metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Pondělí 5. prosince 2022. Svátek má Jitka

Další 1 fotografie v galerii
Řidička vjela do protisměru a narazila do stromu. | foto: Policie ČR

Neúprosné statistiky říkají: Podzim, šestá ranní. Čas, kdy se nejvíc bourá do stromů

  17:03
Mokrá vozovka a listí. Stříbrný vůz přejíždí do protisměru, klouže po krajnici. Následuje prudký náraz do starého buku. Nehod, která se odehrála u Českého Krumlova.

K dopravním nehodám vyjíždějí dopravní policisté nejčastěji od května do září. V době dovolených a přecpaných silnic. Specifické bouračky je ale čekají nejvíc až v měsících, kdy se zkracují dny a vozovky jsou kluzké.

Se stromem je to dražší i „smrtelnější“
V letech 2010 až 2021 se v České republice stalo 43 tisíc bouraček, kdy bylo v záznamu o nehodě zapsáno „strom“. V průměru to vychází kolem 3600 nehod tohoto druhu ročně. „V porovnání s celkovým počtem nehod v těchto letech, což je 1,1 milionu, se to nezdá mnoho,“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Jenže nehody se stromy mají vždy fatálnější následky než jiné havárie. Jak v počtu zranění a úmrtí v porovnání s ostatními nehodami, tak ve finančním vyjádření. „Průměrná výše škody při střetu se stromem dosahuje 103 tisíc korun, což o sedmdesát procent převyšuje průměrnou výši škody u ostatních typů dopravních nehod, kde se jedná ‚pouze‘ o šedesát a půl tisíce korun,“ srovnává statistiky Jedlička.

Nejčastěji narážejí mladí a rychlí
Podle analýzy Jana Chalase z Portálu nehod lze stromy rozdělit na rizikové a ty ostatní. Do první skupiny patří dřeviny, kde hlavní příčinou nehody byla riziková jízda a následný náraz do stromu. Ve skupině „ostatní“ figurují stromy jako sekundární viník, kdy byly do nich při havárii automobily odmrštěny.

„Nejčastěji končí svou jízdu nárazem do stromu mladí automobilisté,“ konstatuje Chalas. V celkovém počtu nehod, kdy figurovala i nepřiměřená a rychlá jízda, se tato věková skupina podílí celou čtvrtinou. Jak roste věk viníků bouraček, je v kolonce příčin naopak nevěnování se jízdě. Nehodáři buď používali mobil, či se věnovali dítěti.

„Podíváme-li se na vývoj počtu nehod v průběhu dne, dominuje ranní a odpolední dopravní špička. K největšímu počtu nehod dochází kolem šesté hodiny ranní – je to z pohledu nehod se stromy nejhorší denní doba,“ upozorňuje Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod. Pak nehodovost tohoto typu během dne klesá a vyskočí opět mezi druhou až pátou odpolední. Analytici tvrdí, že časy souvisejí s cestami do práce a ze zaměstnání.

Pokud jde o konkrétní místa, jde o cesty lemované stromořadím či zalesněním, velmi často s prudkou zatáčkou, takzvanou šikanou, kde automobil vystřelí nepřiměřenou rychlostí a dojde ke srážce se stromem.

Komentáře

Hlavní zprávy

Geometrie a její symetrie uklidňují můj vnitřní zmatek, říká o svých špercích Hana Melčová

vydáno 4. prosince 2022  17:33

Jako malá si Hana Melčová přála prodávat v květinářství, líbilo se jí množství barev, tvarů květin a tvůrčí prostředí. Před lety začala pod značkou...  celý článek

Když architekti kouzlí, vznikají skládačky, sluje, převisy. Chtěli byste v tom bydlet?

PRAHA? AHA!
vydáno 4. prosince 2022  11:58

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek

Spadla vám do díry v poklopu klíče či jiná cennost? Některé kanály za úplatu odklápějí

vydáno 4. prosince 2022  6:00

Přemýšleli jste někdy o tom, co dělat, když vám spadnou klíče do kanálu? Podobná svízelná situace se přitom může lehce stát každému. V takovém případě je...  celý článek

Kdo nejlépe uvaří sníh? Staroměstské náměstí bude plné čertů, andělů a soutěží

vydáno 3. prosince 2022  18:33

Největší vánoční trhy v metropoli ožijí v pondělí velkou podívanou. Na Staroměstském náměstí si totiž dávají sraz Mikuláši, čerti a andělé z celé Prahy....  celý článek