metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 30 °C

Neděle, 18. srpna 2019. Svátek má Helena.
Brian Koslowski.
Větší foto
Brian Koslowski. | foto: Archiv

Lidé ztrácejí k autu emoční vazby, říká provozní ředitel carsharingové společnosti

25. července 2019  16:46 Petr Holeček Metro.cz
„Nabízíme přes 1500 vozů a 300 modelů aut. Od malých městských aut přes klasické sedany, kombíky a luxusní limuzíny až po užitkové dodávky či prázdninové karavany,“ říká deníku Metro provozní ředitel platformy HoppyGo Brian Koslowski.

V minulosti jste se spojili s konkurencí, záštitu nad vámi drží automobilka a vlakový přepravce. Jak to všechno je?
Ano, současné HoppyGo vzniklo sloučením se SmileCar. Majoritním akcionářem je Škoda Auto DigiLab a minoritním Leo Express. Obě společnosti vidí velký potenciál ve sdílené mobilitě a vedle toho také v multimodální přepravě. Ta spočívá v chytré kombinaci jednotlivých dopravních prostředků pro co nejpohodlnější přepravu do dané destinace.

Vlastnictví auta přestává být atraktivní, což vám musí nahrávat. Pozorujete tento trend?
Rozhodně. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují. U P2P carsharingu oceňují tu bezstarostnost a flexibilitu – mohou si pro každou příležitost půjčit auto, které je nejvhodnější. Když potřebují odstěhovat skříň, půjčí si dodávku, když jedou na dlouhou obchodní cestu, k dispozici mají širokou nabídku pohodlných limuzín, a na letní dovolenou si přes HoppyGo půjčí prostorného kombíka nebo třeba karavan. Dá se říci, že auto se nevyplatí vlastnit, pokud ujedete méně než deset tisíc kilometrů ročně. S vlastním vozem jsou totiž spojené mnohé náklady a tím rozhodně není myšleno jen projeté palivo.

Jak si Češi stojí ve vzájemném půjčování aut například s jinými státy Evropy?
Dle nedávné studie KPMG u nás pociťuje emoční pouto k automobilu zhruba stejné procento lidí jako v Rakousku, Německu a Francii. Přibližně 40 % Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 % lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními. Mnozí si totiž již uvědomují, že 95 % času stojí automobil bez užitku na ulici. Pohled na automobil a jeho vlastnictví se rozhodně vyvíjí a stále méně lidí vnímá auto jako objekt, který třeba demonstruje nějaké společenské postavení. Takové vidění světa je již částečně překonáno a lidé přestávají mít potřebu své postavení měřit množstvím a hodnotou nakoupených věcí.

Jak vypadá váš typický zákazník?
Takových „typických“ druhů zákazníků máme několik. V první řadě je to obyvatel většího města, kde dobře funguje městská hromadná doprava, a daný uživatel tedy auto potřebuje jen občas – při víkendovém výjezdu mimo město, na dovolenou či třeba na odvoz většího nákupu. Takový člověk nepotřebuje auto vlastnit a carsharing se mu vyplatí. Dalším příkladem využití HoppyGo je, že člověk vlastní auto má, ale potřebuje pro konkrétní příležitost vhodnější vůz. Carsharing pak ocení třeba i lidé, kteří mají své auto momentálně v servisu. Významnou skupinou našich uživatelů jsou pak majitelé aut, kteří je naopak půjčují ostatním, protože nechtějí, aby jejich vůz většinu doby stál nevyužitý a jen pasivně konzumoval jejich pracně vydělané peníze. Majitel si může snadno naplánovat, kdy je auto k dispozici ostatním, a jeho půjčováním si snadno přivydělá na jeho provoz.

Na pražském Chodově jste otevřeli pick-up point. Jak funguje a co to je?
Náš první carsharingový pick-up point umožňuje zákazníkům Centra Chodov vypůjčit si vůz a snadno se i s nákupem dopravit. Díky ideální poloze blízko dálnice D1 a zároveň na metru navíc můžou z Centra Chodov odjet na víkend. Jsou zde vyhrazená místa pro zákazníky.

Stalo se vám někdy, že zákazník auto nevrátil?
Něco takového by bylo skutečně extrémní situací. Všichni naši uživatelé prochází schvalovacím procesem a jsou kontrolovány jejich doklady. I na takovou možnost jsme ale připraveni a máme samozřejmě nastaveny mechanismy, jak takovou situaci řešit. Všechna auta jsou v rámci výpůjčky pojištěna, a to i právě proti zpronevěře.

Jak se ostatně Češi chovají jako zákazníci i poskytovatelé aut – je na ně spoleh? Řešíte stížnosti?
Naše zkušenosti potvrzují, že chování řidičů k vozu je u HoppyGo mnohem lepší než v klasické půjčovně. Auto si totiž půjčují dva konkrétní lidé mezi sebou, obě strany navážou určitý vztah a na konci výpůjčky se vzájemně ohodnotí. Průměrné hodnocení uživatelů na naší platformě je 4,89 hvězdy z 5, z čehož je jasně vidět, že valná většina uživatelů má se službou maximálně pozitivní zkušenost, a to jak na straně majitelů aut, tak na straně řidičů. Stížností je naprosté minimum a řeší je kolegové ze zákaznické péče, kteří odvádějí skvělou práci. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Musel jsem takříkajíc objevit domov skrze pobyty v zahraničí, říká umělec

Mladý umělec Josef Zlamal má do 1. září výstavu svých obrazů v Galerii U...
vydáno 18. srpna 2019  6:06

Mladý umělec Josef Zlamal má do 1. září výstavu svých obrazů v Galerii U Betlémské kaple. Rozpovídal se i o netradiční technice a materiálech.  celý článek

Autobusy na Zličíně čekají škatulata. Může za ně děravá vozovka

Dopravní omezení během první etapy oprav na autobusovém nádraží Zličín.
vydáno 17. srpna 2019  6:00

V pondělí se začnou v prostorách autobusového terminálu na Zličíně dít nemalé změny. Kvůli opravě povrchu, který je podle dopravního podniku již ve velmi...  celý článek

Stojící autobus se spuštěným motorem? Je to na pokutu

Ilustrační snímek
vydáno 17. srpna 2019  5:34

Česká města dusí autobusy čekající na turisty. Za to hrozí pokuta 2500 korun.  celý článek

Do spící metropole jsme vyrazili s odhodláním nikoho nepotkat

Hradčanské náměstí bez turistů je zážitek nejen pro fotku.
vydáno 16. srpna 2019  17:07

Představa prázdného Staroměstského náměstí, Karlova mostu nebo snad nádvoří Pražského hradu se zdá jako absolutní nesmysl. Věřte, že se to však každodenně...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám