metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 20 °C

Pátek 27. května 2022. Svátek má Valdemar

Dalších 5 fotografií v galerii
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená jménem Centrála. Tady byly první autobusy garážovány. | foto: Archiv DPP

Nepovedený start autobusů v Praze. První linku ukončila nehoda

  8:00
První pravidelná autobusová linka v Praze a zároveň i v českých zemích se poprvé rozjela před sto pěti lety - 7. března 1908. Autobusy, respektive přesněji řečeno omnibusy, na ní ale jezdily jen rok a půl.

Premiérová linka vedla z Malostranského náměstí vzhůru Nerudovou ulicí kolem Pražského hradu na Pohořelec, kde kvůli velkému převýšení nemohla být zavedena tramvajová doprava. Trasa byla dlouhá 1,6 kilometru, měla devět zastávek a stejně jako elektrické tramvaje ji provozovaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. V intervalu 15 minut na ní jezdily čtyři autobusy - český Laurin a Klement,  italský Fiat,  francouzský Aries a německý Gaganeau.

Autobusy občas vůbec nevyjely. Kvůli technice

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Od května 1909 byla trasa linky prodloužena přes Karlův most až na Křižovnické náměstí. Vozy byly velmi poruchové a například počátkem září 1909 se nepodařilo vypravit ani jediný autobus. Kvůli technickým závadám docházelo i k nehodám, které jen náhodou neměly tragické následky. Například  26. května 1908 se přetrhl hnací řetěz autobusu Fiat. Řidič sice autobus zabrzdil, avšak zatímco šel telefonovat do dílen, autobus se samovolně rozjel a narazil do zdi kláštera.

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy trolejového vedení

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Poslední nehoda se stala 17. listopadu 1909. Autobusu Gaggenau při jízdě Nerudovou ulicí dolů praskl jeden hnací řetěz a vůz se nekontrolovaně rozjel. Řidiči Josefu Vaiglovi se podařilo brzděním koly o obrubníky alespoň udržet stálou rychlost a zastavit asi 50 metrů pod Thunovským palácem. Během této jízdy nedošlo k žádné škodě ani zrnění, ale po o této nehodě byl provoz celé linky okamžitě zrušen. Všechny čtyři vozy pak byly přebudovány na jiné účely.

Autobusovou linku nahradila v roce 1910 tramvajová trať z Klárova, přes Chotkovou silnicí až nad Pražský hrad. Autobusy se do ulic hlavního města vrátily až v červnu 1925.

Komentáře

Hlavní zprávy

Hráli si spolu u paneláku, teď šijí kabelky a batohy

vydáno 26. května 2022  19:16

Ondřej Hyrš a Martin Kůs se kamarádí od dětství. Ze dvou kluků z paneláku v Chrudimi se v dospělosti stali ekolog a vystudovaný architekt. Před osmi lety...  celý článek

Víkendové tipy deníku Metro. Armáda ukáže svou sílu, Pražané uvidí město z vinic

vydáno 26. května 2022  18:21

Meteorologové předpovídají pro zítřek občasný déšť nebo přeháňky, na jihu a jihovýchodě srážky místy. A v sobotu budou denní teploty kolem 18 stupňů s...  celý článek

Už je mi na světě líp, říká pro deník Metro frontman kapely Chinaski Malátný

vydáno 26. května 2022  16:36

Frontman kapely Chinaski Michal Malátný hovořil pro deník Metro o dokumentu s názvem Chinaski: Každej ví kulový, který jde dnes do kin, ale i o nové...  celý článek

Studenti představili vlastní návrhy lanovky na Petřín. Designérská soutěž má totiž zpoždění

vydáno 26. května 2022  15:20

V Praze asi není slavnějšího kopce. Na vrchol Petřína můžete vyjít romantickou procházkou nebo použít ikonickou lanovku. Její kabinky by město rádo po...  celý článek