metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 6 °C

Pondělí 27. března 2023. Svátek má Dita

Dalších 8 fotografií v galerii
První ženy (1915) | foto: Archiv DPP

Muži museli na frontu, v tramvajích je nahradily ženy. Je to už 105 let

  7:23
První průvodčí-ženy nastoupily do práce 1. prosince 1915.

Dopravní podnik se v období první světové války potýkal s nedostatkem personálu, a to především v provozu tramvají. Řidiče tak nahrazovali zámečníci z dílen vozoven, kteří měli zkušenosti s řízením tramvají. „I tak ale stále chyběli zaměstnanci potřební k jejich každodennímu provozu, především průvodčí. Důležitost tramvají přitom v období první světové války ještě stoupla – kromě přepravy cestujících je tehdy město využívalo také k přepravě raněných, k rozvozu potravin po městě a k odvozu komunálního odpadu na skládku,“ říká pro Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Průvodčí ve vozovně Libeň (1949)

Největší pražský dopravce si právě dnes připomíná 105. výročí od chvíle, kdy se v řadách zaměstnanců zabezpečujících provoz městské hromadné dopravy poprvé objevily ženy. První průvodčí-ženy tramvaje ze zmíněných důvodů totiž nastoupily do práce 1. prosince 1915. „Pražský dopravní podnik se tehdy inspiroval v zahraničí. Vídeň, Berlín i Drážďany řešily nedostatek mužů stejně. Například ve Vídni, kde bylo z tramvajového provozu na frontu odvedeno osm set mužů, bylo již v červnu 1915 přijato na místa průvodčích čtyři sta žen a dívek. A připravovalo se přijetí dalších,“ dodává vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

Konduktérky ve vozovně Strašnice (1916)

Na tehdejší dobu šlo o poměrně riskantní krok. Práce průvodčích na začátku 20. století rozhodně nebyla jednoduchá. Zaměstnanci museli celou dobu stát, směny byly dlouhé, šlo tedy o práci náročnou především po fyzické stránce. „I tak v říjnu 1915 přijala správní rada Elektrických podniků usnesení, na základě kterého mělo být přijato deset až dvanáct žen ve věku mezi dvaceti a třiceti lety, s ukončenou obecnou školou a s dobrou znalostí pražského místopisu. Ty měly projít desetidenním výcvikem a za svou práci brát plat třicet haléřů za hodinu. Zájem o práci předčil všechna očekávání – přihlásilo se 460 zájemkyň, v mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu. Právě 1. prosince 1915 z nich potom po absolvování výcvikového kurzu do práce nastoupilo prvních čtyřicet,“ vypočítává Řehková.

Zpráva ze října 1938

Na konci války v podniku pracovalo již 375 žen-průvodčích. Dopravní podnik se jim za jejich službu odměnil tím, že po jejím skončení vrátil muže do služby a ženy propustil. Všechny tyto ženy přišly o práci k 1. dubnu 1920. Ironií je, že se ženy znovu v pražském tramvajovém provozu objevily až s příchodem druhé světové války. Tedy v lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1377. „Na rozdíl od konce první světové války už tentokrát ženy ze služby průvodčích nezmizely,“ uzavírá Řehková. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Moderní technologie usnadní učení, ale talent nahradit nedokáží, míní učitelé

vydáno 27. března 2023  11:51

Jednou z oblastí, kterou pandemie covidu popohnala, je rozvoj používání technologií ve výuce. Většina učitelů i rodičů si sice oddechla, že se už nemusí...  celý článek

Život se zrakovým postižením může být naplněný radostí, píše v rubrice Young mladá autorka

Young
vydáno 27. března 2023  5:33

Zrak je jedním z nejdůležitějších smyslů člověka. Každý, kdo má zdravé oči, by měl být opravdu rád a vážit si toho, že věci jako zalít si kávu, dojet...  celý článek

Pravidla pro elektrokoloběžky: Zákaz vjezdu do některých parků a nová parkovací stání

vydáno 26. března 2023  16:22

Už několik let řeší největší česká města problémy se sdílenými elektrokoloběžkami. Poházené na chodnících jako bariéry, často u přechodů, rozčilují...  celý článek

Praha bez zahraničních turistů a jejich peněz. Potřebujeme je ale opravdu všechny?

PRAHA? AHA!
vydáno 26. března 2023  12:19

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek