Letošek stojí v kinech za starou bačkoru. Světové sály jsou buďto rovnou zavřené, nebo bez diváků. Filmová studia proto horečně vymýšlejí alternativní scénáře, jak si v koronavirových časech finančně vypomoct, případně přetavit těžké časy v něco dobrého. Obětí takto motivovaného rozhodnutí se v prosinci, letos snad už naposled, stanou nejen kinaři, ale i poslední letošní kinodržák – komiksový snímek Wonder Woman 1984.
Neúspěšná?
|
Rovnou na net
Fandové vědí, kolik filmových hitů muselo kvůli covidu letos vyklidit pole a přesunout data premiér na příští rok. Nebyl to zdaleka jen poslední James Bond, ale i velké hitovky studia Disney či poslední díl série Rychle a zběsile. Kdo měl odvahu a po komerční stránce následně selhal, byl pak letošní covidový trhák celosvětově nasazený do povětšinou uzavřených kinosálů – sci-fi snímek Tenet. Neúspěch za normálních okolností zaručeného hitu režiséra Christophera Nolana ještě podnítil snahu některých studií teď i do budoucna odstřihnout kina a posílat filmy rovnou na své internetové televize. Tento osud letos postihl Artemise Fowla, pokračování animáku Trollové, částečně Ježka Sonica, Gentlemany, Volání divočiny i téměř 300 milionů dolarů drahou hranou pohádku studia Disney – Mulan. Nyní má potkat i Wonder Woman 1984.
Těžký úkol pro hrdinku
Studio Warner Bros. před několika dny oznámilo vánoční premiéru Wonder Woman 1984, a to na své streamovací službě HBO Max. Není zatím jisté, zda se film objeví i na její české variantě HBO GO, či si jej budou tuzemští fandové pokoutně stahovat v podivných kvalitách. Jisté naopak je, že se jedná o velmi destruktivní distribuční model. Komiksová amazonka bude totiž pro předplatitele HBO Max zcela zdarma. Warner Bros. tak de facto obětuje možný úspěch svého velmi pravděpodobně největšího blockbusteru posledních let propagaci své streamovací služby. Filmu, který studio stál více než 200 milionů dolarů. A to pro kinaře a fanoušky sálů vybavených projektorem a plátnem není dobrá zpráva.
Bezprecedentní situace
Taktika Warner Bros. je totiž stejně fascinující jako podivná. Vezměme si například Disneyho, který sice premiéru svého hitu Mulan v kinech oželel, od uživatelů své internetové platformy Disney+ si však nechal za premiérové zhlédnutí na domácích obrazovkách připlatit několik dolarů. U Warner Bros. je v tom naštěstí pro kinaře jedno velké „ale“. Wonder Woman bude na HBO Max dostupná jen měsíc. Poté má být pro zbytek světa a opozdilce dostupná pouze v kinech, respektive těch, která budou otevřena. Má jít o úlitbu provozovatelům kin, kteří letos živoří kvůli covidu, ale také kvůli přeskakování kinopremiér a směrování filmových novinek některých studií přímo na internet.
Streamovací princeznaMulan si odbyla v USA a hrstce zemí premiéru na streamu Disney+. Studio film nedalo na net jen tak, ale snažilo se na něm trhnout peníze blížící se částce z kina. Předplatitele zhlédnutí stálo 30 dolarů. To byl podle odborníků spolu s neúspěchem v Číně důvod, proč snímek neuspěl. I když i neúspěch je podle nich relativní. Je třeba brát v potaz také průběžný nárůst Disney+ předplatitelů, který lze exkluzivní premiéře hitu potenciálně přičíst na vrub. |