metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 21 °C

Pondělí, 1. června 2020. Svátek má Laura.
Třicetiletý závodník Macík (zcela vpravo), redaktor Filip Jaroševský a jeho...
Dalších 5 fotografií v galerii
Třicetiletý závodník Macík (zcela vpravo), redaktor Filip Jaroševský a jeho otec Petr | foto: Metro.cz

Nechal jsem se povozit v kamionu Martina Macíka

29. prosince 2019  5:48 Filip Jaroševský Metro.cz
Na konci listopadu se závodník Martin Macík ve svém novém kamionu pojmenovaném Karel naposled projel po offroadové trati Sedlčanské kotliny. Zhodnotit aktuální formu nového závodního speciálu a na vlastní oči se přesvědčit, že limity kamionů postavených v sedlčanských dílnách se letos opět posunuly, se sem vyrazily podívat nejen stovky fanoušků, ale také já a můj otec Petr. Oběma připravil teprve třicetiletý jezdec nevšední adrenalinový zážitek.

„Já jsem tu na tu zážitkovou část, táta na tu teoretickou,“ oznámil jsem Macíkovi, zatímco jsme se s přilbami na hlavách soukali do kabiny jeho kamionu. Díky interkomu zabudovanému do nich jsme si mohli v následném hluku motoru při jízdě popovídat. Na dlouhé dialogy to ale záhy nebylo. „Od tatínka je třeba si brát znalosti,“ zahlásil Macík a dodal, že se chystá jet opravdu naplno. Poté sešlápl plyn.

Ačkoli jsme si v příštích třech minutách užili pořádně ostrou jízdu, díky Macíkově řidičskému umění to bylo poměrně pohodlné. A to i tehdy když jsme driftovali na asfaltu těsně okolo diváků či letěli vzduchem po jednom z mnoha skoků. „S tím autem se tedy dají dělat hrozný hovadiny,“ směje se Macík, zatímco jen těsně míjí hlouček fanoušků a fotografa.

Další dakarské dobrodružství pro Macíka oficiálně začne 5. ledna. Závodní stroje jeho týmu do té doby doputují do Saúdské Arábie, kde v tento den odstartuje 42. ročník legendárního závodu. Macík se na start Dakaru postaví už poosmé – navigovat ho bude jeho osvědčený kolega František Tomášek. Pojede s novým mechanikem Davidem Švandou. Na české jezdce čeká další velké dobrodružství. Co přinese, nikdo netuší.

Martin Macík jr.

  • Martin se narodil v roce 1989. V Sedlčanech chodil na základku. Jeho otec je také závodník. Ten na Dakar vyrazil poprvé v roce 2003. Podle Martina doslova vytáhl z kopřiv starou liazku, opravil ji a vyrazil do Afriky.
  • V roce 2015 se stal čtyřiadvacetiletý Martin Macík historicky nejmladším pilotem kamionu na Dakaru. Při prvním startu musel odstoupit v 6. etapě. O tři roky později již dojel pátý. 
  • Macík starší v roce 2010 skončil na 4. místě, což je dosud nejlepší výsledek české kamionové posádky na Dakaru v Jižní Americe. Společně se synem Martinem buduje profesionální dakarský tým Big Shock Racing.

„Jisté však je, že hned po návratu ze Saúdské Arábie se Macík s týmovým motocyklistou Janem Brabcem o své zážitky podělí s fanoušky na talk show Posedlí Dakarem. Popularitu legendárního závodu chce Martin využít také k šíření respektu na silnicích. Prostřednictvím projektu Respect Road připomíná řidičům, že na silnicích se nezávodí, cení se vzájemná ohleduplnost a nejpodstatnější je dojet v pořádku,“ sdělila po jízdě promrzlá manažerka týmu Big Shock Racing Nikola Kužílková, zatímco jsme přilby předávali dalším zájemcům o svezení. Jakmile však vychladly motory a mechanici setřeli z Macíkova Karla bláto, přišlo na řadu poslední vylepšení designu jeho závodního vozu. To si vzali na starost sami fanoušci, kteří dostali možnost napsat na zadek Macíkova speciálu své vzkazy.

„Ty pak s týmem projedou celý Dakar v Saúdské Arábii. Ručně psané zprávy se stanou zajímavým čtením pro soupeře, které bude česká posádka na dakarské trati nechávat za sebou. V krizovějších momentech uprostřed pouště z nich pak čeští závodníci budou moci čerpat energii,“ vysvětlovala smysl této kratochvíle Kužílková.

Pro nadcházející náročný ročník, jenž odstartuje už 5. ledna v Džiddě, jí bude potřeba velká zásoba. Na jezdce totiž čeká celkem dvanáct etap, které je provedou tratí dlouhou devět tisíc kilometrů. Chybět nebudou ani tradiční duny vysoké až dvě stě padesát metrů. Macík měl tak na svém posledním sedlčanském tréninku de facto poslední možnost, jak ještě před těžkým závodem nasát síly od fanoušků. A že se jich tu sešla pěkná řádka. Společnou fotku musel udělat nad všemi letící dron.

„Poslední trénink před Dakarem už se pomalu stává tradicí. Vyžádali si ho sami fanoušci, aby se mohli s Karlem rozloučit, předtím než ho lodí odešleme do Arábie. Dakar je naše společná práce. My pojedeme závod, ale stejně důležití jsou všichni, kteří nám doma budou držet palce,“ nechal se pro Metro slyšet Macík.

Kdo měl před závodem pořádnou smůlu, je motocyklista Jan Brabec. Před Dakarem 2020 údajně zažil jedno z nejdrsnějších období svého života. Během květnového afrického testování se totiž vážně zranil a nehoda mu překazila start ve všech závodech letošní sezony.

„Udělal ale maximum pro to, aby Dakar stihl, a podařilo se. Honza je v dobré kondici zpět ve hře a těší se, že potřetí zdolá slavný závod,“ nechala se pro Metro před pár dny slyšet Nikola Kužílková. S tátou budeme celému týmu držet palce.

Komentáře

Hlavní zprávy

Bytová revoluce po viru? „Nemůžeme byty jen tak začít skupovat,“ říká pražský radní

ilustrační snímek
vydáno 31. května 2020  19:29

Trh s realitami prošel během koronavirové krize mnoha otřesy. Airbnb se má vrátit v plné síle do půl roku.  celý článek

To, jak se cítíte, je půlkou úspěchu, říká elitní letec

Martin Šonka
vydáno 31. května 2020  13:16

Martin Šonka by mohl z fleku hrát v nějakém historickém velkofilmu o letci, který se nebeské poezie dotýká. O létání mistr světa elitní letecké soutěže...  celý článek

S kosmetikou pro muže chtějí dobýt svět, jen jim to trvá déle

Daniel Trnka
vydáno 31. května 2020  8:56

Na existenci tuzemské značky prémiové kosmetiky pro muže Beviro mě před časem upozornil kamarád. Zvědavost i fakt, že jsem některé z jejích produktů...  celý článek

Severský styl Česku nevoní, hotovost by nám chyběla

Ilustrační snímek
vydáno 30. května 2020  13:14

Koronavirová doba přeje internetbankingu. Čeští uživatelé přesto zůstávají u starých zvyků.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám