Praha 4 si nechala zpracovat studii, která zmapovala parkování na celém území městské části. Sčítači během tří týdnů v květnu prošli všechny ulice v městské části a počítali, kolik aut, kde a jak dlouho parkuje. Z výsledků, které má ČTK k dispozici, bude navržen rozsah zón. Prověřuje se území zhruba od hranice s Prahou 2 a 10 po Jeremenkovu ulici a Jižní spojku. "Byl bych rád, aby se projekt do konce roku 2013 nebo od začátku 2014 spustil," řekl Bodenlos.
Nejhorší situace s parkováním je v Nuslích a Michli
Parkovací zóny
|
Podle Petra Horského, který se na projektu parkovacích zón v Praze 4 podílí, ze studie vyplývá, že nejhorší situace s parkováním je v současnosti v Nuslích a Michli. Zhruba čtvrtinu parkujících tam přes den tvoří lidé, kteří v městské části nebydlí, ale pracují. Přestože součástí mnohých administrativních a komerčních center jsou podzemní garáže, zaměstnanci parkují v ulicích Prahy 4, čímž chtějí ušetřit na pronájmu garáží, uvedl Horský.
Problémem je podle něj také živelné parkování v okolí stanic metra, ke kterým dojíždějí jak Středočeši, tak Pražané ze vzdálenějších oblastí. Tímto způsobem prý v Praze 4 parkuje asi 3000 aut denně. Částečné problémy jsou také na některých sídlištích a v rezidenčních oblastech, tam to ale podle Horského může radnice vyřešit bez zavádění parkovacích zón, například úpravou dopravního značení.
Parkovací zóny by měly vzniknout i v Praze 5 a 11
Praha 4 by chtěla omezit především parkování, kdy řidiči auto odstaví na více hodin. "Chceme zachovat místa pro krátkodobé stání, která přinášejí městské části, podnikatelům a živnostníkům příjmy," uvedl Horský. Městská část na vytvoření zón intenzivně pracuje mimo jiné proto, že by příští rok měly parkovací zóny vzniknout v sousedící Praze 5 a 11. Dá se pak očekávat, že část automobilů se z těchto oblastí přesune na Prahu 4.
Na území čtvrtého obvodu je podle studie téměř 40 tisíc parkovacích míst, na kterých parkuje přes den průměrně 32 tisíc aut, v noci pak 33 tisíc. Z toho více než 5 tisíc aut parkuje mimo legální místa či v rozporu s předpisy, například na chodnících, přechodech pro chodce či v křižovatkách. Na území městské části přijede denně zaparkovat asi 60 tisíc aut, z toho jen asi 20 tisíc jsou místní obyvatelé.