Vzpomenete si, kdy jste poprvé četl Farmu zvířat?
Někdy na gymnáziu, kdy mi bylo estnáct let. Bylo to zvlátní, to bylo v roce 1989 těsně po revoluci, byl jsem ve třetím ročníku. U tehdy jsem díky svému rodinnému zázemí byl schopný silně vnímat bezprostřední rozdíl mezi socialistickou realitou a tím, co je opravdové. Přes rodiče, sourozence a blízké okolí jsem si uvědomoval, co jsme jako společnost opustili a co tehdy zase naopak nabyli.
Já se k Farmě zvířat poprvé dostal také na gymnáziu, a kdy jsem ji četl po letech, byl to úplně jiný záitek.
Ano, měl jsem to stejně. Celé Orwellovo dílo je velmi silné díky své alegorii a schopnosti metafory, vnímání, nedoslovnosti. A ve čtyřiceti letech za sebou máte jinou ivotní zkuenost ne student třetího ročníku gymnázia, take vás to přímo nutí a vybízí, abyste byl schopen klíčovat to, co čtete, v nových souvislostech. Právě tak jsem hledal cestu k Farmě zvířat.
Orwell u je světová klasika, e?
Bezesporu. Málo se ví, e Orwell byl také novinář a esejista, u nás rezonují hlavně jeho romány a dalí díla. Má za sebou nesmírně dynamický ivot, byl to člověk zkuenosti. A to se odráelo v jeho díle.
Slovácké divadlo uvedlo hru u v roce 1993 v reii Igora Stránského, viděl jste ji tehdy?
Ne, tehdy jsem jetě ani neil v Česku. Ani v ádném jiném divadle jsem ji neviděl nastudovanou. Jen jsem si prohlédl fotky z tehdejí inscenace ve Slováckém divadle. Hru jsem sám psal a dělal dramatizaci, take jsem u ní byl od prvního písmenka na prázdné obrazovce a po premiéru. To je moje cesta a dávalo mi to největí smysl. Cítíte se pak dílem nasáklý a proniknete do něj hlouběji. Farma zvířat je přitom romaneto s vlastní tváří, autenticitou a autorovi klade odpor. Není jednoduché jej přenést na jevitě. Začínal jsem třikrát od znovu, finální verzi jsem psal během léta. Ale byl to plodný, tvořivý proces.
Gombár propojuje Česko a Slovensko. Reisér ítkovských bohyní převzal cenu |
O Farmě zvířat jste řekl, e i v současném světě je mimořádně aktuální. V čem?
Přijde mi, e George Orwell chytá zvlátní druhý dech. Není to malování čerta na zeď, různé věci se dějí tady i u nás na Slovensku, a znovu můeme přemýlet o tom, jak křehká je svoboda a demokracie. A právě k tomuto tématu se Orwell znovu hlásí o slovo
Cítíte to jako slovenský rodák o to palčivěji?
Na Slovensku mám kořeny, zázemí a pořád se tam vracím. Nedá se nevnímat podivné utahování opasků, k němu v posledním roce dochází. Realita začíná být v něčem tak nekompromisní a tvrdá, e neumoňuje dialog. A to je nejhorí. Pokud někomu řeknete, e se chová autokraticky, dozvíte se od něj naprostý opak. Zní to jako klié, ale společnost je neuvěřitelně polarizovaná. Nejsme schopní ztiení a naslouchání bez emocí. V tom je právě síla divadla a ivého umění obecně. Má v sobě monost zpomaleného času a vyslání určitého signálu. Něco ve vás vyvolá a rozvibruje.
Muzikál Jesus Christ Superstar na Slovácku provázely nesnáze |
Napadlo by vás, e se podobné společenské ovzduí jetě můe na Slovensko vrátit?
Vůbec a okovalo mě to. Jsem společensky angaovaný člověk, není mi jedno, v jakém prostředí ijeme. O to víc se mě to dotýká. Víte, někdo vám řekne přeili jsme dřívějí dobu, přeijeme i tuhle. To je ale pasivní postoj, který právě takovým proudům, o nich Orwell píe, maximálně vyhovuje. Mě to trápí, jsem z toho smutný a mám pocit, e něco musím udělat.
Ono slavné motto Farmy zvířat vechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnějí se na Ficovu vládu hodí naprosto přesně, ne?
Nejen na ni. Nejde jen o slovenský kontext, má to irí perspektivu. Souvisí to s uzurpováním moci a pocit, e její vlastnění je důleitý nástroj.
Co by asi řekl Orwell na to, e slovenské ministerstvo kultury v létě 2024 vydalo seznam rizikové literatury, na něm jsou Forsyth nebo iek a dalí levicoví intelektuálové?
Jeho prorocké mylení je alarmující. Jako novinář dobře víte, jak nebezpečné je, kdy někdo odřízne monost svobody projevu či informování veřejnosti a hrozí za ni perzekucí. Podobná ostrakizace je úplně scestná a zvrácená. A i o tomto tématu je Farma zvířat.
Na pódiu by to nevyznělo. Divadelníci hrají v soudní síni nebo ve kole |
Ve Slováckém divadle reírujete pravidelně. Jak se vám tady pracuje?
Velmi hezky, intenzivně a tvořivě. Čím jsem starí, tím hůře se mi někde začíná, take jsem rád, e tady u se známe a navazujeme na něco, co u se nám podařilo vybudovat. Jsme k sobě také více kritičtí a snaíme se posouvat dopředu a vymýlet nové věci, co je správně. Je patně, pokud se opakujete a recyklujete.
Stíháte sledovat tvorbu a dramaturgii Slováckého divadla?
V rámci moností ano. Oblastní divadla tohoto typu to mají v současné době velmi sloité. Naplnit očekávání vech typů diváka je sloité. Jsem zastánce koncepční dramaturgie a snahy vyuít schopnosti divadla kultivovat společnost a svoji diváckou obec, co se tady daří.