Podle náměstka primátorky a poslance Petra Dolínka nyní takzvanou novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury chystají poslanci a ministerstvo dopravy.
„Ve Sněmovně již vznikla pracovní skupina, která dává dohromady faktické znění novely a rovněž seznam staveb, u nichž by mohl být institut takzvaného předběžného uvedení v držbu uplatněn. Ovšem z mého pohledu tam některé zásadní stavby chybí, proto jsem se rozhodl, že je do seznamu načtu,“ říká Dolínek.
Jednou z chybějících staveb, kterou chtějí radní na seznam přidat, je dostavba metra D. Hlavní město má totiž s výkupy pozemků na jeho stavbu dlouhodobé problémy. Dopravní podnik dokonce začal připravovat založení společného podniku se soukromým developerem, který by výkupy zrychlil. Praha totiž nemůže pozemky vykupovat za tržní ceny, ale pouze odhadní.
Další stavbou je silnice z Běchovic do Úval, která navazuje na stavbu Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a D11. V případě železniční sítě bude chtít město posunout hranice železničního uzlu Praha. Seznam jej ohraničuje zastávkami na území Prahy.
„Do uzlu je třeba zahrnout i středočeské Hostivice, Černošice, Říčany u Prahy, Úvaly a Roztoky u Prahy. Nechceme však obcházet domlouvání s majiteli pozemků. Jde o to, aby byly stavby co nejdříve realizovány a pak došlo k vyrovnání. Aby nás vlastníci pozemků nedostávali do úzkých,“ dodává Dolínek, podle kterého novela rozhodně neznamená, že město bude moci začít automaticky vyvlastňovat. Proces vyvlastňování bude tedy moci být zahájen teprve tehdy, vyčerpá-li město všechny možnosti řešení.
Pražské stavby trvají dlouho
|