metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Nestíháme! Výrobci cargo kol jsou jedni z vítězů epidemie

  5:29
Nepotřebují unijní pokyny k ekologické přepravě. Provozovatelé zásilkových služeb si stále víc pořizují nákladní bicykly.
Nákladní kola se prosazují, rychle projedou tam, kam se auta složitě dostávají.

Nákladní kola se prosazují, rychle projedou tam, kam se auta složitě dostávají. | foto: Pavel Hrabica, Metro.cz

Využívá jak silnici, tak oficiální cyklotrasy a cyklostezky. Horský průvodce a lyžařský instruktor v Alpách kvůli uzavřené Evropě vyměnil lyže a pohorky za nákladní kolo s elektrickým příšlapem. Rozváží balíky z depa společnosti DHL na pražském Chodově po sídlišti Jižní Město, zajíždí až do Kunratic, případně na Libuš.

„Baterie vydrží tak šedesát kilometrů, záleží, jestli najezdím víc do kopce, nebo po rovinkách, i na tom, kolik toho vezu,“ říká kurýr žlutého cargo kola. Je jedním z desítek pražských cyklistů, kteří usedají denně na elektrokola s nákladním prostorem. Tento druh dopravy prožívá v současnosti obrovský rozvoj. Především ve městech. Jednak je stoprocentně bezemisní a také se kolo mezi auty proplete k cíli rychleji než auta stojící v kolonách.

Nákladní kolo na Václavském náměstí

Metráky i kilometry

  • Až dva metráky nákladu může odvézt upravené cargo kolo s elektrickým příšlapem.
  • Na přibližně osmdesát kilometrů vystačí baterie cargo kola, záleží na profilu terénu i venkovní teplotě. 
  • Až 80 zásilek denně rozveze jeden kurýr z centrálního cyklodepa v Praze na Florenci.

Vinařské kolo i šlapací taxi pro seniory
„Momentálně máme tři značky takových kol,“ říká Josef Haspeklo z brněnských Cyklospecialit. V Brně zatím cargo kola neletí tak jako třeba v Praze, ale zájem se prý pomalu zvyšuje. Začínají je využívat drobní podnikatelé. „Co vím, jeden hospodský si s takovým kolem jezdí pro sudy s pivem. Také jeden francouzský vinař, který v Brně prodává vína, na cargo kolu rozváží své lahve nejen po městě, ale i za město. Ten dokonce auto prodal a využívá právě jen kolo, na kterém má speciální brašny na lahve,“ popisuje brněnské trendy Josef Haspeklo.

O co je prý v Brně zájem, to jsou kola s názvem Taxi, která slouží k přepravě osob. Požadavky směřují právě na úpravu s elektrickým příšlapem, protože Brno není rovina, jako například Hradec Králové nebo Poděbrady. „Pořizují je buď domovy pro seniory, různé služby pro tyto domovy, nebo nadace. Využívají je, aby mohly vozit méně pohyblivé staré lidi na výlety, někam na vyhlídky, kam by se jinak tito lidé sami nedostali,“ říká Haspeklo.

Na cestě za zákazníkem

Kdysi rarita, teď normál
Ještě před pár lety rozvážel Adrian s jedním ze tří nákladních elektrokol především obědy v centru Prahy. Dovezl je na Václavské náměstí, kam si pro krabičky s jídlem přišli buď rovnou klienti, nebo obědy vyzvedli poslíčci na běžných kolech a rozvezli je do blízkého okolí. Společnost Messenger je začala v hlavním městě využívat i pro balíky a další zásilky jako první.

Teď se s nákladními koly, kvůli zvyšujícímu se zájmu o nákupy on-line a doručování až domů či do práce, roztrhl doslova pytel. Magistrát dokonce zkušebně vybudoval pod magistrálou na Florenci depo pro více zásilkových služeb. Cargo kola (nebo i pěší kurýři) odtud rozvážejí po centru města zásilky, které sem dopoledne navozí dodávky. Zdá se, že se ze zkušební základny stane stálá, neboť zájem je obrovský.

Prodloužená varianta nákladního elektrokola

Koronavirus to rozjel
Už jako student ČVUT přemýšlel Jiří Štrupl o budoucnosti cyklodopravy. Teď spolu s kolegy ze studií provozují firmu Cargobikes a nákladní šlapací kola vyrábějí. „Kola mohou klidně převzít více než čtyřicet procent přepravy zásilek po městech, kterou dosud zajišťují auta,“ říká Štrupl. Nezůstalo jen u výroby, během epidemie spojili výrobu i se zásilkovými službami. Teď přiznávají, že i je obliba a zájem o tento druh dopravy a přepravy zaskočily, a v dobách, kdy mnozí naříkají nad ekonomickým propadem, oni jsou na tom opačně. „Přiznáváme, že nevíme, kam dřív skočit, i my sami už musíme nejen vyrábět, ale taky shánět po světě anakupovat cargo kola, protože bychom jinak nestíhali zakázky,“ vysvětluje Štrupl. Je obrovská poptávka po celých kolech i po náhradních dílech. Teď jim například přibyla rozvážka pro internetový obchod Alza.

Před rokem vyrobili měsíčně jednotlivé kusy. Teď to jsou desítky kol nejrůznějších typů – s jednou nebo dvěma „bednami“, krátké i dlouhé provedení. Lidé požadují ipřipojení nákladního přívěsu a další úpravy. Nepořizují si je jenom firmy, ale i soukromé osoby. „Rodiče dopravují děti do školy, kvůli vysokým nákladům se zbavují osobních aut a vystačí si s cargo kolem,“ doplňuje Jiří Štrupl.

Až šest dětí

  • Kola na převoz nákladu či dětí známe především z Nizozemska a Dánska. U nás se ta nákladní prosazují až nyní.
  • Běžné jsou u nás už několik let přívěsné vozíky za kolo. Buď pro děti, často však i pro převážení psů.
  • V nabídce výrobců jsou například i elektrokola s možností převozu až šesti malých dětí.
  • Ceny nákladních bicyklů se pohybují přibližně od 35 tisíc korun (bez elektrického příšlapu) až do 150 tisíc korun. Roční úspory mezi rozvozem autem a kolem například u pizzerie se ročně mohou pohybovat kolem 150 tisíc korun.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek