metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 23 °C

Pondělí, 14. června 2021. Svátek má Roland.

Další 2 fotografie v galerii
Jeřáb v Královedvorské huti | foto: Anežka Vondráková

Našli jsme vchod pod Králodvorské hutě

  6:06
Vydejte se s deníkem Metro do industriální památky ze 13. století. Její podzemí navštívili jen vyvolení.

Historie Králodvorských hutí, jež se nacházejí nedaleko brdských lesů, sahá až do třináctého století. Tehdy zde vznikla takzvaná huť Hořejší a ve čtrnáctém století pak ještě huť Dolejší. V současnosti je zrezivělý areál bývalých sléváren v rukou soukromé firmy KD Foundry Králův Dvůr. Do tohoto industriálního muzea nakoukl deník Metro. 

Krása pokrytá rzí
Stojíme ve velké hale, jednotlivé místnosti propojují koleje. Nad hlavami nám létají holubi, rozbitými okny sem na mohutné zaprášené vybavení proniká denní světlo. Jak to tu asi vypadalo kdysi, když tady bylo pět set pracovníků?
„V elektrické indukční peci se roztavila takzvaná vsázka, to je železný šrot. Obsah pece se po dosažení licí teploty přelil do fany, tedy do nádoby s žáruvzdornou vyzdívkou. Provedlo se takzvané očkování hořčíkem, který upravil vlastnosti taveniny. Potom se přešlo k samotnému lití do předem připravených forem,“ popisuje tehdejší postupy náš průvodce a nadšenec do slévárenství Jakub Hlásek. „Po několikadenním chladnutí se odlitý válec z formy vymlátil a odvezl se do haly k velkým soustruhům na hrubé obrobení. Poté putoval do soustružny válců na přesné obrábění dle konkrétních požadavků zákazníka,“ dodává Hlásek. 

Vzhůru pod zem
Málokdo ví, že byl roku 1918 ze slévárny vybudován tunel, který dosud vede kopcem pryč z areálu. Stojíme před budovou a s naším průvodcem Jakubem Hláskem koukáme na zarostlý vršek kopečku. Na kopci, kde tunel ústil, se těžila hlína pro výrobu formovací hmoty. Tunelem vedly úzkorozchodné koleje, po kterých lokomotiva dopravovala natěženou hlínu do slévárny. Kde se nachází vstup do tohoto tajemného podzemí, ví jen několik vyvolených. Marně bychom se areálem proplétali a snažili se tunel najít. Naštěstí máme našeho průvodce. „O existenci tunelu jsem se dozvěděl od pamětníků. Nikdo z nich mi však nebyl schopen přesně říct, kde se nacházel. Některé zdroje dokonce uváděly, že byl kompletně zasypán, když došlo k utlumení činnosti železáren. Ale nedalo mi to a zahájil jsem terénní průzkum, který zahrnoval celé úpatí kopce, pod nímž se měl vstup do podzemí nacházet,“ popisuje své hledání Hlásek. Po půlročním hledání a prodírání se množstvím falešných stop nastal průlom. Hlásek nalezl historický výkres rozvodů technické vody z roku 1939. Na něm byla vyznačena blíže nespecifikovaná trasa vedoucí mimo areál směrem na takzvanou hlinovku. „Což bylo místo oné těžby hlíny. Po bližší lokalizaci a průzkumu dané části jsem však nenalezl v úrovni terénu nic, co by jakkoli připomínalo alespoň pozůstatky vstupu do tunelu. Byl jsem už připraven hledání ukončit, když jsem úplnou náhodou našel několik metrů od domnělého vstupu zarostlý poklop. Ten ale vedl do podzemního kabelového kanálu, který byl stavěn až v sedmdesátých letech,“ líčí průběh pátrání Hlásek. 

Utajený poklop
Když se ale vydal na prohlídku útrob kanálu, zjistil, že vede jinudy, než by měl. Po pár metrech však dál pokračoval kabelový kanál schodištěm na vyšší úroveň, kde se konečně za mírnou zatáčkou objevil profil dlouhého betonového tunelu staré konstrukce. Zde se však na jeho stropě nacházelo stále patrné zašpinění od sazí parních lokomotiv. Koleje, pokud zde stále ještě jsou, jsou schovány pod betonovými panely, pod kterými neustále protéká voda prosakující z okolního kopce. Díky našemu průvodci jsme měli unikátní možnost vstup do podzemí spatřit pěkně zblízka. Kvůli bezpečnosti jsme se však rozhodli toto místo neupřesnit. Poklop se navíc nachází na soukromém pozemku. Areál sléváren je na prodej. Podle zástupců firmy, jež jej vlastní, je zde výrobu teoreticky možné obnovit. „Proto by bylo skvělé najít někoho, kdo vše neodveze do šrotu,“ uzavírá pro Metro společník firmy Jiří Šimsa.

Komentáře

Hlavní zprávy

Talkshow Honzy Dědka bude v létě na zámcích. Dorazí Dejdar, Matonoha nebo Brzobohatý

vydáno 14. června 2021  9:22

Pořad 7 pádů Honzy Dědka čeká sice o prázdninách natáčecí pauza, ale moderátor se svou show nazvanou 7 pádů na cestách vyráží za diváky napříč republikou....  celý článek

Na lodi musí být čisto a veselo, pak jde úplně všechno, říká kapitán moderního katamaránu

vydáno 13. června 2021  17:04

Začneme malou perličkou. Však jsme na vodě. Nejmodernější loď v Praze nemá kormidlo! Moderní elektrická loď Bella Bohemia se ovládá přes joystick. O...  celý článek

Kuřáků ubylo, výrobci proto míří hlavně na mladé konzumenty

vydáno 13. června 2021  5:52

Zapálit si cigaretu přestává být trendy. Vždyť počet Čechů, kteří skončí v rukách koronera, se ročně pohybuje kolem sto tisíc. Přibližně dvacet procent z...  celý článek

V Říčanech u Prahy vznikl nový showroom Peugeot. Koncept je v Česku zcela unikátní

vydáno 13. června 2021  5:39

V Říčanech u Prahy zahájila v květnu provoz nová koncese značky Peugeot. Koncesionář Lenner Motors zde nabízí nejen kompletní modelovou řadu vozů...  celý článek

Vaše fotky z Prahy