Žádný taxametr, charakteristická střešní svítilna s nápisem TAXI ani povinně složené zkoušky z místopisu. Pravidla pro taxikáře i řidiče alternativních přepravních platforem se mají brzy sjednotit a také podstatně zjednodušit. Umožnit to má novela zákona o silniční dopravě, kterou se v těchto dnech chystá schvalovat Poslanecká sněmovna.
Řada řidičů má však strach, že se na poslední chvíli budou některé podmínky měnit. „Pozměňovací návrhy, které se nám dostaly do ruky, jsou buď rozumné a vhodně novelu doplňují, na druhou stranu jsou tu i věci, které jsou naprosto proti. Mám na mysli například testy z místopisu, které v současnosti vážně nemají smysl. Všichni jsme si jimi prošli a nic nám nepřinesly. Mnoho z nás je dělalo dávno v minulosti, nyní jsou Praha a okolí stejně úplně jiné,“ říká pro deník Metro řidič Blahoslav Tesárek, který stejně jako většina jeho kolegů používá při svých jízdách po Praze hlavně navigaci či aplikace typu Waze.
Změna zákona
|
On sám sice umí cestu nazpaměť, ale aplikace prý umí lépe než jakýkoli řidič monitorovat aktuální dopravní situaci a alternativní trasy. „Taková je realita a není důvod, proč vyžadovat místopis. Navíc právě místopisné testy znemožňují jezdit po celé České republice. Proč by měl mít na jízdu po Karlových Varech monopol úzký počet taxikářů, kteří se podle toho budou chovat? Nic je nebude nutit zlepšovat servis a chovat se vstřícně ke klientům, když mají své jisté,“ dodává Tesárek, který je také členem Asociace řidičů alternativních taxislužeb, jež sdružuje především řidiče jezdící pro Uber, Bolt či Taxify.
Mobilní aplikace by podle současné podoby novely měly všem řidičům, kteří vozí cestující, nahradit nejen místopis, ale i taxametr. Klíčovou změnou v novele je totiž také zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Jen v Praze se mají změny zákona dotknout zhruba osmi tisíc taxikářů, další skoro tři tisíce řidičů jezdí pro alternativní přepravce.
Ironií je, že novelou nejsou příliš nadšeni ani klasičtí „dročkaři“. Zástupci Sdružení českých taxikářů, kteří loni v Praze proti alternativním přepravcům několikrát protestovali, si posteskli, že nebyli při sestavování novely zapracovány jejich připomínky. Žádná aplikace podle nich poctivý taxametr spolehlivě nenahradí.
Výhrady měli také zástupci alternativní přepravní platformy Bolt. Míní, že problémem je především navrhovaná zodpovědnost řidiče. V reálném čase totiž nebude jednoduché na dálku ohlídat, zda zaregistrovaný řidič používající aplikaci nepředá vozidlo i telefon někomu zcela jinému.