Zběsile zelená Praha
Množství zeleně je podle odborníků na území hlavního města třeba volit s rozmyslem. Podle některých dendrologů se však primátor při navyšování počtu stromů v metropoli chová poněkud zběsile. Podle magistrátního webu Zastromujprahu.cz již v metropoli nechal vysázet půl milionu stromů. Pokud bude znovu zvolen, zavázal se toto numero zdvojnásobit.
Podle názoru řady odborníků se však většina stromů, které byly během Hřibova volebního období vysazeny a primátor je řadí do svých statistik, vlastně úplně nepočítá. Jde totiž hlavně o semenáče za Prahou, nikoliv o zazeleňování užší Prahy jako takové.
„Zelený okruh kolem města je velice důležitý. Pomáhá předcházet odlesňování krajiny, které podle OSN představuje jeden z nejzásadnějších zdrojů klimatických změn a je jednou z hlavních překážek udržitelného rozvoje, který je pro Prahu naprosto klíčový. Navíc zeleň na okrajových částech Prahy je velice důležitá i pro rekreaci a trávení volného času Pražanů, což bylo obzvláště zjevné například během pandemie,“ říká pro Metro Hřib s tím, že se do statistik nezapočítávají obměny stromů poničených kůrovcem. Takže jich reálně bylo vysazeno ještě víc.
„Nově jsou třeba na Václavském náměstí, Smetanově nábřeží nebo v ulici Na Pořící. Velké množství jich přibylo například na Jižním Městě. Nové stromy budou nadále vysazovány i v ovocných sadech. Další stovky jich vysadíme letos při plánované rekonstrukci náměstí Jiřího z Poděbrad a stromová alej bude lemovat také tramvajové trati na Dědinu a do Libuše, které stavíme,“ vyjmenovává příklady Hřib.
Není už místo?
Podle některých názorů čtenářů i odborníků už v hlavním městě není místo na takové množství stromů, jaké Hřib slibuje vysázet. Hřib ale tvrdí, že se vysazování stromů řídí dle Akčního plánu výsadby stromů v Praze.
„Plán je volně dostupný na portálu životního prostředí Prahy. Jedná se tedy o odborně vypracovaný a promyšlený odborný postup. Nezaznamenal jsem, že by od těchto plánů odborníci odrazovali. Naopak rozšiřování zeleně, navracení přírodního rázu krajině, ale i třeba rozšiřování vodních ploch v Praze je velmi oceňováno, a to jak u nás, tak v zahraničí,“ komentuje pro Metro Hřib.
Nechodí na akce
Čas od času si nám stěžují čtenáři, typově to bývají například učitelé, kteří primátora každý rok marně vyhlížejí. Děje se tak na tradičních i společenských akcích magistrátu, například v primátorském salonku. Hřib je ve funkci čtyři roky a v některých případech má u akcí, které se konají jednou ročně, i čtyřnásobnou absenci. Zajímalo nás tedy, podle čeho se primátor rozhoduje, která událost stojí za to.
„Snažím se účastnit co nejvíce akcí, na které jsem pozván. Ostatně v mém veřejném kalendáři je možné zjistit, jaký mám program. Bohužel mé časové možnosti neumožňují, abych dorazil na všechny akce, třebaže bych se jich účastnil rád,“ hájí se Hřib. Zároveň ale dodává, že událostí není nikdy dost. Proto ze své pozice vládce metropole dle svých slov začal jménem Prahy podporovat i události, které dříve nepodporovala.
„Například Ples na kolečkách. Také jsem inicioval některé nové akce, které pořádá přímo Praha, třeba Nakopni Prahu, soutěžní událost pro start-upy a autory zajímavých inovačních návrhů, jak zlepšit život Pražanů. Řadu událostí navíc podporuji i jiným způsobem, a to například udělením záštity, schválením finanční podpory či zápůjčky prostor,“ popisuje Hřib s tím, že za sebe na akce nezřídka posílá kolegy. „Případně mě zastupuje radní z příslušné gesce, které se akce týká,“ doplňuje Hřib.
Kdopak to píše aneb Hřibovy sociální sítě
„Pirátor“, „Hřibátor“, „Šéf koalice novinových titulků“ či „vidlák ze Slavičína“. Všechny tyhle přezdívky vyfasoval za čtyři roky vedení hlavního města Zdeněk Hřib. Jak je ale u něj zvykem, z většiny z nich si zároveň stihl udělat legraci na sociálních sítích. Na těch je velmi aktivní a podle marketingových odborníků se mu na nich docela daří. Na facebookovém profilu primátora se nicméně dočtete, že je spravován nikoliv přímo Hřibem, ale Kanceláří primátora hlavního města Prahy.
Na fakt, že si při hádkách primátora s bývalým premiérem Andrejem Babišem na sociálních sítích vlastně psali dva vyškolení marketingoví odborníci a nikoliv samotní dotyční, v minulosti žertem poukazoval například i známý pražský publicista Janek Rubeš. Primátor ale tvrdí, že to s ním tak hrozné není.
„Všechny příspěvky na sociálních sítích osobně schvaluji a často upravuji. Některé reakce týkající se témat, na které reaguji opakovaně, píše můj poradce. Na sociálních sítích mi kolega vypomáhá spíš s technickou stránkou věci, třeba když se nahrávají videa, titulky, je třeba stylisticky učesat nějaký text nebo když se dělají grafiky,“ líčí pro deník Metro primátor a dodává, že pokud jste si s ním například na Facebooku povídali po zprávách či na zdi, nejspíš to nebyl on.
„Co se týče odpovídání v komentářích a doručených zprávách, s tím mi pomáhá můj tým. Často jsou to odkazy a citace z tiskových zpráv a rozhovorů a dalších dřívějších vyjádření. Mé sociální sítě tedy vždy hovoří mým hlasem. V případě, že jde o nový složitější dotaz, ke kterému je potřeba zjistit podrobné informace z útrob magistrátu, tak to zajišťuje poradce, ale odpověď se mnou konzultuje,“ přiznává Hřib.
Komunikace s veřejností na sociálních sítích je podle něj důležitým nástrojem pro otevřenou správu města a pro získávání zpětné vazby od Pražanů. „Kvůli mým časovým možnostem ale není reálná představa, abych si sociální sítě spravoval zcela sám. Pomoc kolegů z mého týmu umožňuje, že mohu s veřejností komunikovat co nejvíce,“ doplňuje Hřib.
Deník Metro s pomocí marketingových odborníků rozebral primátorovu sebeprezentaci na Facebooku již v minulosti. Vedle primátora bývají vyzdvihovány také profily náměstků Adama Scheinherra (pro oblast dopravy) a Pavla Vyhnánka (pro finance a rozpočet). Ti jsou chválení za to, že se podobně jako u primátora pod jejich příspěvky diskutuje. Diskuze rovněž rozdmýchávají zaměstnanci magistrátu.
Prosíme, odstupte. Zdeněk Hřib je ve funkci čtyři roky
|