Bořislavka
Nové áčkoPro veřejnost se otevře v pondělí 6. dubna od 15 hodin. Délka je 5,694 km.
|
První novou stanicí ve směru z centra je jednolodní, tedy mělce založená červenohnědá stanice Bořislavka. Ačkoliv je nejblíže původní konečné trasy metra A Dejvická, dokončena byla až jako poslední. Stanice se nachází 26,7 metrů pod úrovní Evropské ulice a celá měří 193 metrů. Charakteristickou barvou pro tuto stanici je červená a červenohnědá v kombinaci s opálově zelenou barvou trasy A. Stanice se původně měla jmenovat Červený vrch, zvažovala se také Horoměřická. Bořislavka je však podle některých také matoucí, protože tento název má nyní už zastávka vzdálená od stanice metra zhruba dvě stě metrů. Naproti tomu nebude mást návštěvníky centra Shopping park Bořislavka, který se u stanice má stavět.
BořislavkaKam se dostanete
|
„Z vyjádření městské části nepřímo vyplývá, že pojmenování stanice metra bude korespondovat s komerčními zájmy majitele budovaného polyfunkčního centra Shopping park Bořislavka bez ohledu na tradice a především orientaci cestujících,“ uvádí se v materiálu pro jednání rady.
Nádraží Veleslavín
Nádraží VeleslavínKam se dostanete
|
Další novinkou je robustní stanice Nádraží Veleslavín. Jedná se o první trojlodní stanici pražského metra, tedy stanici s nástupištěm uprostřed, která byla ražena novou rakouskou tunelovací metodou. Trojlodní profil nástupiště dodává stanici robustní dojem, který podporují betonové sloupy pod masivními podélnými průvlaky. Tento dojem zvyšuje i žulová dlažba. Je kombinací české a italské žuly. Dominantou stanice jsou ručičkové nástěnné hodiny, které symbolizují spojení stanice metra a železnice. Stanice se stane novým hlavním přístupovým bodem na Letiště Václava Havla – právě zde bude začínat autobusová linka číslo 119, která letiště se stanicí přímo propojí.
Petřiny
PetřinyKam se dostanete
|
Petřiny jsou z nových stanic tou nejhlubší. Nacházejí se 35 metrů pod povrchem, kam cestující dovezou 84 metrů dlouhé eskalátory. Prostor nástupiště navozuje dojem městské ulice, podlaha odkazuje na vzory historických dlažeb a chodníků centra hlavního města. Nejvýraznějším prvkem nástupiště je betonový monolit nad dvojicí výtahů na konci nástupiště, bublina s plasticky vyvedeným názvem stanice. Druhým dominantním prvkem nástupiště je originální stanice dozorčích.
Nemocnice Motol
Nemocnice MotolKam se dostanete
|
Novou konečnou stanicí trasy A bude od pondělka Nemocnice Motol. Je jedinou hloubenou stanicí na novém úseku a jako jediná z nich je osvícena denním světlem. Nad ní je vytvořena trvale kotvená podzemní železobetonová stěna, která zachycuje svah. Stanice je vizuálně rozdělena na tři části – na obou koncích jsou výstupy, tvořené nízkými objekty obloženými modřínovými profily, ploché střechy jsou osázeny suchomilnou zelení. Střecha nad prostřední částí nástupiště je prosklená. Na vestibul pak přímo navazuje podchod směřující k Fakultní nemocnici Motol.
Ze sídliště Dědina pojede metrobus na Nádraží Veleslavín
S rozšířením metra A přicházejí také trvalé změny jízdních řádů PID. Na internetu jsou již zveřejněny všechny nové jízdní řády s platností od 7. dubna. Podle vedoucího odboru projektování dopravy ROPID Martina Jareše se nejvíce změní linky povrchové dopravy v oblasti západní části Prahy, a to včetně návazných příměstských linek. „Výrazně se zlepší obslužnost sídliště Na Dědině, kde se zavádí nová metrobusová linka 142 od stanice metra Nádraží Veleslavín. Ta dále pojede ve směru Řepy a Jihozápadní Město a nahradí dosavadní svazek linek 214 a 225,“ zdůrazňuje Jareš. Také bude nově přímo napojena oblast Ořechu, Řeporyjí i Rudné s novou stanicí metra Nemocnice Motol. K metru A Petřiny se nově přímo dostanou také obyvatelé Bílé hory, a to linkou 264, a staré Ruzyně linkou 108.
Zlepší se spojení do Neratovic a na Mělník
Kromě toho se také výrazně zlepší spojení do oblasti Neratovicka a Mělnicka. Nové linky mezi Prahou a částí Středočeského kraje jsou pilotním projektem společného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje. Ke stejnému termínu bude také rozšířena místní dopravní obslužnost v oblasti Satalic, Vinoře a Přezletic novou midibusovou linkou 386.