metro.cz

Počasí v Praze

-3 °C / 3 °C

Úterý, 1. prosince 2020. Svátek má Iva.
„Jdeme až na úroveň jednotky. Přes padesát procent objednávek je jeden kus. Pro...
Dalších 9 fotografií v galerii
„Jdeme až na úroveň jednotky. Přes padesát procent objednávek je jeden kus. Pro nás je nejzajímavější, že neděláme zbytečné věci dopředu. Vyrábíme produkt až ve chvíli, kdy si ho někdo koupí, tím odpadají různé dlouhé přesuny zboží třeba z Asie,“ poodhaluje strategii Parpel. | foto: HENRY CLOUGH

Máte doma tričko s obrázkem slavné kapely nebo komiksového hrdiny? Nejspíš vzniklo v Česku

21. listopadu 2020  12:51 Filip Jaroševský, Pavel Urban Metro.cz
Vyrazili jsme s kolegou Filipem do Hrbovic nedaleko Ústí nad Labem. Právě zde je obří výrobní hala společnosti OP Tiger/OPT OnDemand. Strategicky blízko Německa, kam své výrobky česká firma nejen dodává, ale odtud se dál z velkých dep distribuují do zbytku Evropy nebo USA.

V jedné části haly je sklad, především textilu, na který se pak u strojů vytvářejí potisky. „Držíme jednotlivé komponenty výrobku. Neustále vyhodnocujeme prodej a podle toho máme připravené věci. Každých osm hodin generujeme dávky podle objednávek, které přicházejí v reálném čase,“ říká výkonný ředitel firmy Ondřej Parpel.

Celý proces je zautomatizovaný, právě se vstoupilo do vánoční sezony, a tak musí vše fungovat jako na drátkách. Na začátku řetězce se ve skladu vyberou produkty na základě zakázkového listu. „Jdeme až na úroveň jednotky. Přes padesát procent objednávek je jeden kus. Pro nás je nejzajímavější, že neděláme zbytečné věci dopředu. Vyrábíme produkt až ve chvíli, kdy si ho někdo koupí, tím odpadají různé dlouhé přesuny zboží třeba z Asie,“ poodhaluje strategii Parpel.

Výrobní hala firmy OPT OnDemand v Hrbovicích

Výrobní hala firmy OPT OnDemand v Hrbovicích

Zmíněný zakázkový list provází výrobek po celou dobu. Na papíru je vidět produktové číslo i to, kde má potisk být a jak má vypadat. Brzy by tištěné zakázkové listy měly nahradit už jen nalepené čárové kódy. Speciální tiskové stroje už si data vytáhnou a podle zadání samotný potisk provedou. Tak to funguje u digitálního tisku. Následně se musí tričko nebo mikina vložit do horkovzdušného tunelu na „zapečení“, aby potisk nebarvil a také aby se nevypral.

V Hrbovicích ale používají i sítotisk. A to na zakázky, kde je víc kusů od stejného designu. Příprava je totiž náročnější. „Musí se vyrobit šablona, jemná polyesterová a propustná tkanina, která je napnutá v rámu. Má na sobě světlocitlivou emulzi, jež se používá k přenosu designu na textil. Stroj se naprogramuje, bere si šablony a pomocí světla se exponuje. Kde ji osvítíme, tam se stabilizuje červená emulze vůči vodě, kde to neosvítíme, tam se neuchytí,“ vysvětluje Parpel.  Pak se musí výrobek zabalit, zvenku se nalepí zasílací štítek a pomalu míří do zadní části haly, odkud se rozváží. 

Fotogalerie

Kromě textilu včetně roušek nebo dresů se zde potiskují třeba hrnečky nebo tisknou se plakáty. „Jedeme tak sedm tisíc výrobků denně, v plné sezoně pojedeme kolem patnácti tisíc denně, nonstop,“ nastiňuje ředitel firmy, kterou koronavirová krize nějak moc nepostihla. Zakázek mají naopak ještě víc.

„Hodně věcí se posunulo na internet, což je pro nás štěstí, že jsme v odvětví, které i v koronakrizi akcelerovalo. Koupili jsme i nové stroje,“ uvádí Parpel, ale připouští, že v hudbě pokles při utlumení koncertů zaznamenal. „Ale dělají se různé oldschoolové šňůry. Velké kapely určitě vydělají víc za merch než za hraní,“ doplňuje Parpel.

Jeho firma tiskne třeba pro Rolling Stones, Kiss, Iron Maiden, ale i Justina Biebera. Mimo hudbu pak věci pro Marvel, Disneyho, Star Wars a Warner Bros.

Zákazník si bude trika doma tisknout sám

Když v rámci své firmy tisknete trička a reklamní předměty s motivy hrdinů komiksového studia Marvel či postavičkami ze světa Star Wars, čekají vás dlouhé námluvy. Je totiž nutné vlastnit oficiální licenci, kterou vám nemůže vystavit nikdo jiný než samotné filmové studio Disney. „Proces získávání je velmi přísný. Chtějí si být zkrátka skálopevně jistí, že na ně někdo nemůže kvůli čemukoli. Lidé od Disneyho nás kontrolovali několikrát,“ říká pro deník Metro výkonný ředitel firmy OPT OnDemand Ondřej Parpel.

