Vozy z produkce továrny Liaz mají v českých sborech bohatou tradici. „Konkrétně tento vůz byl vyroben v roce 1984 ve Slováckých strojírnách v Uherském Brodě,“ říká velitel Sboru dobrovolných hasičů Kunratice David Běhunek a listuje zažloutlou knihou, kde jsou zaznamenány všechny údaje a historie plošiny. „Má klasický liazkový podvozek a motor, jaké mají autobusy Karosa. Kabina je škodovácká,“ dodává.
Plošina dvacet let patřila pražskému hasičskému záchrannému sboru. „Tehdy měla ještě jinak dělané majáky a rameno bylo žluté,“ popisuje dřívější podobu vozu šestadvacetiletý Běhunek. V roce 2004 byl kvůli modernizaci stroj ze služby vyřazen, několik let pak sloužil u dobrovolných hasičů v Řepích. Také ti však dostali novější a vyšší plošinu a liazka putovala do Kunratic, kde prošla velkou rekonstrukcí.
AP 20 - LiazTechnické údaje hasičského vozu z roku 1984. délka: 10750 mm Slouží ve vaší firmě, podniku nebo sboru podobný unikátní veterán? Máte v garáži „staříka“, který šlape jak za mlada? Dejte nám vědět na marek.hyr@metro.cz. |
Vůz je stále schopný kdykoliv vyrazit do akce. K požárům ale nejezdí. Ty mají na starost profesionální hasiči. „Technika dobráků se využívá například na odstraňování nebezpečných stavů. Například při vichřicích, kdy je víc zásahů a je potřeba využít výškové techniky. Řešíme polámané větve, uvolněné plechy a podobně,“ říká David Běhunek. Mimochodem sbor v Kunraticích má další dva dobrovolné hasiče s tímto jménem. Jde o Davidova otce a strýce.
Zdejší jednotka funguje na klasický svolávací systém. Profesionální hasiči, kteří sídlí v nedalekých Modřanech, mají seznam dobrovolných jednotek včetně jejich techniky. „Stačí pár kliknutí myší a jsou schopni aktivovat jakékoliv auto, aby vyjelo,“ popisuje Běhunek. Sám zná tento systém také z druhé strany. Je totiž zároveň profesionálním hasičem. „Město ochraňují pražští hasiči, kteří slouží nepřetržitě. Dobrovolné sbory, kterých je v Praze zhruba 36, fungují s výjezdem do deseti minut. Jsou na telefonu a přes svolávací systém jim přijdou smsky, přes aplikaci jim to nahlásí poplach. Ze zprávy se dozví, kam jedou a k jaké situaci,“ vysvětluje systém Běhunek. U profíků je časový limit přísnější. Ti musí z hasičárny vyrazit do dvou minut od vyhlášení poplachu.
Zpět ale k liazce. Ta do ulic vyjíždí nejen na povel modřanské stanice. Do akce ji může povolat třeba i zřizovatel sboru – tedy městská část. O pomoc jednotku ale mohou požádat také občané. „Nedávno jsme například ze stromu sundávali havarovaný dron,“ doplňuje Běhunek a otevírá dveře naleštěné kabiny. Zajímá nás totiž jaké číslo má třicet šest let starý vůz na počítadle kilometrů. „Je to dříč a slouží stále dobře,“ říká velitel sboru, který už zase drží v ruce knihu s historií vozidla. Chce počet kilometrů ještě raději ověřit. Záznam odpovídá číslu na palubní desce. AP 20 Liaz z roku 1984 má najeto jen 9650 kilometrů.