metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 11 °C

Pondělí, 18. listopadu 2019. Svátek má Romana.
Skvělý design a geniální převodovka ještě nestačí.
Větší foto
Skvělý design a geniální převodovka ještě nestačí. | foto: Metro.cz

Městský bicykl je jako sbíječka. Čtyři dny jsem testoval městské kolo Braasi

27. září 2019  17:05 Pavel Hrabica Metro.cz
Pánové, chcete se ženou prožít šťastný život? Smiřte se s tím, že ve všem dokonalá nebude. U bicyklu, který vymyslel zakladatel firmy na batohy a tašky Šimon Brabec s partnerkou a designérkou Eliškou Slámovou, je to stejné.

S kolem jsem ujel téměř 250 kilometrů. Z toho 130 kilometrů na trase Praha–Poděbrady–Praha. Překvapilo mě, že je bez problémů použitelné i na dlouhých štrekách. Ztráta rychlosti v porovnání s „velkými“ koly (má jen 20palcové ráfky) je kolem dvaceti procent. Průměr přes 19 kilometrů v hodině na uvedené trase nebyl o moc nižší než na trekovém kole.

Geniální je převodovka Pinion. Jízda s ní je silně návyková. Nahradila (spolu s řemenem) klasickou přehazovačku s řetězem. Uvědomíte si to třeba ve chvíli, kdy musíte z vysoké rychlosti zastavit a máte zařazený těžký převod. Tady jen otočíte gripem, změníte rychlost z těžkého na kterýkoli lehčí stupeň třeba o pět rychlostí a odstartujete jako po másle. V převodovce se jednou za rok mění olej, řemen prý vydrží i 10 tisíc kilometrů. V Braasi mají dvě varianty, s 9 nebo 11 rychlostními stupni. Kolo se rozjede na rovině na 35 i něco víc kilometrů v hodině. Žádné zběsilé šlapání jako medvěd na cirkusovém kole. A manévrovatelnost ve městě? Bez výhrad.

Světoběžník

Městské kolo Braasi poskládali z dílů z celého světa.

  • „Převodovka“ místo klasické přehazovačky je z Německa.
  • Převodový řemen je z USA.
  • Sedlo pochází z Itálie.
  • Ráfky vyrábějí v Česku.
  • Bicykl vzniká ručně v pražských Holešovicích.

Jenže tímhle můj výčet pozitiv končí. Malá kola, extrémně tvrdé sedlo (stejně jako neodpružená vidlice) jsou něco, čím fyziku neočuráte. Češi se vozí i ve městech na horských kolech proto, že naše silnice, cyklostezky i další cesty nemají nic společného s vyhlazenými asfalty v Nizozemsku nebo Německu. Pár desítek let to ještě bude trvat. Zvláště v Praze si uvědomíte, proč se prvním kolům říkávalo „kostitřasy“. Z nádherného italského sedla budete mít půlky naklepané jako vídeňský řízek. Přes neodpružená řídítka ucítíte i sebemenší nerovnost. Pojedete-li dlouho, bude to bolet. Po čtyřech dnech na pražských kočičích hlavách, záplatovaných asfaltkách i na prašných cyklotrasách hlavního města jsem měl těžce vyklepané ruce. Jako horník, který se sbíječkou narubal za směnu desítky tun uhlí.

Na blížícím se Desingbloku asi získá kolo nějaký diplom. Abych si ho ale za 90 tisíc korun koupil, chtěl bych k němu odpružené „babkovské“ sedlo jako na kole Ukrajina. A vzduchovou přední vidlici. Jenže to už nebude ten designově dokonalý výtvor. V současném provedení ho beru jen jako hračku pro marnotratného milionáře na cesty po uhlazeném asfaltu Pařížské ulice od Cartiera k Rolexu a zpět. Nechtějí-li autoři, kola, za kterým se všichni otáčejí, zůstat jen u toho, že si udělali reklamu, cesta od dokonalých batohů k dokonalému bicyklu bude ještě dlouhá a trnitá. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Adidas Runners Prague mění běh na zábavu

Adidas Runners
vydáno 18. listopadu 2019  7:00

- Možná jste už po Praze spatřili běhat větší skupinky lidí, mnoho z nich v černých tričkách. Běh je nejlevnějším sportem a taky přirozeným lidským...  celý článek

S kladivem na sovy, s kosou na modrásky

Ochránci přírody instalují desítky speciálních budek, kde by mohli puštíci...
vydáno 18. listopadu 2019  5:55

Ochránci přírody z Plzeňska instalovali budky pro puštíky. Chtějí je sem nalákat z Německa.  celý článek

Snowboarding už dávno není masovka. Zbylí fanoušci ho přestali hrotit

Snowboarding
vydáno 17. listopadu 2019  5:07

Sport, dnes známý jako snowboarding, se v českých zemích poprvé objevil jen velmi krátce po svém příchodu do Evropy, tedy na přelomu roku 1979 a 1980. Od...  celý článek

Jsem pankáč perfekcionista, říká Anna K.

Anna K.
vydáno 16. listopadu 2019  7:21

V době vydání tohoto rozhovoru je Anna K. právě v polovině svého předvánočního turné. Hudba je v jejím životě stále hlavním hnacím motorem, ale kromě ní...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám