Autobus neřídí síla, ale hlava a láska k lidem, říká řidička pražského autobusu Martina Kollárová

  9:00
Začala jezdit v roce 2008 a nyní patří mezi nejzkušenější řidičky pražských autobusů. Martina Kollárová z hostivařské garáže vozí cestující už 17 let a svou práci miluje natolik, že se k ní po zdravotní pauze znovu vrátila. Sedm měsíců mimo volant, rehabilitace a znovu absolvování psychotestů i školení. Nic z toho ji neodradilo. V rozhovoru pro speciál deníku Metro ke sto letům autobusů v Praze otevřeně mluví o ženách za volantem, o běžném provozu i o tom, proč se za volantem cítí šťastná.
Martina k autobusům tíhne už odmala. S bratrem v dětství jezdili na kole a...

Martina k autobusům tíhne už odmala. S bratrem v dětství jezdili na kole a hráli si u toho na autobusy a jen tak se zdravili, jako když na sebe řidiči mávají. | foto: DPP - Petr Hejna

Pamatujete si na svůj první den za volantem autobusu?
Nevzpomenu si přímo na ten úplně první den, ale začínala jsem jako každý – v zácviku. Prošla jsem si jízdami s několika kolegy, ale nejvíc mi v hlavě zůstala ta s kolegyní, která je dnes služebně nejstarší u nás v Hostivaři. Já jsem hned za ní. Jezdily jsme s kloubovým autobusem, a i když jsem z něj měla na začátku respekt – kvůli jeho velikosti a délce – okamžitě jsem si ho zamilovala. Od té doby jsem už nechtěla řídit nic jiného, za žádnou cenu.

Jaký to byl pocit sednout si poprvé do kabiny a vyrazit do ulic Prahy?
Byla jsem napjatá, soustředěná na maximum, bolela mě z toho hlava. Ale zároveň jsem cítila, že dělám něco smysluplného. Vážím si toho, že mohu pomáhat lidem – převážet je z místa na místo. Pro mnoho z nich je MHD jediná možnost, jak se dostat do práce, k lékaři nebo za rodinou. Ten výhled z kabiny, to vnitřní soustředění a zároveň vědomí, že člověk dělá službu lidem – to všechno mě naplňovalo.

Za těch 17 let jste byla svědkem proměn města i lidí v něm – co vám to řeklo o naší společnosti? Jsme podle vás v autobusech víc lhostejní, nebo ohleduplnější než dřív?
Doprava byla dřív jednodušší – méně aut, méně autobusů, i ten provoz působil klidněji. A lidé byli ohleduplnější, nejen k nám řidičům, ale i mezi sebou navzájem. Změna přišla hlavně po pandemii koronaviru. Společnost je dnes uspěchaná, podrážděná, často nervózní. V autobusech je to znát. Konfliktů mezi cestujícími přibylo. Lidé si buď nevšímají ničeho, nebo se naopak vměšují do věcí, které se jich netýkají. I tak věřím, že v lidech převažuje dobro.

Existuje nějaký „řidičský slang“, kterému rozumíte jen vy mezi sebou?
Radiostanice máme jen na kontakt s dispečinkem, mezi sebou mluvit nesmíme. Ale samozřejmě že slang existuje – já ho ale nepoužívám. Obecně se říká cestujícím „kaštani“, autobusu „mastná tyč“. Já to takhle necítím. Autobus není jen stroj – je to prostředek, který lidem pomáhá. A lidé by k sobě navzájem měli mít respekt. Možná je to tím, že jsem žena, ale já sama mám ráda slušnost i ve výrazech.

Oprášili jsme legendární linku k hostivařské přehradě. Retro autobus do kopce funěl, cestu ale zvládl

Nosíte si něco z autobusu domů, i když byste to raději nechala v kabině? Pokud máte na mysli pocity, tak těm se člověk občas neubrání, ty špatné se snažím vytěsnit. Ale co si vždycky beru s sebou, jsou moje osobní talismany. Čtyřlístky, andělíčky – mám je pořád u sebe, nejen v práci. Nevěším si je viditelně, mám je u sebe pro klid. Věřím v něco mezi nebem a zemí. A věřím, že mě to chrání.

Co považujete na vaší práci za nejtěžší?
Jednoznačně zodpovědnost. Nejen za autobus jako takový, ale hlavně za lidi, které vezu. Děti, seniory, těhotné ženy – to všechno jsou cestující, kteří potřebují ohleduplnost. Nejde o majetek, ten je druhotný. Když musím náhle zabrzdit, myslím hned na to, jestli jsou všichni v pořádku. Musím jezdit s rozvahou. Zodpovědnost je neviditelná, ale obrovská.

Zažila jste na lince něco, co se vám vrylo do paměti?
Jednou jsem otevřela dveře muži, který dobíhal z jiného autobusu. Během jízdy neustále něco šustilo, myslela jsem, že si někdo vybaluje svačinu. To se mimochodem v autobuse nemá – máme tam piktogramy. Až když onen muž vystupoval, zjistila jsem, že šustil balicí fólií. Vybalil z ní sedm žlutých růží, předal mi je a poděkoval za to, že jsem na něj počkala. To mě dojalo. A potěší mě i prosté poděkování, úsměv, pozdrav. I to dělá tuhle práci krásnější.

Bylo těžké se prosadit jako žena v prostředí, které bývalo spíš mužské?
Na začátku ano. Slyšela jsem hlášky typu, že ženská se má držet hlavně vařečky, a rozhodně ne volantu. Když jsem jela svou první samostatnou jízdu, jeden muž stál u zastávky a dlouho váhal, jestli nastoupí. Nakonec nastoupil, ale bylo na něm vidět, že má pochybnosti. Držel noviny, ale nečetl je, jen mě pozoroval. Po pár zastávkách se uvolnil. Pravděpodobně jsem ho přesvědčila, že i žena může řídit autobus. Když jsem do práce nastupovala, byly jsme v celé garáži dvě ženy. V současnosti je nás v Hostivaři asi patnáct. A stále přibývají další a další.

Když jedete Prahou v ranní špičce, vnímáte město jinak než běžný cestující?
V ranní špičce si jízdu neužívám – je to spíš stres. Nejde o to, že bychom doháněli zpoždění rychlostí – to ani nejde, doprava stojí – ale nemáme komfort. Třeba ani zajít si v klidu na toaletu o přestávce. Mám mnohem raději odpolední směny, které končí i okolo jedné hodiny ráno. Tam je klid, město večer ztichne a já si užívám, že mohu jet v pohodě.

První jízda nové tramvaje Škoda 52T s cestujícími: víme přesný čas i trasu

Naučí se člověk po tolika letech „číst“ město?
Ano, ale není to tak, že bychom jezdili stále jednu linku. Máme své diagramy, kde jsou již dané linky, ale občas místo dané linky „zálohu“, což znamená, že pokud vypadne z nějakého důvodu řidič, hradíme jeho směnu. Musíme umět všechny linky z naší garáže. Týkají se nás i „náhradní dopravy“ za metro nebo tramvaj či vlak... Já osobně nejsem kamarádka s mapami – raději si vše dopředu projedu nebo zjistím. Náhlé změny jsou pro mě stres. Ale jiní kolegové to mají rádi – berou to jako výzvu.

Máte svou oblíbenou linku?
Ano, jednoznačně 177. Je to nejdelší denní linka u nás – z Mazurské na Chodov, asi 28 kilometrů v jednom směru. Jezdí i kolem mého bydliště. Tím, že je tak dlouhá, uteče směna rychleji. Oproti krátkým linkám, kde jezdíte dokola a pocitově jste v práci věčnost, je tohle příjemnější.

Myslíte, že má mladá generace zájem o tuto práci?
Možná trochu. Ale často mají mladí jiná očekávání – myslí si, že budeme jezdit od sedmi do tří. Je to nepřetržitý provoz. Na ranní vstáváme ve dvě ráno, z odpolední se vracíme dlouho po půlnoci, jezdíme víkendy, svátky. Před jízdou je třeba zkontrolovat případné změny na trase, připravit autobus. Odpovědnost je velká. Někteří odejdou již během zácviku, jiní později zjistí, že tato práce není pro ně. My, co jsme nastoupili v letech 2008 a dříve, jsme asi stabilnější generace.

Co by podle vás mělo lidem dojít o ženách za volantem?
Žena za volant rozhodně patří. Nejde o fyzickou sílu – dnešní autobusy mají posilovače řízení. Je to o odhadu, o zodpovědnosti, o trpělivosti. A hlavně o tom, jestli vás to baví. Já řízení miluju. Když jsem ze zdravotních důvodů musela skončit, udělala jsem maximum, abych se vrátila. Lázně, cvičení, psychotesty, zdravotní prohlídky. Dnes bych neměnila.

Nejčtenější

„Šedesát let? Nemám v plánu se vracet.“ Michael Douglas v Karlových Varech promluvil o konci kariéry

Oscarový herec Michael Douglas se po sedmadvaceti letech vrátil do Karlových Varů, aby osobně představil restaurovanou verzi Přeletu nad kukaččím hnízdem a odnesl si novou edici Křišťálového glóbu,...

OBRAZEM: Chátrající Praha. Znáte příběhy nejznámějších ruin a opuštěných domů?

Vymlácená okna, zazděné dveře a léta zarostlé vstupy. Takových opuštěných budov najdete v hlavním městě spousty, jen Pražané už si jich po letech míjení tolik nevšímají. Většinou mají kromě...

