Ústecký kraj hledá dodavatele, jenž na krajském úřadě zautomatizuje některé procesy, jako je například třídění došlé pošty, příprava odpovědí žadateli o dotaci během schvalovacího procesu, rozdělování dotací obcím na volby a podobně. Předpokládaná hodnota zakázky je 10,32 milionu korun bez daně. ČTK a Českému rozhlasu to řekl vedoucí odboru informatiky na krajském úřadě Jan Jelínek.
Krajský úřad má digitalizovaných 95 procent interních procesů. "Vykonáváme celou řadu procesů, které se rutinně opakují, kdy se musí vytvářet nějaké sumární tabulky, musí se něco archivovat a tak dále," zdůvodnil potřebu robotizace Jelínek. Úředníci proto podle analýzy vytipovali zatím deset procesů, které se týkají více odborů najednou. Nejprve se však zavede jen na jednom z nich a postupně se nasadí i na dalších odborech.
Aby projekt fungoval, potřebuje kraj serverovou licenci, kterou začne postupně zaměstnávat jednotlivými výkony. "Znamená to, že ten automat si sáhne do určitých podkladů, databází, do spisové služby, do ekonomického systému, vytáhne informace, zpracuje je a vrátí tomu požadovanému uživateli, zaměstnanci, nějaký výstup, který on pak nemusí tvořit a nemusí pak ztrácet čas," popsal Jelínek. Podotkl, že bude zapotřebí, aby procesy kontroloval některý z pracovníků.
Robotizace nahradí asi osm a půl až deset úvazků. "Vsázíme na přirozený úbytek zaměstnanců, kteří budou postupně odcházet a my stávající zaměstnance budeme převádět řekněme na kvalifikovanější činnosti," uvedl Jelínek. Podle předpokladu do roku 2030 zanikne 30 procent pracovních pozic. "Zase naopak možná 30 procent a možná i víc pracovních pozic vznikne, ale je tam samozřejmě problém s tím, že budou vznikat více kvalifikované pozice," dodal vedoucí.
Součástí veřejné zakázky je uskutečnění deseti vybraných procesů, podpora provozu nového systému a část peněz je určena na robotizaci dalších činností, které má úřad v zásobníku.