Jak dlouho mural vznikal?
V první fázi připravilo pět ilustrátorů různé návrhy. To zabralo asi týden. Poté již v úzké spolupráci se zadavatelem jsme tři týdny pilovali finální návrhy, v mezičase jsme produkčně zajistili přípravné práce pro realizaci na fasády a nakonec osmi dní dva týmy malovaly.
Takže byly i další návrhy. Čím vyhrál tento?
Návrhů jsme měli asi dvacet, a nakonec si klient vybral pro obě fasády návrhy od našeho studiového designéra Honzy Kocoura. Parametry pro výběr znal nejlépe zadavatel, a je jasné že prioritou byla funkčnost designu, tedy aby komunikovala Fortunu a její servis a služby. Já jsem byl s výběrem velice spokojený, i přes to že nebyl vybrán můj návrh. Design od Honzy Kocoura je maximálně jednoduchý, a v tom je jeho síla. Grafická zkratka srovnaných sloupců hracích žetonů je opravdu povedená.
ReklamaMural okomentovala pro Metro magistrátní koordinátorka pro vizuální smog Kristýna Drápalová: „Tuto reklamu za umění nepovažujeme – má čistě komerční účel. Pro veřejný prostor je přínosem leda v tom smyslu, že jde o kultivovanější podobu reklamy, než kdyby majitel na dům umístil obyčejnou reklamní plachtu nebo běžný billboard. Jako problematické vnímáme i to, že se jedná o reklamu na hazard.“ |
Řešili jste ve studiu i otázku etiky? Přece jen je mural reklamou na hazard.
Profese ilustrátora byla od nepaměti hazard sám o sobě, takže je opravdu jen pár subjektů na české scéně, se kterými bychom nepracovali, a prakticky všechny jsou z prostředí politiky. Navíc Fortuna se profiluje jako hráčský portál a každý ví, do čeho jde. V neposlední řadě realizace pro komerční klienty nám umožňuje investovat vlastní finance do alternativních projektů, které realizujeme, jako například ilustrátorskou soutěž Raw Art Wrestling (Živý ilustrátorský souboj – pozn. red.).
Jak funguje zřízení reklamní plochy na domě? Je třeba povolení od úřadů?
U tohoto projektu není vlastníkem objektu městská část, ale soukromý subjekt, který plochy pronajímá jako reklamní. Tedy musíme splňovat stejné podmínky jako billboard.
Fotogalerie |
Vaše studio má obrovské portfolio. Kde ve veřejném prostoru se objeví vaše další dílo?
S ohledem na současnou celospolečenskou situaci jsou naše projekty pozastaveny, ale jednáme s magistrátem hlavního města Prahy a pevně věřím, že další muraly se brzy ukážou po celém městě. U takto velkých realizací je to vždy otázka zejména financí, protože nápadů, skic a šikovných lidí máme ve studiu DRAWetc. opravdu dostatek. Doufám také, že tyto dvě realizace inspirují další společnosti, aby si mural vybraly jako cestu, jak o sobě dát vědět. Je to přece jen mnohem sofistikovanější forma než billboardy a nejrůznější fólie, které vídáme po městě.