Už přes dva roky funguje portál Chodci sobě, kde občané mohou upozorňovat nejen na rozbité chodníky, chybějící poklopy od kanálů, či absenci přechodů, ale také na nebezpečné křižovatky. Z celkových 864 podnětů se jich 167 podařilo vyřešit, nejvíce (77) v Praze 10. "Je to asi částečně tím, že je zde jeden velice aktivní uživatel, který nejenže podněty zadává, ale sám i stav jejich řešení monitoruje a často aktualizuje i informace o podnětech, které zadali jiní, ale i tím, že zástupci zdejšího odboru dopravy a životního prostředí podněty dost pečlivě hlídají a často sami posílají informace o opravených lokalitách. Dále je to například Praha 2 či 4, kde evidujeme kolem 20 vyřešených podnětů," sdělila pro Metro.cz Eva Šuchmanová ze sdružení Pražské matky, která portál administruje.
O nebezpečné křižovatce se ví, zatím ji hlídají strážníci
Podle ní jsou ale v Praze místa, která by si zasloužila větší pozornost správců komunikací. Jedním z nich je například nepřehledná křižovatka v Praze 3 v ulici Rokycanova a Prokopova. "Tam v roce 2009 zemřela pod koly náklaďáku devítiletá holčička, která při cestě ze školy přecházela na zelenou a nebyla řidičem, majícím v tu chvíli také zelenou a odbočujícím na přechod, vůbec zaregistrována," upozorňuje Eva Šuchmanová. O problému radnice trojky ví, snaží se jí řešit už od roku 2010, zatím ale neúspěšně. Podle mluvčího radnice Stanislava Kněnického radnice vypracovala projekt na zřízení kruhové křižovatky.
Ten prošel i bezpečnostním auditem. Bohužel s touto úpravou nesouhlasil vlastník komunikace, respektive jeho pověřený správce - Technická správa komunikací. "Ta následně nechal zpracovat jiný projekt na klasickou křižovatku vybavenou světelným signalizačním zařízením. Bohužel se v tomto případě prozatím nepodařilo najít takové řešení, které by odsouhlasily všechny zúčastněné strany," dodává Kněnický s tím, že v nejbližší době by k této záležitosti měla proběhnout další jednání. "Každé ráno, když chodí děti do školy, a každé odpoledne, když jdou domů, hlídkují na křižovatce městští policisté," dodává Kněnický.
Něco se zlepší, podle policejních statistik chodci umírali jinde
A kde jsou další problémová místa podle Šuchmanové? "Dále je možné mezi zmínit třeba často kritizované chybějící pěší propojení mezi Hlavním nádražím a Vinohrady, absenci přechodů na křižovatce Resslova a Karlovo náměstí či na Vinohradské a Jiřího z Poděbrad," dodala. Podle TSK se ale v těchto místech bezpečnost chodců zlepší. "V rámci připravované rekonstrukce světelně řízené křižovatky Vinohradská - náměstí Jiřího z Poděbrad budou realizovány úrovňové bezbariérové přechody pro chodce. Rekonstrukce světelného zařízení musí být koordinována s rekonstrukcí tramvajové trati," sdělila Metro.cz mluvčí TSK Barbora Lišková. V souvislosti s plánovanou revitalizací Karlova náměstí pak mají být na dopravně velmi silně zatížené křižovatce Resslova - Karlovo náměstí doplněny úrovňové bezbariérové přechody pro chodce. "V první etapě dojde k rekonstrukci tramvajové trati realizované se zohledněním připravovaného záměru doplnění přechodů pro chodce," dodala mluvčí TSK.
Jak ale vyplývá z loňských, leč zatím posledních statistik pražské policie, k nejvíce nehodám chodců došlo na ulici Jana Želivského mezi ulicemi Malešická a Jeseniova a na ulici Novodvorská v úseku od ulice Vavřenova po ulici Zálesí. "Křižovatkou, kde došlo k největšímu počtu nehod s chodci, je křižovatka Na Strži a Antala Staška, šlo o celkem tři nehody," sdělil mluvčí police Tomáš Hulan. Od loňského ledna do září se stalo v Praze celkem 433 nehod, které končily srážkou s chodcem. Při nich bylo usmrceno 13 osob, 85 osob bylo těžce zraněno a 325 bylo zraněno lehce. "Porovnáním s rokem 2012 evidujeme pokles počtu dopravních nehod s chodci o pět nehod, počet usmrcených osob je ale vyšší o čtyři osoby," dodal mluvčí Hulan.
Tady dávejte pozorMísta a úseky s největším počtem nehod chodců, Praha leden - září 2013. Zdroj: PČR
|