metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 11 °C

Středa, 3. března 2021. Svátek má Kamil.
Hlavním úkolem měřicího vozu je kontrola trolejového vedení. Přeměřuje se jeho...
Dalších 6 fotografií v galerii
Hlavním úkolem měřicího vozu je kontrola trolejového vedení. Přeměřuje se jeho výška a hodnoty takzvané klikatosti. | foto: PETR JELÍNEK

Pionýr mezi tramvajemi. Pomeranč slouží v Praze už přes třicet let

8. prosince 2020  5:45 Marek Hýř Metro.cz
Nemá tolik fanoušků jako Mazačka, avšak pozornost si rozhodně zaslouží. V ulicích ji potkáte jen několikrát za rok. Jeden z jejích úkolů je dokonce možné plnit jen v noci. Ostatní tramvaje jí mohou závidět. Je totiž vždy první, která vyzkouší novou trať. Pionýr mezi vozy nese označení 5521, ale v dopravním podniku mu říkají Pomeranč. O oranžové měřicí tramvaji jsme si povídali s jejím řidičem Michalem Režným.

Tramvaj už něco pamatuje. Vůz jako takový je z roku 1963, koncem 80. let proběhla jeho přestavba a od roku 1989 je v provozu jako měřicí. Jeho elektrická výzbroj je speciálně upravena na možnost pomalé jízdy. „To je žádoucí zejména u nově otevíraných úseků při první zkušební jízdě. Klasická výzbroj pomalou jízdu příliš neumožňuje, přesněji dochází při ní k zvýšenému opotřebení a tepelnému namáhání zrychlovače,“ říká „kápo“ vozu. Sám si uvědomuje, že má mezi tramvajáky velké štěstí. „Je to hezký pocit, projíždět jako první v místech, kde nikdy předtím žádná tramvaj nejela. Jízdu na Barrandov jsem si vyloženě vychutnával,“ vzpomíná Režný na rok 2003.

Pionýr mezi vozy nese označení 5521, ale v dopravním podniku mu říkají Pomeranč.

Pionýr mezi vozy nese označení 5521, ale v dopravním podniku mu říkají Pomeranč.

V kabině Pomeranče sedává už 20 let. „Jízda s měřicím vozem je úplně něco jiného než na běžné lince. Nemám jízdní řád, nemám třeba ani stanovenou trasu, kudy mám na konkrétní místo dojet. Zkrátka odpadají tady obyčejné problémy běžného provozu,“ libuje si Režný, který do dopravního podniku nastoupil hned po studiích v roce 1977. Nemohlo to ani být jinak. Však pochází z tramvajácké rodiny. Jeho otec tramvaje řídil, stejně tak i jeho matka, která dělala i průvodčí.

Pomeranč se také „vrhá do neznáma“ při otevírání nových tratí. Byl tak vůbec první tramvají, která v listopadu projela obnovenou trať na Pankráci.

Pomeranč se také „vrhá do neznáma“ při otevírání nových tratí. Byl tak vůbec první tramvají, která v listopadu projela obnovenou trať na Pankráci.

Jízda měřicím vozem ale není jen radost. „Při zahajovacích jízdách nějakého úseku nastupuje poněkud větší zodpovědnost. Přece jen projíždím tam jako první a nikdo neví, jak se tramvaj zachová, navíc mnohdy se projíždí staveništěm v plném provozu, jsou zde dlaždiči, asfaltéři, čističi,“ ví Režný. Mimochodem, jeho samotného potkáte na kolejích o něco častěji než měřicí vůz. Byť je jeho hlavním zaměstnáním práce na přípravné dílně Vrchního vedení, do ulici vyráží i jako řidič běžných tramvají. „Splnil jsem si dětský sen a od roku 1984 jezdím s tramvají na vedlejšáku,“ vysvětluje.

Tramvaj vyráží do světa prakticky po každé větší opravě nebo rekonstrukci tratě.

Tramvaj vyráží do světa prakticky po každé větší opravě nebo rekonstrukci tratě.

Dost ale o řidiči, seznamte se blíže i s jeho strojem. Hlavním úkolem měřicího vozu je kontrola trolejového vedení. Přeměřuje se jeho výška a hodnoty takzvané klikatosti. Trolej je zavěšena střídavě zleva a zprava, a je nutno dodržet maximální povolené hodnoty tohoto rozptylu. Vůz také dokáže zaznamenat případné nerovnosti na troleji, třeba špatné napojení, špatně nainstalované trolejové křížení, zkrátka veškeré „zuby“. Vůz se také používá ke kontrole ochranných kabelů elektrických stožárů, kdy se prověřuje správné elektrické propojení mezi stožárem a kolejnicí.

Tramvaj vyráží do světa prakticky po každé větší opravě nebo rekonstrukci tratě. Nedávno jste ji mohli potkat v Nádražní ulici. A jak již bylo zmíněno, Pomeranč se také„vrhá do neznáma“ při otevírání nových tratí. Byl tak vůbec první tramvají, která v listopadu projela obnovenou trať na Pankráci.

V ulicích ji potkáte jen několikrát za rok.

V ulicích ji potkáte jen několikrát za rok.

Jejím úkolem jsou ale i kontrolní jízdy po opravě trolejí v podjezdech nebo zkouška nového typu výhybky. Další, pravidelné jízdy se pak konají v rámci preventivních prohlídek v celé kolejové síti, kdy se s odstupem měsíce až dvou projíždí a kontroluje postupně celá síť. „V neposlední řadě probíhá čtyřikrát do roka kontrola ukolejnění stožárů, to ovšem provádíme výhradně v nočních hodinách, abychom popojížděním od stožáru ke stožáru nebrzdili běžný provoz,“ dodává Režný. Ten má jako správný fanoušek dopravy i svůj web. Pěkné fotky, více zajímavostí o tramvaji i informace o tom, kdy Pomeranč vyráží do terénu, najdete na webu 5521.webnode.cz

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Budovy, které dosloužily svému účelu. Co s nimi bude?

Nádraží Vyšehrad -  Kousek pod Vyšehradem se rozpadá kdysi krásná, secesní...
vydáno 3. března 2021

Ať už to dříve byly významné továrny, centra společenského života nebo klíčové součásti infrastruktury, po desítkách nebo dokonce stovkách let svému účelu...  celý článek

Pozor na odhalené kotníky! Samozvaná moderní módní policie řádí na Facebooku

Úlovek z MHD
vydáno 2. března 2021  6:00

Členové Spolku odpůrců odhalených kotníků chtějí načapat i vás. Nejvíc fotografických úlovků mají z Prahy.  celý článek

Biologické hodiny nečekají. Umělá inteligence pomáhá lidem vybrat správné embryo

Děti a umělá inteligence jsou také oblíbenou sci-fi zápletkou pro filmaře.
vydáno 1. března 2021  18:00

Nákup vozu lze odložit. Není to tragédie. Zplození potomka je ale limitováno.   celý článek

Barrandovský kopec se mění. Koupaliště pod ním ale už nebude

Práce na Barrandovských terasách
vydáno 1. března 2021  5:34

Legendární terasy nad Vltavou mají být otevřeny již letos. Jak se vám líbí?  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám