metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 26 °C

Úterý, 18. června 2019. Svátek má Milan.
Ilustrační snímek
Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Křupy křup. Máme rádi bio, doma se ale ládujeme chipsy

13. června 2019  14:06 Pavel Hrabica Metro.cz
Chlubíme se zdravým životním stylem. Statistiky jsou však neúprosné. Lžeme si do kapsy.

Téměř šedesát procent české populace trpí obezitou a každoročně se to zvyšuje v průměru o dvě procenta. Jenže současně v průzkumech vykazujeme, že takřka polovina z nás se stále snaží hubnout. A také se rádi chlubíme tím, že za zdravé a další biopotraviny jsme ochotni vytáhnout z peněženky víc peněz než za „obyčejné“ jídlo.

„Je pravda, že za potraviny, které se označují jako zdravé, jsme za posledních šest let utratili o čtyřicet sedm procent víc peněz,“ vysvětluje Břetislav Chovítek, manažer společnosti Nielsen, která dlouhodobě sleduje vývoj českého maloobchodu v oblasti rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie. Na druhou stranu se ale ukazuje, že útraty za nezdravé jídlo, kam se počítají nejrůznější chipsy, slané oříšky, piva nebo tvrdý alkohol, se od roku 2013 zvýšily o třetinu. „V tomto segmentu vedou absolutně chipsy, které tak rádi chroupeme doma u televize,“ konstatuje Chovítek. 

Obří prodejny ztrácejí

  • Hypermarkety přicházejí v Česku o zákazníky.
  • Krámky a obchody typu „smíšené zboží“ vymírají. Za  šest let jich zmizelo 2737.
  • Podobně umírající jsou obří prodejny – hypermarkety. 
  • Jejich podíl na trhu klesl na 36 procent.
  • Daří se naopak klasickým supermarketům a diskontům, mají 41 procent trhu. Jedničkou mezi maloobchodními prodejnami je diskontní Lidl.

Výrobci těchto slaných pochoutek si od roku 2013 polepšili v prodejích o více než šedesát procent. V českých maloobchodních prodejnách také skončilo v našich taškách o padesát sedm procent víc tvrdého pití, piva o zhruba čtyřicet procent. Je to důkaz, že celospolečenská snaha snižovat závislost na návykových látkách, například na alkoholu, se moc nedaří.

„Naše zjištění také narušují zažitá tvrzení českých pivařů,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza. Podle něho se čeští konzumenti piva většinou bijí v prsa, že jsou věrní jedné značce, ale statistiky maloobchodních řetězců i menších prodejen je usvědčují minimálně z nepravdy. „Český zákazník nakupuje hodně v akcích, což se týká samozřejmě i piva,“ komentuje Prouza zvyky pivařů. „Pokud je v akci značka, která je kvalitativně na úrovni jejich preferovaného piva, bez váhání po ní sáhnou,“ argumentuje prezident SOCR. Pivo také často kupují pro muže ženy, ty podle průzkumů při nákupu nápoje dávají jednoznačně přednost ceně před loajalitou ke konkrétní značce. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Pozor na křeče při plavání i nebezpečné skoky do vody

Ilustrační snímek
vydáno 18. června 2019  16:28

Léto začíná a aktivity s ním spojené, jako je jízda na kole, plavání či turistika, jsou v plném proudu. Pohyb je skvělou volbou, avšak tradičně s sebou...  celý článek

Tuzemský zaměstnanec je za hubičku. Pro svět stále zůstáváme levnou montovnou

Ilustrační snímek
vydáno 18. června 2019  13:44

Česká republika obsadila v celoevropském žebříčku agentury ManPower, který mapoval země ideální pro podnikání, jedenácté místo. Náš trh práce je pro...  celý článek

Stojan s hustilkou a nářadím dostane deset následovníků. O umístění rozhodnou Pražané

Stojan na Vltavské
vydáno 18. června 2019  6:33

Cyklisté z Prahy 7 mají u metra Vltavská již rok k dispozici pomocníka. Pokud potřebují na svém bicyklu narychlo něco opravit a nechtějí se kvůli tomu...  celý článek

Randit naslepo lze také ve tmě

Kavárnu Potmě nepřehlédnete.
vydáno 17. června 2019  12:36

Jen do čtvrtka můžete v centru vyzkoušet, jak se pije v kavárně Potmě.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám