Finanční gramotnost dělá Čechům ještě stále problémy. Drtivá většina tuzemských rodin sice zvládá ze svých příjmů pokrýt základní potřeby, na druhou stranu asi třetina Čechů v uplynulém roce zažila období, kdy se dostala do minusu.
Kapesné
|
„Pokud by domácnosti přišly o hlavní zdroj příjmu, typicky by vydržely jeden až tři měsíce, než by si musely půjčit nebo se přestěhovat. Čtvrtina rodin by při výpadku příjmů s penězi dokonce nevydržela ani jeden měsíc,“ uvedl vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB Petr Hutla.
Podobně jako rodiče mají i děti ve finanční gramotnosti mezery. „Když jsme se ptali dětí, jak se vyznají ve světě peněz, tak nám samy přiznaly, že o hospodaření moc nevědí. Chtějí se ale dozvědět více,“ dodává Hutla. A ačkoliv se většina rodičů snaží své potomky finančně vzdělávat, podle třetiny z nich je za jejich finanční gramotnost zodpovědná také škola.
Že je nutné se o financích s dětmi bavit od útlého věku, potvrzuje také Gabriela Brůhová ze Sberbank. „Diskutujte s nimi, co kolik stojí, odkud se peníze berou a k čemu jsou dobré. Je dobré mluvit i o konkrétních věcech, jako například o rodinném rozpočtu či o fungování půjček,“ tvrdí Brůhová.
A kde mají děti největší mezery? „Při otázce, kolik co stojí, děti často tápou. Celkem dobře se vyznají v cenách základních potravin, tuší třeba, že rohlík stojí kolem dvou korun. Když jsme se ale zeptali na ceny zboží a služeb, se kterými nemají takovou zkušenost, jako třeba knih, začaly se jejich odpovědi výrazně rozcházet s realitou,“ uvedl lídr projektu Finanční vzdělávání ČSOB pro školy Václav Potůček.
Můžou si dovolit víc25 Čtvrtina Čechů tráví pravidelně dovolenou v zahraničí. Více než polovina z nás si může také dovolit zdravější a kvalitnější potraviny. |
Projekt této banky si pochvalují jak samotní ambasadoři, tak učitelé a děti. „Ohlas dětí byl velmi pozitivní. Protože k dětem nemluví paní učitelka, ale někdo zvenčí, téma mnohem lépe vnímají,“ říká Tereza Martínková, ředitelka Základní školy náměstí Curieových v Praze.
Děti dostávají kapesné v průměru od devíti let, což je výrazně nižší věk než ještě třeba před deseti lety. Přesto je dobré jim ho dávat co nejdříve. Je totiž praktickým cvičením nakládání s financemi. „Začněte klidně s pár desítkami korun na zmrzlinu nebo bonbony, ale dávejte je dítěti pravidelně. Právě pravidelný měsíční příjem totiž dítě poučí o hodnotě peněz,“ doplňuje Brůhová.
Odborníci na výchovu i finanční experti se však shodují, že nejhorší vliv ohledně peněz může mít na dítě špatný příklad rodičů.