metro.cz

Počasí v Praze

-4 °C / 1 °C

Pondělí, 18. ledna 2021. Svátek má Vladislav.
Ideový návrh vozu T3 od Františka Kardause
Dalších 29 fotografií v galerii
Ideový návrh vozu T3 od Františka Kardause | foto: DPP

Legendární tramvaj T3 slaví 50 let. Modernizované verze jezdí dodnes

15. listopadu 2012  15:21,  aktualizováno  17:18 Robert Oppelt
Stejným symbolem, jaký představuje pro Londýn dvoupatrový autobus, je pro Prahu tramvaj T3. Před padesáti lety se poprvé mohli Pražané svézt v pravidelném provozu novou tramvají typu T3.

Tvůrci tramvaje T2, především František Kardaus (autor designu) a Antonín Honzík (hlavní konstruktér), stvořili doslova legendu. "Tramvaje T3 vyjely 21. listopadu poprvé na linku číslo čtyři, a to ve chvíli, kdy měl dopravní podnik těchto vozů přibližně pětadvacet," vzpomíná ředitel muzea MHD Milan Pokorný. Velká změna přišla v roce 1974. Do tohoto roku jezdili v tramvajích průvodčí, kteří seděli za pokladnou – z tohoto důvodu se mohlo nastupovat jen předními dveřmi.

Stejné tramvaje jezdily i v Brně nebo Košicích

Elegantní interiér prototypu T3 v původním provedení z roku 1960

Elegantní interiér prototypu T3 v původním provedení z roku 1960

Prototyp tramvaje T3 (tehdy ještě pod označením T III) na Mezinárodním veletrhu

Prototyp tramvaje T3 (tehdy ještě pod označením T III) na Mezinárodním veletrhu v Brně v roce 1960

13 713

Tramvaje T3 jsou zapsány v Guinnessově knize rekordů jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě.


Dnes jezdí po Praze přes 600 různých typů těchto vozů a dodnes tak tvoří zhruba 40 procent vozového parku pražských tramvají. Smíchovská Tatrovka dodala pražskému dopravnímu podniku celkem 1184 tramvají T3. Odběrateli těchto tramvají byla v minulosti i další československá města s tramvajovým provozem, prvními byly v roce 1963 Brno a Košice. Tramvaje se objevily ale i v zahraničí. Nejprve v tehdejším východním Německu, v Karl-Marx-Stadtu, Schwerinu, pak v jugoslávském Osijeku a Sarajevu.

Prototyp tramvaje T3 ve vozovně Motol. Zřetelně je vidět původní čelní

Prototyp tramvaje T3 ve vozovně Motol. Zřetelně je vidět původní čelní orientace s číslem linky a jménem konečné.

Největším odběratelem se ale stal bezesporu tehdejší Sovětský svaz. "Do 34 měst bylo v letech 1963 až 1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3," vypočítává Pokorný. Jediným městem, kde v bývalém Sovětském svazu české tramvaje už nejezdí, je čečenský Groznyj. Koleje a tramvaje tu nepřežily válku.

Přestože od 90. let dochází k vyřazování T3 v českých městech, její zmodernizované verze budou po Praze jezdit ještě desítky let.

Nostalgická jízda tramvají T3

T3 eč 6102

T3 eč 6102

Původní interiér sériových tramvají T3 s koženkovými sedadly a se stanovištěm

Původní interiér sériových tramvají T3 s koženkovými sedadly a se stanovištěm průvodčího.

Jedinečnou šanci projet se po metropoli historickou tramvají T3 budou mít cestující tuto neděli. "V rámci nostalgické linky č. 91, která vyjíždí ze Střešovické vozovny v časech 12, 14 a 16 hodin," slibuje ředitel muzea MHD ve Střešovicích Milan Pokorný. Cestující bude za cenu normálního jízdného vozit vůz č. 6102 z roku 1962, druhý nejstarší vyrobený vůz tohoto typu.

Zájem je i o vyřazené vozy

  • Přestože poslední tramvaje T3 opustily brány továrny Tatra Smíchov v roce 1989, jsou dodnes výborným exportním artiklem do zemí bývalého Sovětského svazu.
  • "Mnohé starší tramvaje jsou dnes odprodávány zahraničním zájemcům, některé z nich budou další roky sloužit kupříkladu v ukrajinské Oděse,“ říká mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
  • I když T3 je v podstatě veterán, podle dopravního podniku je i o vyřazené vozy, které u nás dojezdily, stále zájem.

Jaké sedačky jsou podle vás v MHD nejlepší?

celkem hlasů: 9927

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 6. prosince 2012. Anketa je uzavřena.

Laminátové 4592
Dřevěné 3554
Polstrované 1143
Je mi to jedno 638


Komentáře

Hlavní zprávy

Jako z Pottera či Star Wars. Tohle si myslíte o tlačítku

Tlačítko na Františku
vydáno 18. ledna 2021  7:00

O své názory na bezkontaktní novinku se s námi čtenáři podělili na Facebooku.  celý článek

Restartujme srdce metropole, burcuje urbanista Jan Adámek

Václavské náměstí
vydáno 17. ledna 2021  18:50,  aktualizováno  19:05

Centrum Prahy bez turistů, zavřené obchody, hotely, restaurace – vše v důsledku pandemie. Poprvé v novodobé historii Česka přestalo srdce metropole na...  celý článek

S výstavbou moderního terminálu se začne nejdřív za čtyři roky. Nevyužité návrhy v koši neleží

Vítězný návrh na první podobu terminálu vysokorychlostní železnice v Česku.
vydáno 17. ledna 2021  5:56

Poblíž Nehvizd nacházejících se severovýchodně od hlavního města má za několik let začít vznikat jedna z nejmodernějších železničních staveb v Evropě....  celý článek

„Zabíjejte popírače klimatických změn.“ Název nové divadelní hry dráždí

Nápisy nad vchodem divadla oznamují nejbližší hru.
vydáno 16. ledna 2021  5:39

Švandovo divadlo uvede kontroverzní satiru Davida Finnigana on-line. Její název vyvolal velkou vlnu kontroverze i v Austrálii, kde měla hra premiéru.  celý článek

Vaše fotky z Prahy