metro.cz

Počasí v Praze

-5 °C / 7 °C

Neděle, 24. února 2019. Svátek má Matěj.
Speciální testovací dráha.
Dalších 13 fotografií v galerii
Speciální testovací dráha. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Než trojčata z Kolína opustí brány továrny, důkladně je proklepnou

11. října 2015  10:04 Petr Holeček Metro.cz
V obci Ovčáry nedaleko Kolína postavili před deseti lety výrobní závod TPCA, společný podnik japonské automobilky Toyota a francouzské PSA Peugeot Citroën. Vyrábějí tu tři prcky – druhou generaci Citroënu C1 a Toyoty Aygo a také Peugeot 108, který nahradil 107. Proto se mluví o trojčatech z Kolína.

Loni automobilka vyrobila 203 tisíc aut s tržbou 40 miliard korun, letos by to mělo být 220 tisíc. Navýšení produkce si žádá nábor nových dělníků, TPCA rozšíří řady současných tří tisíc lidí o další desítky ještě letos.

Horkou novinkou je, že se hned vedle TPCA bude stavět další továrna – tentokrát japonského výrobce rozvodových řemenů Tsubakimoto. Zřejmě není náhoda, že tyto řemeny odebírá i Toyota.

Velké slovo má v továrně oddělení se dvěma sty zaměstnanci, které má na starost výstupní kontrolu vyrobených trojčat. Právě sem dostal deník Metro pozvánku.

Po všech fázích vzniku, kdy se auto zrodí ze svitku plechu na lisovně, přes svařovnu, lakovnu a finální montáž, se dostane na automatickém posuvném pásu ke specialistům ve firemních kšiltovkách a bezpečnostní neklouzavé obuvi. Ti prověří, zda má prcek vše, co má mít, a vše mu funguje.

„Nejdřív odhalujeme závady na interiéru, exteriéru či specifikaci. Pak auto nastartujeme a následuje seřízení světel, kontrola motoru, brzd a akcelerace,“ vysvětluje mluvčí TPCA Marek Hovorka s tím, že celkově jde o padesát úkonů a kontrolu tří set položek. Nechybí ani kontrola těsnosti jak provozních kapalin v takzvané jámě, tak i karoserie. Za tímto účelem putují vozy do sprchy. „Simulujeme v podstatě klima deštného pralesa, auto je ve vlhkosti až osm hodin,“ říká.

Tím kontroly nekončí. Ještě se namátkově vybírají vozy a testují se v laboratoři na emise a také v zátěži na speciální dráze v areálu továrny.

Deník Metro si na různých površích vyzkoušel jízdu v modelu Peugeot 208. Jízda po kostkách je klasika, mnohem zajímavější bylo projet příčné prahy ve stotřicetikilometrové rychlosti. Zajímavou drahou jsou také betonové vlny, které by nekvalitní auto vyklepaly po minutě jako babička koberec.

Komentáře

Hlavní zprávy

Schindler tu zachraňoval Židy, nyní zde vzniká muzeum

V areálu bývalé textilní továrny v Brněnci se bude v novém muzeu promítat také...
vydáno 23. února 2019  14:05

Zanedbaný areál, kde dříve stála továrna na textil, obnovuje potomek rodiny Löw-Beerů.  celý článek

Pod Hradištěm voní Itálie. Kousek od Litoměřic funguje první česká pršuterie

Vlastimil Chovaneček mladší (vlevo) a jeho bratr Tomáš.
vydáno 22. února 2019  17:39

„Naší inspirací je italská cesta. Cesta slunce, vína, dobrého jídla a rodiny,“ říká Vlastimil Chovaneček mladší a rozhlíží se po Českém středohoří. Tady,...  celý článek

Starosto, přijeďte! Jsou čtyři ráno a kokrhá mi tady kohout

Volání v tramvaji (ilustrační foto)
vydáno 22. února 2019  15:12

Aby k nim měli občané blíž, zveřejňuje většina starostek a starostů malých obcí i menších měst číslo svých mobilních telefonů. Pro případ urgentních...  celý článek

Na kostel je přilepen stánek. Podle památkářů je konstrukce v pořádku

Stánky zde byly už v minulosti.
vydáno 22. února 2019  10:54

„Na toto jsem narazila v Týnské ulici. Na jednu z nejpůsobivějších památek Prahy, kostel Matky Boží před Týnem, je nalepen prodejní stánek, který čeká na...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám