metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Plastové sedačky jsou tvrdé, ale hygieničtější, míní cestující

  16:49
Testovací provoz na trase metra C udělal z Pražanů recenzenty. Jak se jim sedí?
Mají červenou nebo šedou barvu, a pokud se s nimi setkáte, určitě je pro jejich...

Mají červenou nebo šedou barvu, a pokud se s nimi setkáte, určitě je pro jejich odlišný vzhled i vlastnosti nepřehlédnete. | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Mají červenou nebo šedou barvu, a pokud se s nimi setkáte, určitě je pro jejich odlišný vzhled i vlastnosti nepřehlédnete. Tak popisují cestující nové plastové sedačky, které v rámci testovacího provozu můžete potkat v jednom ze speciálních vagonů na lince C.

Deník Metro také vyrazil do podzemní dráhy, aby si nová sedadla vyzkoušel. Na rozdíl od koženkových či čalouněných sedadel, která bylo ve vagonech možné dosud vyzkoušet, se nová varianta zatím těší velké oblibě. „Připadám si na nich lépe. Člověk má pocit, že je posezení mnohem hygieničtější, protože se do sedadla nemůže zažrat tolik špíny,“ popsala deníku Metro jedna z cestujících Mirka, která vyrazila na cestu z centra na Ládví. Chválou nešetřila ani její spolucestující Dana. „Ty s tou látkou bývají někdy flekaté. Tyhle mohou vzít klidně i hadicí,“ usmívá se Dana.

Nová sedadla nenechávají díky své novosti téměř žádného z cestujících chladným. Zatímco jedni kritizují jejich tvrdost, jiným připomínají plastové předchůdce v tramvajích T3, ve kterých podle jejich designéra Patrika Kotase opravdu našli jistou dávku inspirace.

Na rozdíl od starých koženkových či polstrovaných sedadel ale mají ty plastové další výhodu, jak nám vzápětí předvádí jeden z­ cestujících. Povrch sedačky totiž hravě odolává jeho nehtu, který se pokouší do sedačky zarýt. „Já to jenom zkouším. Je pěkně tvrdá,“ hází omluvný pohled asi třicetiletý cestující.

Udělat z cestujících jakési recenzenty či přímo testovací skupinu není pro dopravní podnik pouze součást propagace. Důvodem je také nezbytné provozní ověření, a ­to nejen z pohledu cestujících, ale i­ z ­hlediska údržby samotných sedadel. Současné konstrukční řešení upevnění čalouněných dílů ke skořepině sedadla totiž již pomalu dožívá. Nejstarší soupravy tohoto typu jsou v provozu již sedmnáct let.

„Pokud se nové sedačky osvědčí, budou jimi postupně vybavovány další soupravy v rámci plánované generální opravy. Start je zatím předpokládán v průběhu roku 2019 a bude trvat zhruba čtyři až pět let a má zajistit bezproblémové fungování vlaků na dalších dvacet let,“ vysvětluje Aneta Řehková, mluvčí pražského dopravního podniku.

Na rozdíl od autobusů, kde se vystřídala celá plejáda druhů a typů sedadel, ve vozech metra byla použita pouze koženka, čalouněná sedadla a ­nyní nové funkční vzorky těch plastových. Od nich si dopravní podnik slibuje také snížení nákladů na údržbu, což odhadli již sami cestující. „Lze s určitostí říci jen tolik, že se již nebudou každých zhruba šest měsíců provozu chemicky čistit speciálními stroji pro dezinfekci čalouněných sedadel. Jak ale bude nastavena údržba, ukáže právě jejich testovací provoz. Údržba koženkových sedadel, respektive lavic byla podobně jednoduchá – setření hadrem. V případě poškození či opravy se využívalo čalounictví a truhlárna, protože rámy lavic byly dřevěné,“ vzpomíná Řehková.

Pro výběr materiálů používaných ve vozech podzemní dráhy platí přísné normy, především pak v protipožární bezpečnosti. Materiály musí být nehořlavé nebo těžce hořlavé, nešířící plamen. Pokud by se přece jen něco dostalo do styku s ohněm, zplodiny, které by vznikaly, nesmějí být toxické. To se týká pochopitelně i sedaček.

„Právě tento požadavek bývá u ­dřeva, plastů a umělých hmot problém. Z tohoto důvodu nebylo použití plastových sedaček při vývoji vozů metra v minulosti akceptovatelné. Z obdobných důvodů by nevyhověla současným požadavkům na nehořlavost ani dříve masově užívaná koženka, a to především na netoxičnost případných zplodin hoření. Současné textilní sedačky ale splňují vše,“ doplňuje Řehková.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek