Současné celospolečenské dění navíc k urychlení takzvaného vyhoření výrazně přispělo. „To, co od doby pandemie prožíváme, je něco, co jsme nikdy předtím nezažili. Neznáme to, nemáme zkušenosti, jak se s tím vyrovnat,“ vysvětluje business a osobní koučka Edita Friedlová.
Stále více lidí si stěžuje na zvýšenou míru stresového vytížení, se kterým se nedokáží vypořádat. Personalisté proto stojí před úkolem, jak zaměstnancům vytvořit příjemné pracovní prostředí a zároveň pečovat o jejich psychickou pohodu.
Nejistota z energií
Tlak na nás neustále stoupá a i ti, kteří byli až doteď v klidu, mohou pociťovat nejistotu z budoucnosti kvůli rostoucím cenám energií. Právě kvůli inflaci visí nad zaměstnavateli otázka, zda nebudou nuceni poslat své zaměstnance z kanceláří domů, protože nebudou mít během chladných měsíců dostatek financí na vytápění.
„Psychickou nepohodu způsobuje i to, když nemáme kompletní informace. Zdražování energií se týká všech firem, ale pokud se o tom se zaměstnanci nemluví, vznikají domněnky a strach,“ upřesňuje Friedlová. Podle ní může k pracovní pohodě přispět, pokud zaměstnavatelé svým podřízeným situaci vysvětlí. „Lidé se často semknou ve chvílích, kdy procházejí krizí. To platí i pro firemní kolektiv,“ připomíná Friedlová.
Jsme kritičtí
V době pandemie si více než 70 procent zaměstnanců stěžovalo, že nejsou propojeni s kolegy, návrat do kanceláří ale nebyl vždy růžový a mohl zvýraznit rušivé elementy, které lidé dříve nevnímali.
„Atmosféra na pracovišti momentálně patří k faktorům, které hodně ovlivňují spokojenost zaměstnanců a jejich psychickou pohodu,“ říká Jitka Jetlebová, HR ředitelka společnosti IC Group. Personalisté se proto pohodové prostředí snaží vytvořit.
„Budování firemní kultury, stmelování týmů a aktivní podpora kvalitních mezilidských vztahů na pracovišti je klíčovým faktorem, který ovlivňuje sounáležitost lidí s firmou a v konečném důsledku i fluktuaci,“ pokračuje Jetlebová.
Firmy svým zaměstnancům sice nabízejí permanentky do fitness a wellness center, masáže nebo lekce jógy, ale to nestačí.
„Ve firmách se zapomíná zeptat lidí, jak se jim daří, pochválit je. Neprojevuje se skutečný zájem o lidi jako takové, nejen jako o výkonnou složku v práci,“ upozorňuje Friedlová a dodává, že problémy způsobuje i nedostatek úcty ke kolegům. „Jsme kritičtí, máme potřebu se k práci druhých vyjadřovat, aniž bychom věděli, co obnáší. Kdybychom měli větší důvěru jeden k druhému a více podporovali kolegialitu, pracovalo by se nám lépe,“ uzavírá Friedlová.