Těžko uvěřit, že se Mario zrodil díky neúspěchu. Na začátku 80. let totiž přišla společnost Nintendo s hrou Radar Scope. Vesmírná střílečka se až moc podobala hernímu hitu Space Invaders. V Japonsku ještě hra uspěla, ale ve Spojených státech to byl propadák. Nintendo se tak rozhodlo využít vyrobené jednotky, ale předělat je na něco jiného.
Úkol spadl do klína Šigeru Mijamotovi. Původně komiksový kreslíř dostal nápad na hru, v níž hlavní postava zachrání svou milou před padouchem. Vznikl tak Donkey Kong. Cíl hry je jednoduchý. Hrdina, tedy kníratý tesař, šplhá po žebřících a nahnutých plošinách vzhůru. Přeskakuje přitom sudy, které na něj hází gorila. Řemeslník nejdřív neměl jméno, kvůli tomu, že byl mistr ve skákání, se mu začalo říkat Jumpman. Mariem se stal až časem. A opět to souviselo s průšvihem hry Radar Scope.
Uřvaný italský developer
Americká pobočka Nintenda měla kvůli neúspěchu střílečky finanční problémy. Dokonce takové, že dlužila za nájem. Majitel nemovitosti proto dorazil za šéfem Nintendo of America a pořádně mu vynadal. Nájemce, kterému v žilách kolovala italská krev, svým vystoupením zanechal takový dojem, že po něm společnost pojmenovala herní postavu. Onen developer se jmenoval Mario Segale. Mimochodem, tenhle příběh potvrdil i sám Mijamoto.
Úspěch vedl k další hře
Donkey Kong byl obrovský hit. Společnost Nintendo se proto rozhodla oblíbenou postavičku obsadit i do další novinky. „Samostatnou hru si Mario vysloužil v roce 1983 a šlo o méně známý titul Mario Bros. Zde se dva hráči ujali bratrů Maria a Luigiho a bojovali proti kanalizační havěti. Ohromný úspěch však přišel až s videohrou Super Mario Bros., která na automatech vyšla v roce 1985,“ říká Jan Orna z Muzea automatů ArcadeHry.cz. Podle něj měla hra všechno, co se hráčům líbilo – líbivou grafiku, svižný pohyb i skvělý zvuk. „Mario byl navíc zábavný i opakovaně,“ dodává Orna, jehož muzeum hrou také disponuje. „Náš automat jsme sehnali v jedné opuštěné vesnické hospodě. Zloději kovů jej úplně zničili, když vytrhávali veškeré elektrokomponenty do sběren, takže nás čekala celková renovace. Automat nyní odpočívá v našem skladu a těší se na návrat do muzea po stále chystané přístavbě. Hru samotnou u nás hráči najdou v de facto totožném vzhledu na Nintendo automatu Playchoice-10,“ zve do nostalgické herny Orna.
Definoval žánr
Cíl hry je podobný jako u Donkey Konga. Instalatér v modrých montérkách, červeném tričku a s čepicí se snaží zachránit princeznu Peach. Tu unesl Bowser, obří želvák s rohy a ostnatým krunýřem. Mario se musí proskákat Královstvím hub a porazit několik bossů, než se dostane k úhlavnímu nepříteli. Tento styl hraní, kdy se pohybuje obraz spolu s postavou, definoval žánr plošinovek, tedy her, ve kterých je úkolem dostat se z jednoho místa na druhé.
Mimochodem, franšíza kolem Maria je nejprodávanější herní sérií vůbec. Prodalo se přes 660 milionů videoher s touto postavou. Stříbro v tomto žebříčku bere ruský Tetris. Na jeho historii se podíváme v dalším díle seriálu o hrách, vyjde v Metru příští týden. Třetí nejprodávanější hrou je série Pokemon, i u jejího zrodu stál Šigeru Mijamoto – otec Maria.
Nostalgické herny
|