Co musím udělat, abych mohl oficiálně tisknout trička s motivy společnosti Disney?
V dodavatelském řetězci je několik stupňů. Existují firmy, které si koupí licenční práva a následně vytvoří obrázek a připraví produkt. To jsou naši klienti a my jsme pro ně výrobce. Je ale nasnadě, že i my musíme splnit řadu standardů.

Jak kontrola jejich plnění probíhá?
Typicky formou auditů, kdy k nám například Disney či velké módní domy pošlou své zástupce. Ti pak kontrolují nejen kvalitu samotných výrobků, ale také vše od přestávek a přesčasů přes výši mezd až po životní prostředí. Pro Disneyho jsme prošli auditů hned několik.

U světových hudebních skupin, pro které také tisknete, je to stejné?
Vlastně ano. Zadavatelé jsou většinou firmy, jež mají práva jednotlivých kapel. Například Universal Music, pod které spadá třeba merchandising od Rolling Stones. Také velké firmy mají své divize, které se starají jen o práva a jejich obchodování.

Řešili jste někdy v této souvislosti nějakou zajímavou reklamaci?
My úplně ne, přece jen máme dohodnuté, co je výrobní chyba a co za námi už nejde. Někdy se můžou lišit barvy nebo motivy ve 2D, ale to je tak vše. Mám ale historku od jedné naší spřízněné firmy z Ameriky. Tam si jeden zákazník koupil asi třicet triček za rok. Pak je chtěl všechny vyměnit za větší, protože mezitím ztloustnul a nebyla mu. Firma mu vyhověla, protože to pro ně byl dobrý zákazník.

Kam váš obor do budoucna směřuje?
Je to hodně o vyprodukování více věcí na menším prostoru. Věřím, že do budoucna se bude převážná část výrobků běžného užití skutečně vyrábět tak, jak to nyní děláme my. Tedy po kusech, bez plýtvání. Navíc by mohl být celý systém ještě mnohem efektivnější. Výrobky se budou tisknout na 3D tiskárně rovnou celé hotové.

Takže stačí mít potřebný stroj a může si člověk oblečení klidně tisknout sám doma?
Ano. Cíl by byl takový, že každá domácnost bude mít doma 3D tiskárnu a na internetu si koupí jen zadání, respektive licencovaný design, obrázek a tak podobně. Než pak přijde člověk domů z práce, bude mít výrobek hotový a nebude nutné nic nikam přesouvat.

U trička si to člověk představí snáze než u saka či bundy, nemyslíte?
Určitě. Je to hudba budoucnosti. Existuje technologie, kde si člověk vyfotí v přiléhavém oblečení tělo a vytvoří si svůj 3D profil, jakéhosi avatara. V blízké budoucnosti si bude moci vyzkoušet oblečení na sobě, i když virtuálně. Jsou ve hře i typizované obaly, které by se mohly pořád točit. Jinak je to šílené množství odpadu.

Komentáře

Hlavní zprávy

Voodoo, šimpanz, „Pražák“ a něžná symfonie džungle

Fast Food Orchestra (Filip Vondrášek v čepici a kostkované košili)
vydáno 30. listopadu 2020  7:00

Máte rádi houpavé reggae a ryčné ska? Pak budete znát kapelu Fast Food Orchestra. Holdujete metalu, elektru či dechovce? Nebojte. Rozhovor s frontmanem...  celý článek

TEMNÁ ZÁKOUTÍ: Děsivá zpověď strojvedoucího metra: Škodí nám tu strašidla!

Ilustrační foto Temná zákoutí
vydáno 30. listopadu 2020  5:02

Na Pražského povstání řádí duch zvaný Asmodeus. Dokonce má na svědomí zranění cestujícího. Odstavné koleje Hájů zase opanoval přízrak, který zlobí řidiče...  celý článek

Komerční sdělení

Dům Radost: Žižkovskou dominantu čeká oživení

Dům Radost: Žižkovskou dominantu čeká oživení
vydáno 30. listopadu 2020

Kde postavili první český mrakodrap? No přece na Žižkově! Jmenuje se dům Radost a v posledních letech mu noví majitelé vracejí jeho zašlou slávu.  celý článek

Komerční sdělení

Mínus 200? To zahřeje! Nordic Telecom přichází s vánočními slevami

Mínus 200? To zahřeje! Nordic Telecom přichází s vánočními slevami
vydáno 30. listopadu 2020

Hřejivá vánoční nadílka je tady! Telekomunikační operátor Nordic Telecom nyní nabízí pevný internet a Nordic TV ještě výhodněji. Noví zákazníci tak mohou...  celý článek

Vaše fotky z Prahy