Zapojení zaměstnanců bývalých Elektrických podniků bylo pro povstání v Praze klíčové. Dobové dokumenty udávají, že se Pražského povstání zúčastnilo 1480 provozních zaměstnanců Elektrických drah a 239 pracovníků Elektráren. Barikády, jejichž součástí se na mnoha místech Prahy staly i tramvajové vozy, se staly symbolem pražského odporu. „Osobně si jejich hrdinství velmi vážím a je potřeba jej připomínat mladším generacím. Pro Dopravní podnik je ctí odvaze bývalých kolegů a tisícovkám dalších bojovníků Pražského povstání vzdát hold symbolickou jízdou,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Pražská městská doprava se 5. května 1945 zcela zastavila. Podle dobového přehledu bylo během květnových bojů poškozeno nebo zničeno 153 tramvajových motorových vozů, 294 vlečných vozů a dva autobusy. Přesto se podařilo již 14. května 1945 obnovit provoz prvních čtyř autobusových linek a o den později vyjely první dvě tramvajové linky, i když v omezených trasách.
O povstání
|