. Staveniště se má nacházet jižně od silnice I/13, na území navrhovatele to bude zasahovat minimálně,“ zmínil Brus.
Stavbu vysokorychlostní trati do Drážďan připravuje na českém území Správa železnic. Nová trať povede Středohorským tunelem přes Ústí nad Labem, kde bude zastávka a terminál, do Krušnohorského tunelu. Pro schválení trasy rychlodráhy hlasovalo loni v červnu 30 z 55 krajských zastupitelů.
„I nadále budeme pokračovat v rozjetém dialogu s jednotlivými dotčenými obcemi. Víc vám sdělit v tuto chvíli nemohu, pro další informace se obraťte na naše tiskové oddělení,“ uvedl bezprostředně po vynesení rozhodnutí Pavel Hruška ze Správy železnic.