Dopravce by měl s kyperskou skupinou, která je Pražanům známa především díky plánované desetimiliardové výstavbě kolem Masarykova nádraží, vytvořit společný podnik, který mimo jiné usnadní výkup pozemků. Město totiž nesmí pozemky vykupovat za vyšší cenu, než uvádí odhad. Výkup pozemků by měl vyjít na sedm miliard korun.
„Celý záměr bude ještě projednán na zastupitelstvu hlavního města Prahy a schválen jeho radou, která vykonává akcionářská práva k DPP, což už dříve avizovala i paní primátorka Adriana Krnáčová. Teprve potom budeme moci zahájit vlastní právní kroky k založení a vzniku společného podniku,“ říká generální ředitel a předseda představenstva dopravce Martin Gillar.
Proti záměru se však ostře staví opozice. Té vadí především neprůhlednost postupu při plánování společného podniku, jenž může pro Prahu představovat závažná rizika. Penta by v něm totiž měla mít 51 procent, tedy většinu, což by dopravní podnik a hlavní město dostalo do menšinové pozice.
Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské navíc nebyla předložena ani důvodová zpráva, ekonomický rozbor či plán financování a výnosů. Jedině tak by podle ní bylo možno garantovat, že projekt bude pro Prahu výhodný a právně zabezpečený.
„Se svobodným přístupem k informacím se nepočítá. Při spolupráci se soukromou společností nesmíme rezignovat na transparentnost a veřejnou kontrolu. Na projekt musí zastupitelé i občané vidět stejně, jako kdyby jej realizoval dopravní podnik sám. Smlouvy musí být přístupné v oficiálním registru a společnost se musí podřídit zákonu o svobodném přístupu k informacím,“ uvedla pro deník Metro Kolínská.
Podle informací DPP má společný podnik fungovat maximálně 15 let. Pak chce Pentu vyplatit a vrátit jí vstupní investici. Podmínky jsou však podle kritiků nastaveny tak, že Penta prakticky nemůže na rozdíl od města na projektu tratit.
Metro D
|