metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 10 °C

Čtvrtek, 21. listopadu 2019. Svátek má Albert.
Ilustrační snímek
Větší foto
Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Nešťastná 13 i sesterský bus v Braníku. Číslování linek MHD již nemá žádný zvláštní význam

5. listopadu 2019  6:55 Filip Jaroševský Metro.cz
Mezi devátou a desátou městskou částí jezdí hned tři autobusy s podobným číslem. Jde o linky 181, 182 a 183. Pokud byste však jinde v Praze hledali stejnou podobnost, či snad dokonce pravidlo pro označování autobusů či tramvají, jež se navíc pohybují v téměř totožných lokalitách, neuspěli byste. Podle mluvčího organizátora dopravy Ropid Filipa Drápala je totiž propracovaný systém rozlišování například podle čísel navazujících spojů již minulostí.

„Kdysi se linky autobusů číslovaly podle návazných tramvají, například na tramvaj 17 navazovala v Braníku linka 117, na linku 12 v Troji navazovala linka 112 a podobně. Spolu s nárůstem počtu linek však tento systém logicky přestal fungovat,“ říká pro deník Metro Drápal a doplňuje, že podobná situace jako v případě trojice sesterských autobusových linek mezi Prahou 9 a 10 vzniká jen čas od času.

„Je to spíše o náhodě a o aktuální dostupnosti volných čísel. Někdy se také při obsazování volných čísel vychází z tradice, kdy se obsazují přednostně čísla, která v dané oblasti už někdy jezdila,“ dodává Drápal.

Přísnými pravidly se v případě tramvají a autobusů v hlavním městě řídí jen rozdělení podle typu jednotlivých linek. Denní tramvaje jsou tak vždy označovány čísly od 1 do 48, noční spoje od 90 do 99. Autobusy lze rovněž na první pohled rozlišit. Denní městské linky vždy označují čísla od 100 do 250, příměstské pak 300 až 420. Svou číselnou řadu mají přidělenu i mimopražské linky – od 741 do 750. Školní linky mají označení od 251 do 280. Některá čísla má dopravní podnik „schovaná“ do rezervy, kdyby byly potřeba spoje navíc. U tramvají jsou to spoje od 50 do 58.

Bus 216? Tak to jedu za 2 koruny

  • Dopravní podniky se myšlenky, že by mohlo číselné označení cestujícím prozradit něco navíc, nevzdávaly vždycky. V roce 1971 sem promítly cenu jízdného.
  • Jízdenka ve vytížených autobusech, které přes centrum spojovaly místa na opačných koncích Prahy, stála na rozdíl od běžných spojů o korunu víc, tedy dvě koruny. Všechny tyto linky tak byly přečíslovány na dvoustovky. Busy, v nichž stála jízdenka korunu, začínaly naopak vždy jedničkou. Při změně cen v roce 1974 však dostaly všechny linky původní čísla.

Kde se lze naopak v číslování jednotlivých linek snadno zorientovat (či je dokonce předem odhadnout), je systém na pražské železnici. Jednotlivé linky jsou totiž očíslovány postupně od S1 až po S9 podle světových stran, na které vyjíždějí proti směru hodinových ručiček. „Je to dělané podobně jako systém označování dálnic z Prahy, akorát v obráceném směru. Linky spojující tyto základní mají dvojmístná čísla odvozená od základních linek, které spojují. Například linka S49 tedy spojuje linky S4 a S9,“ vysvětluje pro Metro Drápal.

Podíváme-li se hlouběji do historie, zjistíme, že se dříve tramvaje, podobně jako linky metra, rozlišovaly podle barev. Systém různobarevných svítilen s terčíky, který zavedli soukromí dopravci na svých koněspřežných tramvajích již koncem devatenáctého století, následně převzaly Elektrické podniky hlavního města, předchůdce dnešního dopravního podniku. Režim barev se však s přibývajícím počtem linek stával stále nepřehlednější, proto se v roce 1907 odborníci rozhodli pro změnu barev za čísla. První tramvaj nesla číslo 5. Žádný zvláštní význam toto označení nemělo.

Vyššího smyslu v označování jednotlivých spojů se Pražané nevzdávají. Někteří jsou například přesvědčeni, že opakované rušení a znovunasazování tramvaje číslo 13 (nyní jezdí jako sólovůz z náměstí Bratří Synků na Černokosteleckou) bylo způsobováno pověrčivostí dopravního podniku. Nová linka 156, jež má brzy pendlovat mezi novým Centrem Stromovka v Praze 7 a metrem Vltavská, má svým číslem odkazovat na pražské strážníky. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Příští stanice: nákupák. Linka 156 staví před OC Stromovka

Busy do Europarku jezdí ze Zbraslavic, Zruče a Žlebu.
vydáno 21. listopadu 2019  13:54

Vlastní autobus má štěrboholský Europark či Ikea na Černém Mostě. Do obchoďáku v Michli zákazníci jezdí na proud.  celý článek

Kouříš? Tak plať do zdravotního pojištění víc než nekuřáci! V Česku zatím bez šance

Ilustrační snímek.
vydáno 21. listopadu 2019  11:34

Ti, co dbají na zdraví, platí za hříšníky miliardy korun ročně.  celý článek

Pražské kachny umírají zbytečně. I kvůli pečivu

Zachráněná kachna
vydáno 21. listopadu 2019  5:02

Lidé z Modřan chtějí u rybníka varovnou ceduli. Ve Stromovce však nepomohla.  celý článek

Češi, mistři v odkládání řešení problémů. Televizní tma přijde za týden

Ještě jednou Hřebeny, jak se nazývá nejsevernější výspa Brd, jež dosahuje až do...
vydáno 20. listopadu 2019  14:47

Konec starého vysílání nastane nejdřív v Praze a jejím okolí.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám