metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Nízké tramvaje hicují více. Dají se hůře vyvětrat

  10:11
Na kolik stupňů klimatizovat? Jasno nemají ani řidiči tramvají.
Tramvaj (ilustrační foto) | foto: DPP

Snižovat průběžně teplotu o jeden až dva stupně oproti venkovní, aby cestující po výstupu z tramvaje neutrpěli šok? Nebo naopak udržovat interiér kolem příjemných dvaadvaceti stupňů? Tyto otázky vyvolávají v hlavním městě spory nejen mezi cestujícími, ale také mezi jednotlivými tramvajáky.

„Byl vybrán první způsob klimatizování, který vychladí interiér od sluníčka a přitom krátká cesta ve voze nepřivodí cestujícím teplotní šok. Druhý způsob nastavení se spíše hodí na dálkovou, případně příměstskou dopravu,“ uvádí zpravodaj pražského dopravního podniku DP kontakt.

Většina tramvají brázdících ulicemi metropole však klimatizaci dosud zavedenou nemá, a tak si musejí zúčastnění vystačit s okýnky. Podle Davida Dienstbiera, který téma ve zpravodaji rozebírá, má však na teplotu vzduchu vháněného do tramvají vliv celá řada nástrah.

„U vysokopodlažních vozů je větrání založeno na prosté náporové bázi během jízdy pomocí posuvných oken a střešních klapek. První klapka je umístěna proti jízdě tak, aby mohl být nasáván vzduch do interiéru, následně prošel vozidlem a v zadní či ve střední části se již ohřátý vytlačil ven. V kombinaci s posuvnými okny se jeví tento systém jako velmi funkční a účinný,“ dodává Dienstbier.

Klimatizované tramvaje

První tramvaj s klimatizací jezdila v Praze již v roce 2012.

  • Cestující si stěžovali, že do vozu foukají proudy studeného vzduchu příliš silně. Problém vyřešila až loňská změna softwaru řízení ventilátorů, čímž byl jejich výkon snížen zhruba o polovinu. 
  • Výdechy kanálů dopravce opatřil lepicí páskou.

Problém však vzniká u nízkopodlažních tramvají. Ty totiž střešní klapky mít z technických důvodů nemohou, a tak vzduch ze střechy nasávají ventilátory. „V tomto případě může docházet k nežádoucímu nasátí ohřátého vzduchu od brzdových odporníků či chlazení trakčních kontejnerů,“ líčí Dienstbier.

Klimatizované tramvaje typu 15T facelift s charakteristickými žlutými čumáky jsou mezi Pražany velmi oblíbené. Řada cestujících si pravidelně stěžuje, že řidiči mnohdy klimatizaci vůbec nezapnou.

Okýnka v těchto vozech otevřít nejdou ani v těch největších vedrech. Již v květnu deník Metro poukazoval na fakt, že tramvaják, který si nedokáže ve voze pohlídat správný chládek, nemusí být nutně gauner. Předpisy dopravního podniku ho totiž de facto nutí, aby se od cestujících izoloval zavíráním dveří kabiny. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
Témata: Tramvaj, klimatizace

Hlavní zprávy

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek