metro.cz

Počasí v Praze

20 °C / 23 °C

Pondělí, 6. července 2020. Den upálení mistra Jana Husa.
Pokud Luboše Fialu během následujících dnů zahlédnete v takzvané autoškolácké...
Dalších 5 fotografií v galerii
Pokud Luboše Fialu během následujících dnů zahlédnete v takzvané autoškolácké tramvaji, zamávejte mu. | foto: DPP

Po 28 letech opouští pražské koleje. „Už jen traktor,“ říká řidič

15. června 2020  16:51 Filip Jaroševský Metro.cz
Poslední jízdu má za sebou tramvaják Lubomír Fiala. Kolegové mu vzdali hold.

Vždy usměvavý a vitální nepřítel nudy, milovník linek s pořádně dlouhou trasou, trpělivý učitel. Tak popisují pražští tramvajáci Lubomíra Fialu – řidičskou legendu, která tento týden odchází po osmadvaceti letech u dopravního podniku do důchodu. S řidičskou kabinou se naposledy rozloučil dnes na lince číslo 2. Do čtvrtka ještě dohlídne na závěrečné zkoušky mladé řidičské krve.

„Teď se odeberu se ženou na Litoměřicko, kde máme chatičku a vinici. Doufám, že se nebudu nudit. Tramvaj holt vyměním za traktor, případně čtyřkolku,“ směje se Fiala, se kterým si deník Metro povídal bezprostředně po jeho poslední jízdě.

Fialova usměvavá tvář bude kolegům tramvajákům v ulicích chybět. Pěkných pár dní na něj proto již z dálky mávali z kabin na znamení úcty. Fiala je legendou také proto, že před lety testoval coby zkušební jezdec nové vozy tehdejšího ČKD Tatra Smíchov. Osobně dohlížel také na státní zkoušky více než stovky řidičů. „U nás v podniku klademe důraz na to, aby měli řidiči kvalifikaci na pokud možno všechny typy vozů,“ dodává Fiala.

Nejoblíbenější soupravou, jakou měl kdy možnost v ulicích metropole řídit, je z pohledu Fialy tříčlánková tramvaj Tatra KT8D5, takzvané kátéčko, a to nejlépe v původní nenízkopodlažní verzi. V oblibě měl také vozy Tatra T6, které vždy v pořádku vracel do vozovny Motol. Málokdo by do Fialy řekl, že je podle svých slov milovníkem stresu. Proto měl velmi blízký vztah s plánovačem směn.

„Při své práci jsem měl nejradši, když se během jízd něco dělo. Mezi mé favority proto patřila devítka, která má dlouhou trasu a při jízdě jsem musel řešit nejrůznější situace. V tomto ohledu jsem naopak nemusel klidnou dvacet jedničku, takže dostat ji vícekrát po sobě bylo pro mě nepříjemné,“ vysvětluje Fiala s tím, že se to stalo jen párkrát.

Pokud usměvavého Luboše Fialu během následujících dnů ještě v ulicích náhodou zahlédnete v takzvané autoškolácké tramvaji, zamávejte mu a ukažte palec nahoru. Za desetiletí společné práce ho tímto způsobem častovali také jeho kolegové. Tramvajáckou legendu to velmi potěšilo. Tak moc, že se mu ani z práce nechtělo. „Dokonce mi uspořádali i takovou malou rozlučku. Můj vnitřní závazek byl, že budu jezdit do sedmdesáti, abych to těm mladým pořádně zajel. No a to se povedlo. Narozeniny slavím pozítří,“ uzavírá Lubomír Fiala. 

Komentáře

Hlavní zprávy

RESTART: Je potřeba udělat technické obory víc sexy, říká investor Marek Moravec

Marek Moravec Restart
vydáno 6. července 2020  14:44

Patří mezi čtyři partnery investičního fondu Nation 1, který podporuje technologické firmy v jejich úplných začátcích. Marek Moravec studoval na Oxfordu a...  celý článek

Nejsilnějším pivem na světě je Snake Venom, nejprodávanější je Sněhová vločka

Petr David v akci
vydáno 6. července 2020  7:24

Pivo, to je nejen česká perla. Vydejte se s námi za pivními zajímavostmi a perličkami.  celý článek

Zažili jsme parádní mejdan na Manhattanu. Leží kousek od Třeboně

Míra býval lešenář. Už dávno je ale v důchodu a v kšiltovce New York je prostě... Magazín
vydáno 5. července 2020  5:19,  aktualizováno  9:12

Měla to být reportáž o tom, jak jsme za jediný den navštívili několik míst v Česku, která mají světový název. Místo toho je tenhle text o lidech, jež nám...  celý článek

Na našem území vařili pivo už Keltové, avšak chmelení piva se připisuje Slovanům

Když si objednáte Budvar, máte jistotu, že jde o originál z Českých Budějovic.
vydáno 4. července 2020  15:08

V Česku mají tradici velké i malé pivovary.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám