metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 22 °C

Čtvrtek, 9. července 2020. Svátek má Drahoslava.
Staveniště stanice Národní třída
Dalších 41 fotografií v galerii
Staveniště stanice Národní třída | foto: Archiv DPP

Metro B je zatím nejdelší a nejvíc ho zasáhla povodeň 2002. Místy nejezdilo sedm měsíců

5. dubna 2015  15:01 Josef Škvor Metro.cz, Robert Oppelt
Nejmladší linka pražského metra je právě trasa B. Její stavba probíhala v letech 1979 až 2001. Otevírala se po úsecích jak na začátku provozu, tak po srpnové povodni v roce 2002.

Nový úsek metra A

Pro veřejnost bude provoz na novém úseku trasy metra A zahájen v pondělí 6. dubna od 15 hodin. Jeho délka je 5,694 km.

  • Ze stanice Dejvická metro pokračuje do stanice
  • Bořislavka
  • Nádraží Veleslavín
  • Petřiny
  • Nemocnice Motol

Pravidelný provoz na lince B byl zahájen 2. listopadu 1985, mezi stanicemi Sokolovská (nyní Florenc) a Smíchovské nádraží. Při výstavbě tohoto úseku bylo kvůli zřízení tehdejší stanice Moskevské (nyní Anděl) zbořeno několik domů na této smíchovské křižovatce. Stavělo se také na Karlově náměstí, Jungmannově náměstí, náměstí Republiky. Je možné říct, že výstavba zasáhla život všech lidí, kteří v centru žili, nebo jím denně jen projížděli.

Pozoruhodné je, že nejdelší trasa pražské podzemní dráhy se stavěla pouhých třináct let. Už na podzim 1988 začalo metro jezdit do Dukelské (nyní Nové Butovice) a o dva roky později z Florence na Českomoravskou.

Začalo se jezdit až na Černý Most

Stanice metra Rajská zahrada

Stanice metra Rajská zahrada

V listopadu 1994 se konečnou stanicí linky B v západní části města stal Zličín a o čtyři roky později byla trať prodloužena na východ na Černý Most. Právě sem z Rajské zahrady projíždějí soupravy architektonicky zajímavým tubusem. Na jeho povrchu mezi oběma stanicemi vede chodník pro pěší a stezka pro cyklisty.

Na opačném konci linky je pohledově vděčný tubus s mostem nad Nepomuckým rybníkem mezi stanicemi Lužiny a Hůrka.

Srpnové povodně v roce 2002 zasáhly nejvíce právě linku B

K historii žluté trasy patří také zatím největší katastrofa, která metro postihla. V srpnu 2002 je poškodila povodeň.

Na jejím začátku 12. srpna vlaky už z bezpečnostních důvodů musely jen projíždět stanicí Křižíkova. Druhý den na to se projíždělo už i Invalidovnou. V té době se na béčku jezdilo jen v úsecích Nové Butovice – Smíchovské nádraží a Florenc – Černý Most. Na pravém břehu Vltavy byl na této lince zaveden kyvadlový provoz jen mezi Hloubětínem a Černým Mostem. Od 26. srpna se mohlo jezdit už i mezi Novými Butovicemi a Smíchovským nádražím.

Invalidovna (ilustrační foto)

Invalidovna (ilustrační foto)

Z provozu bylo kvůli povodni vyřazeno celkem 25 stanic metra, zatopeno nebo poškozeno jich bylo šestnáct. Voda nejvíce zasáhla právě linku B a její obnova také trvala nejdéle.

V zimě 2003 se postupně zaváděl provoz v jednotlivých stanicích. Celkově bylo béčko průjezdné s cestujícími až na 22. března 2003, kdy se jako poslední otevřely stanice Křižíkova a Invalidovna.

Kvůli výstavbě obchodního a administrativního centra Quadria na rohu Spálené a Purkyňovy ulice byla v roce 2010 uzavřena stanice Národní třída. Její provoz byl obnoven v červenci loňského roku.

Jak se postupně otevírala linka B

Měří 25,704 kilometru, na kterých je umístěno 24 stanic. Cesta z Černého Mostu na Zličín trvá 41 minut.

  • 2. 11. 1985 Zahájení provozu na trase Smíchovské nádraží –  Sokolovská (nyní                        Florenc)
  • 26. 10. 1988 prodloužení trasy Sokolovská (nyní Florenc) – Dukelská (nyní Nové                      Butovice)
  • 22. 11. 1990 prodloužení ze Sokolovské do Českomoravské
  • 11. 11. 1994 prodloužení z Butovic do Zličína
  • 8. 11. 1998 prodloužení na Černý Most
  • 17. 10. 1999 zahájení provozu stanice Hloubětín
  • 8. 6. 2001 zahájení provozu stanice Kolbenova
  • 12. 8. 2002 začátek povodní a omezení provozu
  • 22. 3. 2003 obnoven provoz na celé lince B
  • 1. 7. 2014 obnoven provoz stanice Národní třída

Komentáře

Hlavní zprávy

Ochráncům přírody leží v žaludku zákon o myslivosti

Dravec a B. Hrzánová
vydáno 9. července 2020  12:21

Poštolka obecná je bezpochyby nejběžnějším českým dravcem. Vláda se nyní chystá předložit do parlamentu novelu zákona o myslivosti. Ta má však podle...  celý článek

Dostane se mládě do bezpečí? Děj filmu v novém DinoKině určují sami diváci

Ostych překonán!
vydáno 9. července 2020  5:09

Redaktorka deníku Metro si prošla DinoParku Harfa Praha. Atrakce hodnotí z pohledu rodiče malého dítěte.  celý článek

Ve stanici Florenc přestoupíte podle cedule i na áčko. O omyl se nejedná

Florenc - céčko
vydáno 8. července 2020  18:01

Z domnělé chyby zaměstnanců dopravního podniku se vyklubal nový navigační systém. Cestující jej nechápali.  celý článek

KOLOBLOG: Trasa, kde to žije i nežije, aneb Cyklistická projížďka vlastními dějinami

Hřiště týmu SK GORDIC Praha Kačerov Koloblog
vydáno 8. července 2020  16:56

Redaktor Pavel Hrabica je cyklista tělem i duší. Na kole vyráží do práce i na výlety. Ve své rubrice Koloblog dává čtenářům tipy, kam se vydat na...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám