Co radíte zákazníkům? Fixovat ceny elektřiny a plynu nebo ne?
AP: Nyní, kdy jsme svědky prudkého zdražení, není fixace logicky tím nejvýhodnějším řešením. Zákazník se totiž zaváže platit, po několik dalších let, vysokou cenu a to i v případě, že mezitím cena energií opět klesne.
Není ale produkt bez fixace riskantní? Dodavatel pak může zvyšovat cenu víc a víc.
AP: Vůbec ne. Záleží, jak je ceník takového produktu konstruovaný. Ceník, který vám jasně deklaruje, jak se nová cena stanovuje prostřednictvím objektivní metody, je naprosto v pořádku. Tento model říká, že cena na další rok je stanovená jako průměrná cena na burze za rok předchozí navýšená o marži obchodníka. To je naprosto transparentní a zákazník ví, že je mu účtována oprávněná cena. Když cena opět klesne, sníží se mu cena v dalším roce automaticky.
Je to produkt vhodný pro běžného spotřebitele?
AP: Rozhodně ano. Spotřebitel nemusí být expertem, znalcem trhu. Nemusí nic sledovat a cena se mu jednou ročně upravuje podle toho, zda na burze zlevnila nebo zdražila. Je to naprosto čitelný ceník. Všichni víme, že cena elektřiny jednou roste, jednou klesá. A zákazníkovi se podle tohoto pohybu zcela automaticky upravuje cena, která mu je účtována. Je to velmi férový a transparentní přístup.