Podle nezávislého průzkumu „Jak Pražané vnímají reklamu ve veřejném prostoru“, který realizovala agentura Ipsos pro Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR), vyplývá, že Pražanům překvapivě nejvíce vadí video reklamy na internetu (obtěžují 80 % Pražanů), dále pak reklamy v televizi (74 %) a reklamní příspěvky na sociálních sítích (60 %). Je zajímavé, že venkovní reklama (OOH) je až na konci a vadí nejméně (29 %).
Pokud se zaměříme na jednotlivé formáty OOH reklamy, nejvíce Pražanům vadí billboardy/bigboardy a také reklamy na sloupech veřejného osvětlení. Reklamní plachty a malby na fasádách obtěžují jen 28 % Pražanů. Více než čtyři pětiny Pražanů (83 %) by tak uvítaly regulaci OOH reklamy. Nejčastěji by se podle nich měla vztahovat na billboardy, bigboardy a reklamy na sloupech veřejného osvětlení.
Magistrát však svojí vyhláškou zakázal jen reklamní plachty, kterých je nejméně a Pražanům zásadně nevadí. Zákaz reklamních plachet pobouřil také majitele domů, kteří z jejich příjmů své domy rekonstruují. „Kvůli hluku a prašnosti nemůžete v domě na frekventované ulici otevřít okna. Reklamní plachta je tak pro naše obyvatele vhodnou ochranou. Navíc nájemníci, kteří jsou většinou sociálně slabší, mohu mít díky reklamní plachtě snížený nájem,“ říká pan Janikovič, předseda SVJ jednoho z domů, který je již 18 let využívám pro reklamu.
Výsledkem nekoncepčního jednání města je diskriminační nařízení č. 20/2020 Sb. na regulaci reklamních plachet, které je nyní předmětem správního řízení ÚOHS. Současné vedení Prahy by si tak mělo vzít příklad ze získaných dat a názorů občanů a začít s regulací především u sebe. Není tajemstvím, že právě na městských pozemcích a infrastruktuře je nejvíce reklamních ploch.
„Reklamní plachty jsou většinou v místech, kde je velký hluk a výrazně se tam práší. Navíc sociálně slabším skupinám občanů velmi pomáhají příjmy z těchto reklam, které poté kompenzují pro ně vysoký nájem. Proto se ptám, proč se vyhláška zaměřila zrovna na reklamní plachty, které Pražanům nevadí,“ říká Josef Soušek ze SČVR.
V kontextu boje magistrátu proti vizuálnímu smogu je nepochopitelné, že je to sám magistrát, který nově buduje síť digitálních obrazovek na zastávkách MHD. Přitom digitální reklama je mnohem agresivnější a zvyšuje jak vizuální, tak světelný smog.