metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 1 °C

Úterý, 7. prosince 2021. Svátek má Ambrož, Benjamin.

Větší foto
Takto by mohl viadukt vypadat v roce 2022. | foto: MHMP

Nový viadukt dřív než za rok. Využití najde většina oblouků

  13:09
Změny okolí karlínského vlakového přemostění vyjdou na zhruba 343 milionů korun.

Kavárny, galerie, obchůdky, divadlo, parčík či pobočka městské knihovny. Plánovaných možností, jak v budoucnu využít oblouky i bezprostřední okolí Negrelliho viaduktu v Praze 7, není právě málo. 

Negrelliho viadukt

  • Viadukt, jenž se za 1,44 miliardy korun rekonstruuje od loňského léta, spojuje Masarykovo nádraží a Bubny. 
  • Je historicky prvním železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Stavba byla uvedena do provozu v červnu roku 1850. Jméno nese po staviteli Aloisovi Negrellim. 

Radní hlavního města dali včera zelenou koncepční studii, na jejímž základě vznikne projekt úprav kolem tohoto důležitého vlakového přemostění. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra jsou totiž opravy, které na viaduktu provádí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), především technického rázu. Město tak musí doplnit vlastní úpravy. „Snažíme se tomuto místu vtisknout ducha a dotvořit ho tak, aby viadukt čtvrť pouze nepůlil, ale naopak ji ještě více oživil,“ říká Scheinherr s tím, že je cenový odhad změn vyčíslen na přibližně 318 milionů korun. Dalších 25 milionů by měl stát projekt, takže je celková částka 343 milionů korun.

Práce by měly být hotovy zhruba za rok. Vlaky by se po něm tedy měly prohánět v červnu 2020. Celková rekonstrukce se má však poté protáhnout do konce příštího roku. S úpravami okolí chce město v souladu s pracemi SŽDC začít co nejdříve. „Se správou železnic jsme se dohodli, že budou prostory v obloucích napojeny na odpad a také na elektřinu,“ dodává Scheinherr.

Schválený materiál počítá s tím, že nové využití nalezne 45 ze 74 oblouků mostu. Jde tedy nakonec o vyšší číslo, než bylo původně v plánu. Od padesátých let jsou prostory pod oblouky vnímané jako vedlejší a využívané coby odstavná parkoviště a sklady.

Pokud vše půjde podle plánu, podle tiskového odboru magistrátu se nového využití oblouků Negrelliho viaduktu Pražané dočkají v létě 2022. „Naší vizí je zachovat sociální různorodost a navázat na historii Karlína coby přístavní a průmyslovou část Prahy, která dnes trpí intenzivní gentrifikací vedoucí k vystěhování nejen nízkopříjmových skupin, ale i k vymazávání řemeslné a rukodělné tvorby,“ dodává první náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček s tím, že se na celém projektu podíleli také architekti Yvette Vašourková a Igor Kovačevič.

Magistrát má velké plány také pro širší okolí viaduktu. Pod Vítkovem by měl u mostu vzniknout nový park, směrem k řece má být Negrelliho náměstí. Počítá se také s různými úpravami kolem křížení viaduktu se Sokolovskou ulicí. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Na teplé oblečení řidičů MHD dohlížejí odborné komise

vydáno 7. prosince 2021  5:10

Zimní stejnokroje zaměstnanců pražských dopravců obvykle obsahují třeba i pořádnou bundu.  celý článek

Komerční sdělení

Komfortní bydlení díky revitalizaci. Proměňte svůj byt k nepoznání!

vydáno 7. prosince 2021

Balkony mají pro většinu z nás velký význam. Někdo je využívá k relaxaci, jiný tam pěstuje bylinky pro kulinářské zážitky v kuchyni a další může na...  celý článek

Z nových surovin nebudeme určitě stavět donekonečna

vydáno 6. prosince 2021  19:00

Kolik domků nebo obydlí vzniklo v dobách nouze z takzvaných bouraček? Využít staré cihly nebo trámy bylo samozřejmostí i nezbytností.  celý článek

Vážíte přes sto kilo? Radši si na lávku vezměte metr

vydáno 6. prosince 2021  5:42

Lávka vedoucí přes smíchovské koleje směrem do Radlic rezne. TSK Pražany před nebezpečím propadnutí varuje novou značkou.  celý článek

Vaše fotky z Prahy