Jde o dodatek loňské deklarace o spolupráci města a kraje na přípravě důležitých cest. „Tím se výrazně přiblížíme ke zlepšení dopravní dostupnosti Zlína a napojení na dálnici D49,“ zmínil Korec.
Vyřešena je tak klíčová věc nákladného projektu. Město se ale musí ještě vypořádat s ekologickými aktivisty, kteří napadli územní rozhodnutí na obchvat. Odvolání podali na začátku roku spolky Egeria a Děti Země, jimž vadí mimo jiné kácení stromů. Rozhodne o něm krajský úřad, zatím tak neučinil.
„Podle mě jsme udělali vše správně, abychom vyhověli těmto pseudoekologickým spolkům. Věřím, že územní rozhodnutí bude potvrzeno a maximálně budou stanoveny nějaké doplňující podmínky, které zapracujeme do dokumentace pro stavební povolení,“ řekl náměstek primátora Michal Čížek.
Aktivisté napadli rozhodnutí o obchvatu Zálešné, tentokrát kvůli kácení stromů |
Kromě spolků podalo odvolání také několik majitelů garáží, jež musí ustoupit obchvatu. Buď se jim nelíbí cena, za kterou od nich chce město garáže odkoupit, nebo je prodat vůbec nechtějí. Jde ale o stavbu ve veřejném zájmu a je možné přistoupit i k vyvlastnění.
Radnice už má vysoutěženého dodavatele dokumentace pro stavební povolení. Když bude potvrzeno územní rozhodnutí, může začít vykupovat pozemky.
Stavba by měla být připravená v roce 2027, protože na roky 2027 a 2029 stát poskytne peníze. „V roce 2027 musíme mít veškeré podklady pro stavbu nachystané,“ zdůraznil Holiš.
„Samozřejmě nemohu predikovat, s čím přijdou spolky, které brzdí výstavbu všech strategických dopravních staveb,“ upozornil Čížek.
Investice za téměř dvě miliardy
Stát slíbil poslat 780 milionů korun nejen na obchvat Zálešné, ale i na navazující přivaděč k dálnici D49 ve Fryštáku. Tuto část zajišťuje kraj.
Hejtman a primátor spojili síly, na silnice do Zlína má přispět i stát |
Obě investice vyjdou dohromady na téměř dvě miliardy korun. Zbývající částku zaplatí kraj ze svých zdrojů. Pokud by se náklady navýšily nad plánovaný rozpočet, může hejtmanství požádat město Zlín o spoluúčast.
Jenže i příprava dálničního přivaděče se zpomaluje kvůli připomínkám ekologických spolků. „Příprava krajského úseku trvá už dvanáct let, což není normální. Takto se nedá projektovat a dělat příprava staveb,“ vadí Holišovi.
Tím, že auta pojedou po dálnici do Fryštáku a následně po přivaděči a obchvatu Zálešné, vyhnou se centru Zlína. Přímo přes něj totiž vede tranzitní doprava.