metro.cz

Počasí v Praze

-4 °C / 0 °C

Neděle, 20. ledna 2019. Svátek má Ilona.
Škoda 15T ForCity
Škoda 15T ForCity | foto: Škoda Transportation

Praha bude tramvaje ForCity splácet déle. Zakázka tak dopravní podnik neohrozí a jízdné nezdraží

14. března 2014  11:22,  aktualizováno  12:57 ČTK
Pražský dopravní podnik a strojírenská firma Škoda Transportation se po několikaměsíčním vyjednávání dohodly na úpravě problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun. Shodly se na rozložení splátek na období delší o čtyři roky. "Podnik bude ročně za tramvaje platit polovinu, tedy 1,14 miliardy korun," uvedl primátor Tomáš Hudeček. Smlouva tak už podle něj nebude zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou firmou v Česku, ekonomicky ohrožovat.

"Výsledkem dohody je zakázka, která je výhodná pro Prahu a její obyvatele," prohlásil primátor. Dotkl se přitom zvláště v předvolebním roce citlivého tématu týkajícího se diskutované výše jízdného v městské hromadné dopravě. "Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD," řekl. Jak dlouho zůstanou ceny v nynější výši, ale odmítl komentovat. "Kontrakt Prahu vyčerpával, díky naší dohodě se finanční situace dopravního podniku stabilizuje," tvrdí. Součástí dohody je i to, že Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat i dvou a čtyřčlánkových tramvají, což podle Hudečka zvýší efektivitu dopravy.

Smlouva znamenala velkou finanční zátěž

Dál bude dopravní podnik a strojírenská firma jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů. Podnik navíc zvažuje ve spolupráci se Škodou Transportation opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T. Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik velkou finanční zátěž. V původním kontraktu z roku 2006 se totiž Praha pod veděním tehdejšího primátora Pavla Béma zavázala odebrat do konce roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy. Podnik reklamoval třeba vadné brzdy.

Praha se proto rozhodla situaci řešit. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale nebyla možná. Podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Několik měsíců se proto jednalo o úpravě údajně pro Prahu nevýhodného kontraktu. Diskutovalo se i o možnosti snížit počet odebíraných tramvají. Tato varianta ale nakonec padla. Dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Komentáře

Hlavní zprávy

Je ta Florenc, nebo ten Florenc? Deník Metro oslovil onomastika

Freska zlatého anděla – podle ní má místo název.
vydáno 19. ledna 2019  12:20

Starousedlíkům občas novější pojmenovávání vadí. Deník Metro sídlí na Andělu, nebo u Anděla? Redakce oslovila Pavla Štěpána, onomastika z Ústavu pro jazyk...  celý článek

Sloupek Petra Justa: Pod Tatrami

Petr Just, politolog, Metropolitní univerzita Praha
vydáno 19. ledna 2019  5:55

Slovensko je stále výrazně ovlivněno loňskou vraždou novináře Jána Kuciaka, píše Petr Just ve sloupku pro deník Metro.  celý článek

Zranění z Troji mohli dostat peníze dříve

Lávka v Troji padla v prosinci 2017. Oběti jsou dodnes bez koruny.
vydáno 18. ledna 2019  12:20

Oběti pádu trojské lávky dostanou zatím jen zálohu. Pojišťovna ji navíc možná vyplatí později, než slibují radní.  celý článek

Nový hlas v devíti stanicích metra

Stanice metra Budějovická
vydáno 18. ledna 2019  5:55

Hlášení pro nevidomé mají premiéru na Muzeu, Jinonicích i Karlově náměstí.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám