metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 31 °C

Středa, 12. srpna 2020. Svátek má Klára.
Blanka
Blanka | foto: David Sedlecký

Magistrát se stále nedohodl se správcem stavby Blanky. Bez něj tunel nedokončí

21. května 2014  16:11 ČTK
Praha a firma Inženýring dopravních staveb, která je správcem stavby tunelu Blanka, zatím nemají dohodu ohledně nezaplacených faktur. Uvedl to mediální zástupce firmy Pavel Kočiš. Město sice nedávno rozhodlo o arbitráži, podle Kočiše se ale zatím žádná jednání neuskutečnila. IDS hodlá počkat do konce měsíce. Poté zváží odchod ze stavby. Už dřív ale uvedlo, že bez IDS nebude možné Blanku za 36 miliard dokončit. Otevřít se přitom má v září.

Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by jí Praha měla zaplatit ještě 196 milionů, včetně 145 milionů, o které ji IDS žalovala v lednu.

Firma je ochotná čekat do 31. května

Praha nedávno rozhodla o tom, že půjde s IDS do arbitráže. Soudí, že to bude nejrychlejší cesta k řešení problémů. "Dosud jsme ale nedostali od města jedinou informaci. Zatím nás nikdo neoslovil," tvrdí Kočiš. IDS je ochotna čekat do 31. května. "Neříkáme, že ze stavby hned odejdeme, ale může se stát, že budeme muset přistoupit ke krajnímu řešení," doplnil.

Arbitráž vede Praha i se stavební firmou Metrostav. Důvodem byly stejně jako u IDS především neproplacené faktury. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Arbitři nedávno rozhodli, že Metrostav musí loni přerušenou stavbu dokončit do pěti měsíců. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy.

Smlouva firmu dostatečně nemotivuje

IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma má totiž dostávat odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let zvýšila o několik miliard, uvádí analýza. Firma, o níž média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to odmítá.

IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

Komentáře

Hlavní zprávy

KOLOBLOG: „Haló? Zrovna šlapu, ale klidně mluv“

Ilustrační snímek Koloblog
vydáno 12. srpna 2020  16:25

Redaktor Pavel Hrabica je cyklista tělem i duší. Na kole vyráží do práce i na výlety. Ve své rubrice Koloblog dává čtenářům tipy, kam se vydat na...  celý článek

Některé cestovky turistům na povinný test přidají peníze

Filipínský zdravotník v ochranném obleku ukazuje odebraný vzorek pro testování...
vydáno 12. srpna 2020  13:41

Řecko má Čechy rádo. I jejich peníze. Přesto jim nyní vyslalo varování: Bez testů k nám teď nejezděte.  celý článek

Na domy se vrátila obří plachta. Horáková „kryje“ ilegální reklamu

Připomínka popravy Milady Horákové
vydáno 12. srpna 2020  10:01

Připomíná to zákopovou válku. Na jedné straně je Praha a soudy, na druhé majitel domů u Nuselského mostu a provozovatel reklam na nich. Kauza nelegálních...  celý článek

Otrnulo cestujícím? Strážníci řeší denně v metru přes 450 lidí bez roušky

Lidé v pražském metru se chrání rouškami. Od včerejška platí v Praze a několika...
vydáno 12. srpna 2020  5:16

Tři strážníci stojí u turniketů stanice metra Smíchovské nádraží. Další dva jsou na nástupišti. Zrovna nachytali cestujícího bez roušky. Během toho, kdy...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám