Fotografů, kteří se věnují zachycování metropole, je docela velké množství. To byste mohl prozradit, v čem je pro oko fotografovo tak zajímavá.
V Praze je vlastně úplně všechno, co se dá na fotografii zachytit. Jednak památky, které jsou městem pořád udržovány. Rozličné parky, zákoutí, uličky. Stará a nová architektura. Zajímavá je třeba tím, že nasvícení památek je obvykle vždy jen do půlnoci. Takže jinak se Praha fotí večer před půlnocí, když všechno svítí, a jinak ráno, když je všechno zhasnuté a svítí vlastně jen pouliční lampy. Ačkoliv je to oboje večer, každé má úplně jinou atmosféru.
Setkal jste se někdy s nějakou zajímavou situací, která není pro Prahu tak typická?
Za ty roky, co fotím, jsem se setkal asi jen čtyřikrát s naprosto úžasným západem a východem slunce, kdy celé nebe a mraky byly úplně rudě ohnivé. Pokaždé jsem byl u toho a vyfotil to. Tohle se opravdu vidí jen jednou v roce.
Jste spoluautorem nové turistické sběratelské kartičky Prahy. Je k dostání na Staroměstské radnici. Byla na ni vybrána vaše fotka.
Byl jsem osloven společností Prague City Tourism a vznikla spolupráce na této vizitce. Turistická vizitka má být památkou pro všechny turisty, kteří navštívili Prahu.
Na co se teď zaměřujete?
Klasické fotografování památek jsem neopustil. Jen jsem se dostal do stadia, že jak u sebe, tak i u ostatních jsem začal vidět to, co jsem dřív neviděl. Všechny fotografie jsou stejné. Pražský hrad, Karlův most, Tančící dům, nábřeží atd. Ačkoliv to každý fotograf vidí jinak, já v tom pořád vidím jedno a to samé dokola. Začal jsem tedy nad fotografií přemýšlet anově se snažím dát klasickým místům nový, neokoukaný pohled, který tvoří vždy nějaký detail, kterého si třeba jiní fotografové nevšímají.
Také fotíte kluky na skejtech, kteří jezdí po Praze. Jak jste se k tomu dostal?
K fotografování skateboardingu v Praze jsem se dostal díky jedné soutěži, kde bylo téma outdoorová sportovní fotografie. Tak jsem to šel zkusit do skateparku, kde jsem se seznámil s místni komunitou, a pak už se to nějak tak samo rozjelo. Nyní úzce spolupracuju přímo s vybranými skateboardisty a tvoříme fotografie už společně. Moje fotografie Prahy se se skateboardingem dají výborně kombinovat, a tak vznikají nové pohledy v kombinaci s Prahou.
Vaše fotky mají slušný úspěch na sociálních sítích. I ostatní fotografové je využívají. V čem vidíte klady a zápory umisťování svých fotek na sociální sítě? Jak vám tohle médium pomáhá?
Dnešní fotografie se bez sociálních sítí neobejde. Je to vlastně velice efektivní způsob, jak o sobě dát vědět široké veřejnosti. Na druhou stranu to má negativa, v podobě falešných profilů, haterů, hackerů, kteří se snaží škodit či dokonce porušovat zákony. Hodně se setkávám i s porušováním autorkých práv, kdy někdo s cizí fotkou chce zaujmout a tvoří si na tom základ svého byznysu. V poslední době i vidím, že třeba Instagram dost mění původní myšlenku sdílení fotografií a stává se z toho jen honba za followery a penězi.
Měl byste ještě nějaké vaše kolegy, které byste doporučil na sociálních sítích sledovat?
Třeba Pavel Vojta, je to zkušený letitý fotograf, co umí mobilem krásné fotografie Prahy. Dále bych doporučil Honzu Jirkovského, umí krásně vystihnout sociální fotografii a problémy lidí v naší době.
Na podzim chystáte fotokurz. Na co se mohou jeho účastníci těšit a proč zrovna na podzim, je Praha nějak víc zajímavější?
Je to pro mne to nejkrásnější období z celého roku. Všechna příroda se krásně zbarví, dají se očekávat ranní mlhy a hlavně se stmívá daleko dřív, tím pádem se dají pořídit ty nejlepší záběry. Proto jsem zvolil právě toto období.