metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Sobota 20. dubna 2024. Svátek má Marcela

Made in Czech Republic neznamená ušité v Číně. Češi na sebe mohou být hrdí i v oblasti módy

  7:11
Ten, kdo se pohybuje na trhu ryze tuzemských módních značek, se s tímhle problémem již mnohokrát setkal a v podstatě s ním téměř každý den bojuje. Zákazníky ten fenomén zase mate. Některé konkurenční zahraniční značky se totiž tváří jako tuzemská výroba či výroba probíhající v Evropě. Jejich zboží ale pochází z Číny.

Další 2 fotografie v galerii
České legíny | foto: Utopy

Své o tom ví třeba zakladatel značky Utopy wear Tomáš Pitter. „Vnímám to jako jeden z největších problémů současnosti. Cenově tomu bohužel nedokážeme konkurovat. Jak lidi, kor v Česku, slyší slovo slevy a levné zboží, tak je to dost boj. I když se nám naštěstí pomalu daří dokazovat, že je dobré si za kvalitu připlatit. Pomalu se začíná ukazovat, že je tahle cesta správná,“ říká pro deník Metro Pitter a dodává, že je znát i změna chování trhu po pandemii a také kvůli válce na Ukrajině. „Lidi se poslední dobou více bojí a šetří peníze a my musíme vymýšlet, jak lépe prodávat. Na druhou stranu na nás tlačí dodavatelé, u kterých najednou vše trvá několik týdnů až měsíců, a ještě do toho zdražují,“ kroutí hlavou Pitter.

Děkujeme, nekrademe
Utopy je z velké části rodinná firma, pro kterou externě šijí desítky českých švadlen. Její vlajkovou lodí jsou termolegíny a sportovní oblečení pro ženy. Pitter značku v roce 2017 zakládal jako firmu, jež dovážela kvalitní oblečení od lokálních zahraničních výrobců. S první vlastní kolekcí kompletně vyrobenou v Česku přispěchal Pitter se svým týmem o rok později.

Zakladatel značky Utopy wear Tomáš Pitter

„Během roku 2018 až 2020 se experimentovalo, co by mohlo a nemuselo fungovat, několikrát se skoro krachlo. Naštěstí jsme se vždy zachránili na poslední chvíli. I když máme často nabídky z ciziny na přesun výroby, jsem v tom dost vlastenec a vše chci co nejvíce vyrábět v Česku. Je to naše firemní hrdost a i slow fashion přístup, který chceme dodržovat,“ dodává Pitter a upřesňuje, že návrhy a design jeho oblečení pochází od návrhářů na zakázku. „Nic nekrademe. To je v tomhle byznysu častý nešvar,“ míní.

Od hlavy až k patě
O čest ryze tuzemského oblečení nově bojuje také česká obuvnická firma Vasky. Její tradiční produkty, jako jsou kožené boty, aktuálně doplňuje historicky první kolekce oblečení, která podle zástupců firmy splňuje to, co je pro ni zásadní. Česká výroba, důraz na kvalitu a minimalistický design nevycházející z módy.

Firma Vasky nově vyrábí také oblečení.

„Kolekci oblečení jsem měl dlouho v plánu. Beru ji jako první vlaštovku, na kterou chceme navázat dalšími modely. Mám obrovskou radost, že se nám podařilo najít kvalitní české poctivé výrobce,“ komentuje pro deník Metro zakladatel značky Václav Staněk.

V tuzemsku ale šijí i takové značky, které jsou sice ryze české, na první pohled však působí jako zahraniční. Typický příklad je streetwearový brand Girls Without Clothes, jehož fanouškovská základna vznikla pouze s pomocí Instagramu.

„Většinu oblečení si šijeme, barvíme, tiskneme, všechno jde z lokální výroby, která je pro nás na prvním místě. Není to ale oblečení, co nás spojuje. Je to společná vášeň ke způsobu života. My totiž žijeme ve městech, avšak v srdcích máme hory a oceán,“ říká tým značky v čele s jejím zakladatelem Martinem Feixem.

První na světě
Nemálo pyšní můžeme být jako Češi na Hanu Vydrovou a její severočeskou firmu Covert. Ta totiž vyrábí neviditelná trička pod košile v tělové barvě, která nejsou pod nejprůhlednější látkou vidět a díky unikátní technologii zabraňují viditelnému pocení i zápachu. Podle odborných posudků byla česká neviditelná trička první nejen na tuzemském, ale také na světovém trhu.

Tělové tričko pod košile

„Plagiátoři se už objevili u nás i ve světě. Opsali téměř vše – délku, barvu, V výstřih – avšak náš unikátní materiál nemají ani mít nemohou. Většinou používají modal (bambusová látka) a snaží se o našich tričkách psát jako o těch z obyčejné bavlny. Na rozdíl od našich triček je však tento rádoby přírodní materiál silnější, trička jsou sešitá po straně, okraje jsou zahnuté a šité, tedy silnější. Náš úplet lze nosit i v parném létě, protože je hustý a přitom tenký,“ popisuje pro Metro Vydrová.

Romana Pazderová (vlevo) a Hana Vydrová

Ryze česká je i značka Woox, jejíž flanelky nosí v rámci kampaně generál Petr Pavel, spodní prádlo Evona, Litex, Triola, Goldbee, Tilak, nanoSPACE by LADA či chrudimská značka CityZen. Trička posledně jmenované značky mají díky speciální technologii odolat všemožným skvrnám.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek