metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 9 °C

Středa, 20. února 2019. Svátek má Oldřich.
První zahraniční supermarket u nás - Mana - byl otevřen v červnu 1991 v Jihlavě.
Další 3 fotografie v galerii
První zahraniční supermarket u nás - Mana - byl otevřen v červnu 1991 v Jihlavě. | foto: ArchivMetro.cz

Nakupujeme jako Zápaďáci už sedmadvacet let

6. června 2018  5:55 Pavel Hrabica Metro.cz
Pražáci nakupují pěšky, lidé na venkově více autem. Nákupní zvyky se mění i liší.

Naše nákupní zvyky se výrazně změnily ve čtvrtek 6. června 1991. V Jihlavě se poprvé otevřel supermarket Mana, obchod západního střihu. Reklamu mu dělala samotná tehdejší ministryně obchodu Vlasta Štěpová. Nákup nebyl podmíněn otravnou povinností „mít košík“.

„Češi konečně mohli nakupovat jako cizinci a i nákupní zvyky prošly od té doby radikální změnou,“ připomíná Barbora Vanko, mluvčí řetězce Albert, který první československý supermarket provozoval.

Fotogalerie

Bylo v něm, na tehdejší porevoluční poměry, téměř vše jako na Západě, včetně stylu obsluhy a placení. Poprvé jsme mohli nakupovat potraviny i ve slevě a o nabídce informovaly každý týden letáky. Především se Češi naučili jezdit pro jídlo i další zboží auty.

Zatímco dřív nebývala u samoobsluh parkoviště, dnes je parkovací plocha obvykle větší než obchod samotný. Přesto pořád rádi chodíme nakupovat pěšky. Jak zjistil průzkum, který si nechal vypracovat řetězec prodejen Albert, mladí Češi vyrážejí na nákup potravin asi třikrát týdně, a to pěšky. Výjimkou je Praha, tam se chodí nakupovat častěji.

V celorepublikovém průměru je pěší nákup v hlavním městě až dvojnásobně častější než v regionech.

Praha byla až druhá

  • Česko je super- a hypermarketovou velmocí.
  • Po jihlavském supermarketu přišla o týden později na řadu i Praha.
  • První hypermarket otevřeli zákazníci v roce 1996 v Brně.
  • Loni u nás bylo přibližně 750 supermarketů nejrůznějších řetězců, přes 650 diskontních prodejen a více než 300 hypermarketů.

Také MHD používají Pražáci dvakrát častěji než zbytek republiky. Tam zase převládají nákupy autem, což je dané i horší dopravní dostupností prodejen. Nejvíc dnes míří na nákup vozem mladí na Pardubicku a ve středních Čechách, a to třikrát víc než jejich vrstevníci v Praze.

V českých potravinových řetězcích se stále častěji objevují nejrůznější biokoutky a úseky „zdravého životního stylu“. Generačním symbolem mladých zákazníků se v poslední době stalo avokádo.

To si podle průzkumu oblíbily téměř tři čtvrtiny mladých ve věku kolem pětadvaceti let. Ještě víc letí toto ovoce mezi Liberečáky, v tomto kraji si ho nekupuje jen patnáct procent pětadvacátníků. Naopak nejméně oblíbené je avokádo na bramborářské Vysočině.

Komentáře

Hlavní zprávy

Nová pravidla pro náplavky: ticho večer a ticho v neděli, velká akce maximálně jednou za měsíc

Náplavka. Rašínovo nábřeží patří k nejatraktivnějším a nejživějším společenským...
vydáno 20. února 2019  17:42

Hospody, bary, festivaly, živá hudba a taneční kurzy. Rašínovo a Hořejší nábřeží v posledních letech zažívaly bujaré mejdany, které místním obyvatelům...  celý článek

Zlevní byty? Developeři sázejí spíš na růst platů

Ilustrační snímek
vydáno 20. února 2019  16:28

Drahé hypotéky, dlouhé povolování. Proto jsou byty drahé, argumentují developeři.  celý článek

Letně laděné filmy, které jsou aktuálně v kinech, mohou působit dobře i na naši psychiku

Úhoři mají nabito
vydáno 20. února 2019  15:05

Déšť a ochlazení může v těchto dnech vyhnat lidi do kin. Třeba i na české komedie, které se točily loni během letních měsíců, když bylo velké horko. U...  celý článek

Je to jako se seriálem Most!, někteří v tom prostě hledali věci, které tam nejsou, říká Kovy

"Dostal jsem nabídku propagovat lux či pyrotechniku. Drtivou většinu spoluprací...
vydáno 20. února 2019  13:44

Populární youtuber Kovy (Karel Kovář) učí mladé mediální gramotnosti. V krátkých videích, která vytvořil pro vzdělávací program Jeden svět na školách, se...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám