metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 20 °C

Čtvrtek 6. října 2022. Svátek má Hanuš
Zakladatelé projektu Rekola jsou bratři Filip a Vít Ježkovi. Inspirovali se v zahraničních městech. Podobný systém bikesharingu funguje v Berlíně. Také tam mohou lidé půjčené kolo nechat na libovolném místě, další uživatelé bicykl najdou pomocí aplikace. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Nový projekt na sdílení kol dostal červenou kartu

  8:57
Kolo od dopravního podniku si v hlavním městě dohledné době nepůjčíte.

Vypadá to, že v Praze vypsat a vysoutěžit veřejnou zakázku je velký problém. Město nepříliš úspěšně hledalo provozovatele vánočních trhů, stále chátrá oblíbená Šlechtovka ve Stromovce a teď Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potvrdil, že Pražané se hned tak nedočkají ani městského systému pro sdílení kol.

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka je pro dopravu v centru bikesharing klíčový. „Je to velmi nepříjemné. Pokusíme se najít nejrychlejší cestu, jak kola pro Pražany zajistit,“ uvedl náměstek primátorky pro deník Metro.

Zatímco v evropských metropolích je běžné, že si u nádraží nebo u školy vypůjčíte kolo a kratší či delší cesty si můžete ulicemi odšlapat, v Praze se o městských kolech stále jen mluví.

V metropoli tuhle službu stále suplují nadšenci s růžovými koly, zatímco za hranicemi už města přecházejí na systémy sdílení kol čtvrté generace. Uprostřed příprav na novou sezonu dorazil do datové schránky společnosti Rekola, která růžová kola půjčuje, dopis z ÚHOS. Potvrdil, o co společnost dlouho usilovala. Úřad zamítl odvolání dopravního podniku proti zrušení soutěže, ve které hledal provozovatele městského systémů půjčování kol.

Rekole vadilo, že ji dopravní podnik diskriminačními kritérii vyloučil z tendru, a tak soutěž napadla u ÚHOS. Ten jí vyhověl, ale dopravní podnik se odvolal.

„Důvodem zrušení zadávacího řízení byly nepřiměřeně nastavené technické kvalifikační předpoklady, které neodpovídaly druhu, rozsahu a složitosti předmětu plnění veřejné zakázky,“ potvrzuje mluvčí ÚHOS Petr Rafaj. Dopravní podnik tak bude muset soutěž vypsat znovu.

Oblíbená růžová kola i další firmy budou svá kola v ulicích Prahy sice nabízet dál, ale v dohledné době se nepodaří vytvořit jednotný městský systém, který by lépe provázal kola a MHD a třeba umožnil si na Lítačku půjčit kolo. Vítěz soutěže měl za zhruba sto milionů zajistit tisícovku kol, vybudovat stojany a vytvořit aplikaci pro platby za užívání kol.

Komentáře

Hlavní zprávy

V hlavním městě řádí lupič stojanový. Uličník krade v metru lidem radost

vydáno 6. října 2022  4:54

Krást se nemá. Ani deník Metro, který je sice zdarma, ale dělá radost.  celý článek

Geny nám předávají moudrost rodičů. Mohou ale přenášet napříč rody i smrt

vydáno 5. října 2022  11:16

Sestavujeme si sáhodlouhé rodové stromy, pátráme po slavných předcích, hrabeme se v archivech, zda jsme náhodou neměli v dávných generacích urozené...  celý článek

Natáčí žraloky i levharty. Teď filmařům nabízí techniku pro natáčení pod vodou

vydáno 5. října 2022  5:37

Je to trochu zvláštní reportáž. Redaktor i respondent jsou na boso. Redaktor má navíc mokré vlasy. Kousek od dvojice se ještě ke všemu vznáší vodní víla....  celý článek

Koleje přebrousí i v Holešovicích. Přinášíme přehled krátkodobých omezení MHD

vydáno 4. října 2022  19:07

Už se v hlavním městě zase dláždí, opravují se troleje a rozbrušují koleje. Menších výluk způsobených nejrůznějšími údržbovými pracemi probíhá v hlavním...  celý článek