metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 22 °C

Středa, 20. října 2021. Svátek má Vendelín.

Větší foto
Pražský okruh (ilustrační foto) | foto: Wikimedia Commons

Pokračování pražského okruhu je ve hvězdách

  10:29
Před pěti lety propojil okruh dálnice D1 a D5. Od té doby se nepostavilo nic. Je to jako plánování vesmírné cesty, kde nějaký ten měsíc či rok letu nic neznamená. Padají roky 2020, 2025 nebo 2030. Ale tohle není cesta na Mars, tohle je obyčejná stavba v ­polích kolem metropole, pražský okruh.

„Předpokládali jsme zahájení výstavby úseku 511 D1 – Běchovice v roce 2020 s termínem dokončení 2024,“ popisuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová. Má to ale jeden háček. Ministerstvo životního prostředí ještě nepotvrdilo platnost dokumentace EIA, tedy o vlivu stavby na životní prostředí. Pokud se tak nestane, je předpokládaný termín někdy v ­roce 2030. „Jedná se o přibližný termín, nelze spolehlivě určit, jaké další dopady v přípravě stavby bude mít toto rozhodnutí,“ dodává Ledvinová.

V březnu proběhlo veřejné projednání územního rozhodnutí na stavbu 511 a ŘSD předpokládalo, že zhruba do měsíce bude vydáno územní rozhodnutí. V dubnu 2015 však vešla v platnost novela zákona o EIA, která má za účel větší účast veřejnosti v řízeních přípravy a realizace stavby. ŘSD proto požádalo ministerstvo životního prostředí o potvrzení stanoviska, ale dosud nebylo vydáno. Přitom pokud nebude potvrzení vydáno, ŘSD bude muset požádat o novou EIA a bude nutné vypracovat novou dokumentaci a vše znovu projednat a zpracovat. „Jednalo by se o prodloužení přípravy stavby minimálně o­pět let. Tímto krokem se přesouvá výstavba silničního okruhu za rok 2025,“ potvrzuje Ledvinová.

Na odpověď z ministerstva si ale ŘSD musí ještě počkat. „Stanovisko EIA vydané pro tento záměr se řídilo podle zákona z roku 1992. Termín vydání stanoviska nelze tudíž v­ současné chvíli předvídat,“ uvedla tisková mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Ještě horší je situace na severu metropole. Tam se plány na stavbu ztrácí v nekonečném kruhu žalob a odvolání. Pokud uspějí žaloby podané na aktualizaci zásad územního rozvoje, které podaly obce nesouhlasící s vedením trasy, zmizí trasa okruhu z územního plánu a nebude možné pokračovat v přípravě. Projekt se vrátí o patnáct let zpátky, na úplný začátek.

Naposledy stavba dálničního okruhu v metropoli začala v roce 2006. O čtyři roky později byla jeho jižní část spojující Slivenec, Lahovice, Vestec a dálnici D1 dokončena. Od té doby stavba nepostoupila ani o metr, ale uvázla v nekončících žalobách.

Komentáře

Hlavní zprávy

„Areál v Janově nebyl žádný zlatý důl,“ tvrdí exsprávcová

vydáno 19. října 2021  18:45

Na radnici Prahy 1 bublá problém. Deník Metro 3. září psal o kauze týkající se provozování rekreačního areálu Janov nad Nisou, který patří městské části...  celý článek

Kalafunu na dřevěnou nohu jsme nekupovali, reagoval Hrad na jeden z mnoha kuriózních dotazů

vydáno 19. října 2021  17:05

V roce 2020 dorazilo do Kanceláře prezidenta České republiky přes osmdesát žádostí, kdy se pisatelé dožadovali nejrůznějších informací. Přibližně dvacet...  celý článek

Na schovávanou si značky hrají v Michli, Záběhlicích i Modřanech

vydáno 19. října 2021  5:00

Na zelení pokryté zákazy je třeba upozornit včas. Čtenáři deníku Metro v tomto směru nelení.   celý článek

Komerční sdělení

Caravaning Brno bude největší oborovou přehlídkou po dvou letech

vydáno 19. října 2021

Cestování karavany a obytnými vozy láká pořád víc Čechů. Přijďte si vybrat z nejširší tuzemské nabídky od 21. do 24. října na brněnské výstaviště.  celý článek

Vaše fotky z Prahy