OBRAZEM: Legendární podchod u Muzea mizí. Stavba nové tramvajové trati mění Legerovu ulici

Praha přichází o jeden ze svých známých podchodů. Pěší tunel pod Legerovou ulicí u Muzea se kvůli stavbě nové tramvajové trati postupně bourá. Místo, kudy po desítky let proudily davy lidí mezi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Zarostlé schody v Karlíně ukrývají zapomenutou železniční historii. Obnoví zdejší zastávku?

Mezi činžáky v Pernerově ulici v Karlíně si jich možná ani nevšimnete. Za bránou mezi domy 324 a 357 však zarůstají schody, které vedly na dávno zrušenou železniční zastávku. Ta kdysi sloužila...

Tragédie po slávě ve Varech. Hrdina vítězného filmu se utopil u Prahy

Vítěz letošního ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, dokument Raději zešílet v divočině režiséra Mira Rema, získal v sobotu večer hlavní cenu – Křišťálový glóbus. Jen několik hodin...

Karlovarský kraj pokračuje ve stavbě dvou úseků cyklostezky Ohře za 113 milionů

Karlovarský kraj pokračuje s dostavbou a propojením páteřní cyklostezky Ohře. Kraj vybral v soutěži zhotovitele úseku u Pomezí na Chebsku, kde cyklostezka...

17. července 2025  9:34,  aktualizováno  9:47

Šiřitel poplašné zprávy o střelci v Praze chtěl podmínku, soud mu potvrdil vězení

Odvolací Městský soud v Praze potvrdil osm měsíců vězení Patriku Bornovi, který loni v prosinci šířil poplašnou zprávu o ozbrojeném muži, jenž se chystá z pražských Letenských sadů na Právnickou...

17. července 2025  11:12,  aktualizováno  11:12

Ignorují zákaz, jezdí za tramvají. Řidiči si z uzavírky Plzeňské těžkou hlavu nedělají

Před řidiči směřujícími v Praze 5 z Andělu do Plzeňské ulice se otvírá rozkopaná vozovka, přesto si to místo k objížďce namíří po tramvajových kolejích do zákazu vjezdu. První den kompletní uzavírky...

16. července 2025  16:02,  aktualizováno  17.7 11:07

Tvůrci snímku Letní škola, 2001 zvolili netradiční propagaci. Měli „tržnici“ i před filmovým sálem

První celovečerní česko-vietnamský film míří po úspěchu v Karlových Varech do běžných kin.

17. července 2025  11:03

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Dívky se po sextingu cítí hůř než chlapci, ukázal výzkum sexuálně laděných zpráv

Sexting, tedy posílání a přijímání sexuálně laděných zpráv, je mezi dospívajícími poměrně častou aktivitou, po které se dívky často cítí hůř než chlapci....

17. července 2025  9:18,  aktualizováno  9:18

Punkfest pro dětskou onkologii. Vystoupí Znouzectnost, Bez Šance i Nežfaleš

V lesním areálu Hospůdky U Pavla v Polici nad Metují se v pátek a v sobotu koná 11. ročník benefiční punkové přehlídky Bez Šance fest. Peníze ze vstupného půjdou jako každý rok na podporu Dětské...

17. července 2025

Jiří Bartoška by nás pochválil, věří organizátoři filmového festivalu

Letošní ročník karlovarského filmového festivalu se nesl ve vzpomínkách na zesnulého prezidenta festivalu Jiřího Bartošku, který stál v jeho čele od roku 1994. Podle uměleckého ředitele festivalu...

17. července 2025  10:52,  aktualizováno  10:52

Návštěvnost Českého Švýcarska se tři roky po největším lesním požáru v ČR různí

Návštěvnost národního parku České Švýcarsko tři roky po historicky největším lesním požáru ČR se různí. Například v oblasti Krásné Lípy eviduje správa...

17. července 2025  9:14,  aktualizováno  9:14

Na uměleckých lavičkách v botanické zahradě si mohou lidé i posedět

Lavičky jako umělecké objekty představil sochař, řezbář a pedagog Univerzity Palackého Olomouc Jan Zemánek v botanické zahradě tamní přírodovědecké fakulty. Výstava nese název Kéž lavičko, kéž bys...

17. července 2025  10:42,  aktualizováno  10:42

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Anděl zažije tramvajový blackout. Pražany čeká týden bez spojů kvůli instalaci nového mostu

Pražskou dopravu čeká od soboty výrazné omezení. Tramvaje přestanou jezdit v jednom z nejfrekventovanějších úseků u Anděla. Důvodem je instalace nové mostní konstrukce. Tramvaje budou vedeny po...

17. července 2025  10:40
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.