metro.cz

Počasí v Praze

21 °C / 34 °C

Čtvrtek 18. srpna 2022. Svátek má Helena

Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Křupy křup. Máme rádi bio, doma se ale ládujeme chipsy

  14:06
Chlubíme se zdravým životním stylem. Statistiky jsou však neúprosné. Lžeme si do kapsy.

Téměř šedesát procent české populace trpí obezitou a každoročně se to zvyšuje v průměru o dvě procenta. Jenže současně v průzkumech vykazujeme, že takřka polovina z nás se stále snaží hubnout. A také se rádi chlubíme tím, že za zdravé a další biopotraviny jsme ochotni vytáhnout z peněženky víc peněz než za „obyčejné“ jídlo.

„Je pravda, že za potraviny, které se označují jako zdravé, jsme za posledních šest let utratili o čtyřicet sedm procent víc peněz,“ vysvětluje Břetislav Chovítek, manažer společnosti Nielsen, která dlouhodobě sleduje vývoj českého maloobchodu v oblasti rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie. Na druhou stranu se ale ukazuje, že útraty za nezdravé jídlo, kam se počítají nejrůznější chipsy, slané oříšky, piva nebo tvrdý alkohol, se od roku 2013 zvýšily o třetinu. „V tomto segmentu vedou absolutně chipsy, které tak rádi chroupeme doma u televize,“ konstatuje Chovítek. 

Obří prodejny ztrácejí

  • Hypermarkety přicházejí v Česku o zákazníky.
  • Krámky a obchody typu „smíšené zboží“ vymírají. Za  šest let jich zmizelo 2737.
  • Podobně umírající jsou obří prodejny – hypermarkety. 
  • Jejich podíl na trhu klesl na 36 procent.
  • Daří se naopak klasickým supermarketům a diskontům, mají 41 procent trhu. Jedničkou mezi maloobchodními prodejnami je diskontní Lidl.

Výrobci těchto slaných pochoutek si od roku 2013 polepšili v prodejích o více než šedesát procent. V českých maloobchodních prodejnách také skončilo v našich taškách o padesát sedm procent víc tvrdého pití, piva o zhruba čtyřicet procent. Je to důkaz, že celospolečenská snaha snižovat závislost na návykových látkách, například na alkoholu, se moc nedaří.

„Naše zjištění také narušují zažitá tvrzení českých pivařů,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza. Podle něho se čeští konzumenti piva většinou bijí v prsa, že jsou věrní jedné značce, ale statistiky maloobchodních řetězců i menších prodejen je usvědčují minimálně z nepravdy. „Český zákazník nakupuje hodně v akcích, což se týká samozřejmě i piva,“ komentuje Prouza zvyky pivařů. „Pokud je v akci značka, která je kvalitativně na úrovni jejich preferovaného piva, bez váhání po ní sáhnou,“ argumentuje prezident SOCR. Pivo také často kupují pro muže ženy, ty podle průzkumů při nákupu nápoje dávají jednoznačně přednost ceně před loajalitou ke konkrétní značce. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Budvar se spojil s hravými sládky. Vznikl pšeničný Kraťas

vydáno 18. srpna 2022  5:51

Tuhle příležitost si nenechte ujít. Národní pivovar Budvar úplně poprvé uvařil pšeničné pivo. Letní limitka Kraťas vznikla ve spolupráci s minipivovarem...  celý článek

Sexting může dítěti zničit vztah, dovést ho k sebevraždě

vydáno 17. srpna 2022  19:29

Nemluv s cizími, neber od nich dárky, netoulej se, kde to neznáš. Rodičovské pokyny děti dodržují. Na internetu se ale chovají jinak.  celý článek

Vítejte v ráji ředkví, Tří sester a vil od Václava Šindeláře

vydáno 17. srpna 2022  14:57

Divadlo Sklep, ředkvičky, hospoda U Báby. Dobeška. Co všechno může skrývat tahle kouzelná vilová osada, vklíněná do Braníka? Odpověď přináší kniha...  celý článek

„Ve firmách by měl být generační balanc, ideální je věky lidí namixovat“

vydáno 17. srpna 2022  6:00

Boří stereotypy, označuje se za rebelku v byznysu. Provozní ředitelka Creative Dock Gabriela Teissing podporuje ženy, aby se kariéry v oblasti technologií...  celý článek