metro.cz

Počasí v Praze

-7 °C / -3 °C

Středa, 23. ledna 2019. Svátek má Zdeněk.
Tramvaj (ilustrační foto)
Větší foto
Tramvaj (ilustrační foto) | foto: DPP

Nízké tramvaje hicují více. Dají se hůře vyvětrat

17. července 2018  10:11 Filip Jaroševský Metro.cz
Na kolik stupňů klimatizovat? Jasno nemají ani řidiči tramvají.

Snižovat průběžně teplotu o jeden až dva stupně oproti venkovní, aby cestující po výstupu z tramvaje neutrpěli šok? Nebo naopak udržovat interiér kolem příjemných dvaadvaceti stupňů? Tyto otázky vyvolávají v hlavním městě spory nejen mezi cestujícími, ale také mezi jednotlivými tramvajáky.

„Byl vybrán první způsob klimatizování, který vychladí interiér od sluníčka a přitom krátká cesta ve voze nepřivodí cestujícím teplotní šok. Druhý způsob nastavení se spíše hodí na dálkovou, případně příměstskou dopravu,“ uvádí zpravodaj pražského dopravního podniku DP kontakt.

Většina tramvají brázdících ulicemi metropole však klimatizaci dosud zavedenou nemá, a tak si musejí zúčastnění vystačit s okýnky. Podle Davida Dienstbiera, který téma ve zpravodaji rozebírá, má však na teplotu vzduchu vháněného do tramvají vliv celá řada nástrah.

„U vysokopodlažních vozů je větrání založeno na prosté náporové bázi během jízdy pomocí posuvných oken a střešních klapek. První klapka je umístěna proti jízdě tak, aby mohl být nasáván vzduch do interiéru, následně prošel vozidlem a v zadní či ve střední části se již ohřátý vytlačil ven. V kombinaci s posuvnými okny se jeví tento systém jako velmi funkční a účinný,“ dodává Dienstbier.

Klimatizované tramvaje

První tramvaj s klimatizací jezdila v Praze již v roce 2012.

  • Cestující si stěžovali, že do vozu foukají proudy studeného vzduchu příliš silně. Problém vyřešila až loňská změna softwaru řízení ventilátorů, čímž byl jejich výkon snížen zhruba o polovinu. 
  • Výdechy kanálů dopravce opatřil lepicí páskou.

Problém však vzniká u nízkopodlažních tramvají. Ty totiž střešní klapky mít z technických důvodů nemohou, a tak vzduch ze střechy nasávají ventilátory. „V tomto případě může docházet k nežádoucímu nasátí ohřátého vzduchu od brzdových odporníků či chlazení trakčních kontejnerů,“ líčí Dienstbier.

Klimatizované tramvaje typu 15T facelift s charakteristickými žlutými čumáky jsou mezi Pražany velmi oblíbené. Řada cestujících si pravidelně stěžuje, že řidiči mnohdy klimatizaci vůbec nezapnou.

Okýnka v těchto vozech otevřít nejdou ani v těch největších vedrech. Již v květnu deník Metro poukazoval na fakt, že tramvaják, který si nedokáže ve voze pohlídat správný chládek, nemusí být nutně gauner. Předpisy dopravního podniku ho totiž de facto nutí, aby se od cestujících izoloval zavíráním dveří kabiny. 

Komentáře

Hlavní zprávy

GALERIE: černé, rudé i oranžové. Deník Metro posbíral snímky barevných tramvají

Tramvaj RunCzech
vydáno 23. ledna 2019  15:56

V Liberci jezdí bílozelené tramvaje, v Brně mají vozy bíločervené a Plzeň má tramvaje žluté s bílým pruhem. Když si člověk představí pražskou tramvaj,...  celý článek

Čtenáři deníku Metro se chlubí fotografiemi bizarních WC

Filmové ateliéry AB Barrandov
vydáno 23. ledna 2019  13:06

Na neobvyklé toalety narážejí čtenáři Metra docela často. K takovému závěru jsme v redakci došli poté, co jsme si prohlédli desítky čtenářských...  celý článek

Dobrá zpráva! Čeští mladiství pijí méně než před deseti lety

Ilustrační snímek
vydáno 23. ledna 2019  12:27

Poprvé se s alkoholem setkávají děti v rodinách. Zbytek se dovědí od kamarádů a spolužáků.  celý článek

Cedule vyhání turisty. Nápis bránící ve vstupu do kostela svatého Jakuba pobuřuje

Cedule u sv. Jakuba.
vydáno 23. ledna 2019  9:12

Jak by se asi českým turistům líbilo, kdyby se nemohli podívat dovnitř památek v cizině? V tomto duchu se v posledních dnech nesou reakce řady Pražanů na...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám