metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 25 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert

Coupátko zmodralo. Do ulic vyjede v říjnu

  6:39
Deník Metro se byl podívat, jak vzniká nová výletní tramvaj. Designérka Anna Marešová nám ukázala, čím se Coupé liší od původní tramvaje T3.
Nápad vznikl díky Mazačce, kterou se chtěl každý svést. Zároveň dopravní podnik...

Nápad vznikl díky Mazačce, kterou se chtěl každý svést. Zároveň dopravní podnik inspirovalo Lipsko, kde mají vyhlídkovou tramvaj T4. | foto: Anna Marešová

S konceptem výletního vozu pražský dopravní podnik přišel v reakci na přibývající žádosti o pronájem tramvají ke komerčním účelům. Tramvaj, jejíž podoba vychází z legendárního modelu T3, si bude moci pronajmout každý. Předběžně stanovená cena pronájmu vozu je 5900 korun za hodinu. 

Vůz je zároveň poctou designérovi Františku Kardausovi. Tento český průmyslový výtvarník v poválečném období vytvořil velké množství designérských návrhů kolejových vozidel, automobilů či trolejbusů. Z jeho návrhů pochází celá řada později slavných vozidel. Včetně tramvaje T3.

T3 po tuningu
Tramvaj má i délku, šířku i výšku původní T3. Také kvůli tomu vzniklo pár komplikací. Například při instalaci reproduktorů do střechy. Od svého předchůdce se ale T3 Coupé liší hned v několika věcech. Například původní T3 má hranaté schody, Coupé má schody s rádiusy. Uprostřed vozu bude bar. Tento prvek má inspiraci v tramvaji T1. Ta měla uprostřed pult na prodej lístků, který byl v podobném designu. 

Původně měla být tramvaj kabriolet (T3Cabrio), ale nakonec se dopravní podnik (DP) rozhodl pro uzavřenou variantu. To hlavně kvůli bezpečnosti. Název Coupé odkazuje k tomu, že má tramvaj pouze jedny dveře. Od konstruktérů si však už tramvaj vysloužila přezdívku Coupátko. Pokud vše půjde podle plánu, tak DP představí tramvaj na Designbloku na konci října.

Modrá je nóbl

Modrá metalíza byla vybrána jednak proto, aby se tramvaj od ostatních lišila, a také protože je to barva luxusu. Další výraznou barvou bude bílá. V té budou například laminátové sedačky. Palubní deska tramvaje je pro změnu v kladívkové šedé. Lakování zabralo zhruba měsíc.

Za projektem stojí studio Anna Marešová designers Výrobcem, zadavatelem a investorem je Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Autor: Metro.cz

Hlavní zprávy

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek