V obci Sýrovice ije necelá stovka stálých obyvatel. Protíná ji silnice první třídy. Denně tudy projedou tisíce osobních a nákladních aut. Rovný a přehledný úsek svádí jet obcí rychleji ne povolenou padesátkou. Chybí tady chodník, místní tak musejí dojít třeba k autobusové zastávce po krajnici, schází i přechod pro chodce. Dopravu má zpomalit radar na úsekové měření rychlosti. Na podzim ho tam nechala nainstalovat radnice v Podbořanech, pod kterou Sýrovice spadají.
Efekt radaru je jednoznačně pozitivní. Na první pohled je znát, e větina řidičů dodruje rychlost. I tak se ale denně najde zhruba stovka výtečníků, kteří padesátku překročí, uvedl starosta Podbořan Radek Reindl (ODS) s tím, e v minulosti namátková policejní měření odhalila i silničního piráta, který obcí letěl víc jak 190 kilometrů v hodině.
Podle mosteckého právníka Duana Heborta, na kterého se obrátilo několik pokutovaných řidičů, je ale radar provozován v rozporu se zákonem a způsob měření označil za provokaci. Připravuje trestní oznámení na Podbořany pro zneuití pravomoci veřejného činitele.
Ve Studánce někdo zničil u druhý radar, který měřil rychlost vozidel |
Označení měřeného úseku je zavádějící a neodpovídá skutečnosti, tvrdí s tím, e jeho klienti o radaru věděli předem, hlídali tachometrovou rychlost víc ne provoz před sebou, a přesto jim přily výzvy za překročení nejvyí povolené rychlosti.
Problém vidí v příčných bílých čárách namalovaných na komunikaci, které jsou od sebe vzdáleny zhruba 50 metrů. Na pozemní komunikaci nelze vyznačovat příčné čáry na silnici libovolně a v obci Sýrovice mají označovat měřený úsek stacionárním radarem. Vyznačení čar neodpovídá skutečné délce měřeného úseku, upozornil Hebort s tím, e rozdíl je dvacet metrů. Je to provokace směrem k řidiči, který se spolehne na záměrně nepravdivou informaci o začátku nebo konci měřeného úseku, říká.
Situaci s radarem přirovnal k totalitním praktikám u elezné opony, kdy Státní bezpečnost vyznačila fiktivní hranici s faleným přechodem. Fungovalo to jako past na československé občany, kteří se pokusili emigrovat. Byla to provokace, kdy tito lidé spadli do léčky, řekl Hebort.
Podbořanská radnice slova o pasti a provokaci odmítá. Radar měří, jak má, a jeho umístění bylo schváleno příslunými orgány, zdůraznil starosta Reindl.
Řada řidičů si vykládá účelnost bílých čar chybně. Neoznačují úsek měření, slouí pouze pro kalibraci pro fotografování. Radar měří jinde, upozornil Reindl a popsal situaci, se kterou se tam osobně setkává. Místem denně projídím a vidím, e někteří řidiči dodrují rychlost jen mezi čárami, a jakmile je minou, zrychlí. A garantuji, e na konci vesnice u někteří jedou devadesátkou. Rychlost se má dodrovat v celé obci.
Na délku měřeného úseku řidiče upozorňují svislé dopravní značky Měření radaru. Paradoxně po třech měsících od instalace radaru bychom je měli odstranit. Budeme ádat krajský úřad, aby svislé dopravní značení tady zůstalo natrvalo, řekl Reindl.
Pokuty za rychlost jako stroj na peníze, u za 51 km/h. Radarů v obcích přibývá |
Umístění svislého dopravního značení v obou směrech poadoval dopravní inspektorát, který Podbořanům odsouhlasil instalaci radaru. O bílých čárách na silnici ale neví. K ádnému vodorovnému dopravnímu značení na silnici se dopravní inspektorát nevyjadřoval a ani ve stanovení místní úpravy Krajským úřadem v Ústí nad Labem o tomto ádná zmínka není, řekla tiskový mluvčí policie Miroslava Glogovská.
Starosta připoutí, e namalované čáry na komunikaci jsou pro některé řidiče matoucí. Kdo dodruje předpisy, nemusí se pokuty obávat. Nicméně na webových stránkách zveřejníme vysvětlení, jak měření funguje, v jakém úseku se měří a účel čar, dodal.
Advokát Hebort je přesvědčen, e by radnice měla čáry ze silnice odstranit. Dneska je primární motivace Podbořan, řekněme si to na rovinu, vydělat. Příjem z radarů je do několika měsíců zaplatí. Pokud má jít o bezpečnost, tak a falené značení zmizí a řidiči budou rychlost dodrovat v celé obci, dodal.