metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 27 °C

Čtvrtek 20. června 2024. Svátek má Květa

Coupátko zmodralo. Do ulic vyjede v říjnu

  6:39
Deník Metro se byl podívat, jak vzniká nová výletní tramvaj. Designérka Anna Marešová nám ukázala, čím se Coupé liší od původní tramvaje T3.
Nápad vznikl díky Mazačce, kterou se chtěl každý svést. Zároveň dopravní podnik...

Nápad vznikl díky Mazačce, kterou se chtěl každý svést. Zároveň dopravní podnik inspirovalo Lipsko, kde mají vyhlídkovou tramvaj T4. | foto: Anna Marešová

S konceptem výletního vozu pražský dopravní podnik přišel v reakci na přibývající žádosti o pronájem tramvají ke komerčním účelům. Tramvaj, jejíž podoba vychází z legendárního modelu T3, si bude moci pronajmout každý. Předběžně stanovená cena pronájmu vozu je 5900 korun za hodinu. 

Vůz je zároveň poctou designérovi Františku Kardausovi. Tento český průmyslový výtvarník v poválečném období vytvořil velké množství designérských návrhů kolejových vozidel, automobilů či trolejbusů. Z jeho návrhů pochází celá řada později slavných vozidel. Včetně tramvaje T3.

T3 po tuningu
Tramvaj má i délku, šířku i výšku původní T3. Také kvůli tomu vzniklo pár komplikací. Například při instalaci reproduktorů do střechy. Od svého předchůdce se ale T3 Coupé liší hned v několika věcech. Například původní T3 má hranaté schody, Coupé má schody s rádiusy. Uprostřed vozu bude bar. Tento prvek má inspiraci v tramvaji T1. Ta měla uprostřed pult na prodej lístků, který byl v podobném designu. 

Původně měla být tramvaj kabriolet (T3Cabrio), ale nakonec se dopravní podnik (DP) rozhodl pro uzavřenou variantu. To hlavně kvůli bezpečnosti. Název Coupé odkazuje k tomu, že má tramvaj pouze jedny dveře. Od konstruktérů si však už tramvaj vysloužila přezdívku Coupátko. Pokud vše půjde podle plánu, tak DP představí tramvaj na Designbloku na konci října.

Modrá je nóbl

Modrá metalíza byla vybrána jednak proto, aby se tramvaj od ostatních lišila, a také protože je to barva luxusu. Další výraznou barvou bude bílá. V té budou například laminátové sedačky. Palubní deska tramvaje je pro změnu v kladívkové šedé. Lakování zabralo zhruba měsíc.

Za projektem stojí studio Anna Marešová designers Výrobcem, zadavatelem a investorem je Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Autor: Metro.cz

Hlavní zprávy

Japonská Mazda MX-5 je nesmrtelná. Její milovníci zažijí o víkendu Rozkoš

vydáno 19. června 2024  17:20

Už za pár dní se bude okresem Náchod ozývat zvuk stovek motorů automobilů značky Mazda MX-5. Po pěti letech si tu totiž předposlední červnový víkend dají...  celý článek

Půllitr piva za 175, za vodu i 111 korun. „I tak to byl zážitek,“ popisují čeští fanoušci fotbalové Euro

vydáno 19. června 2024  5:00

Red Bull Aréna v německém Lipsku, která má kapacitu 41 122 míst, se včera otřásla v základech. Čeští fanoušci se totiž vydali na český úvodní zápas Eura,...  celý článek

Z Dlážděné je asfaltová. Rekonstrukci tratě u Masarykova nádraží se povedlo dokončit dřív

vydáno 19. června 2024  11:00

V Havlíčkově a Dlážděné ulici se má dnes brzy ráno po necelých dvou měsících opět začít ozývat cinkání tramvají. Dopravní podnik (DPP) zde totiž...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek